ایران

درخواست شاپرک از شرکت‌های پرداخت‌یار: دامنه «دات کام» راه به «ir» انتقال دهید 

برنامه‌ جدیدی برای دخالت شاپرک در کار پرداخت‌یارها در راه است؟

شاپرک در نامه به پرداخت‌یار‌ها از آنها خواسته تا دامنه com. خود را به .ir منتقل کنند. دلیل این امر مسدود شدن احتمالی دامنه‌های com. ذکر شده است.

 روز گذشته (۲۶ آذر) شاپرک در نامه‌ای از پرداخت‌یارها خواسته با توجه «به تهدیدات و مخاطرات بالقوه ناشی از مسدود شدن احتمالی دامنه‌های com.» اگر از دامنه‌های com. استفاده می‌کنند، در «اسرع وقت و ترجیحا تا تاریخ سوم دی ماه» دامنه خود را به ir. انتقال و نتیجه را به شاپرک انتقال دهند. 

برخی این نامه را به حملات گسترده اخیر به شرکت شاپرک و ترس این شرکت از قطع یا اختلال در سیستم پرداخت کشور ارتباط می‌دهند و برخی دیگر این نامه را بهانه‌ای جدید برای دخالت این شرکت در کار شرکتهای پرداختیاری عنوان می‌کنند.  مهدی عبادی، مدیرعامل وندار این نامه جدید شاپرک را بی‌ارتباط با حملات سایبری چندباره به شاپرک اعلام می‌کند و براین باور است که این یک دخالت دیگر شاپرک در نحوه توسعه کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت‌یاری است. 

او در این مورد به راه‌پرداخت گفت زد: «سال‌هاست به این موضوع معترض هستیم که شاپرک به مدل کسب‌وکاری پرداخت‌یارها ورود و شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا یک مدل کسب‌وکاری مشترک داشته باشند. حالا با این نامه شاپرک یک قدم پایش را جلوتر گذاشته و خارج از مدل کسب‌وکار، در حقیقت سعی می‌کند سلایق و نیازهای شرکت‌های پرداخت‌یاری را هم مدیریت کند.»

 او با اشاره به اینکه از نظر استفاده از سرویس‌های تبلیغاتی خارجی هم این انتقال به ضرر پرداخت‌یارها خواهد بود ادامه داد: «دامنه ir. همانطور که می‌دانید در گوگل کارکرد لازمه دامنه‌های دیگر را ندارد. برای مثال اگر دامنه شما .ir باشد در ابزارهای مارکتینگی که گوگل در اختیار شما می‌گذارد، با محرومیت مواجه می‌شوید و امکان استفاده از آن ابزارها را ندارید.»

عبادی تاکید می‌کند که که دامنه .ir دامنه مطلوبی برای پرداخت‌یارها یا هر شرکت دیگری که در فضای آنلاین کار می‌کند نیست و به همین دلیل هم شرکت‌های بزرگ عملا سراغ دامنه‌های .ir نمی‌روند.

او در پاسخ به این سوال که اگر تحریمی روی دامنه com. رخ دهد این اتفاق به ضرر پرداخت‌یارها نخواهد بود توضیح داد: «درست است که به خاطر تحریم ممکن است هر شرکتی دچار آسیب شود و دامنه خود را از دست بدهد، ولی این اتفاق نمی‌تواند دلیلی باشد که شاپرک چنین درخواستی از پرداخت‌یارها داشته باشد. همچنین دلیلی ندارد قبل از اینکه چنین اتفاقی رخ دهد پرداخت‌یارها به سمت ir. سوییچ کنند، چرا که هزینه‌های این دامنه بالاست و در کنار آن کارکرد دیگر دامنه‌ها را هم ندارد.»

 در همین زمینه احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ، هم در گفت‌وگو با راه‌پرداخت این توصیه شاپرک را یک چالش جدید برای شرکت‌های پرداخت‌یاری می‌داند. او در این مورد گفت: «این انتقال روی بخش تبلیغات دیجیتال و گوگل ادز تاثیر به سزایی می‌گذارد، چون این سیستم‌های تبلیغاتی روی ir. کارایی ندارند. از سمت دیگر وقتی بیزنس شما روی یک دامنه کار می‌کند، این جابه‌جایی هزینه بالایی برای شما دارد و باعث می‌شود زیرساخت خود را به صورت کامل تغییر دهید.» او این توصیه شاپرک را بیشتر یک دستور می‌داند و معتقد است عملا با این نامه شاپرک وارد کار رگولاتوری شده است. به باور منصوری پرداخت‌یارها شرکت‌های حاکمیتی نیستند که شاپرک به آنها دستور انتقال از دامنه com. به .ir را بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا