ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری، ابزاری امن برای نگهداری ارزهای دیجیتال

تا مدت‌ها پس از خلق بیت کوین و ارزهای دیجیتال، نحوه نگهداری دارایی‌های دیجیتال یکی از دغدغه‌های کاربران این دنیای پر رمزو راز بود. کیف‌پول‌های نرم‌افزاری به‌ویژه در شروع کار به لحاظ امنیت هنوز آزمایش‌های لازم را پشت سر نگذاشته بودند و خریداران ارزهای دیجیتال درباره نحوه نگهداری امن داراییشان با مشکلاتی رو‌به‌رو بودند. 

بعدها علاوه بر ارتقای امنیت کیف‌پول‌های نرم افزای مثل تراست ولت، کیف پول‌های سخت‌افزاری که تقریبا هیچگونه امکان هک و دست درازی به آن وجود نداشت وارد بازار شدند. 

چهاردهم دسامبر سال 2017 یعنی بیست و سوم آذر سال 96، برای اولین‌بار امن‌ترین و قابل اعتمادترین کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین جهان در آن زمان، Coldcard، منتشر شد. از آن زمان کیف پول‌های سخت‌افزاری دیگری با درجه امنیت بالا وارد بازار شدند. 

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری که بعضا شبیه به یک فلش هستند، به شکل آفلاین کار می‌کنند و بهترین نوع کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری امن مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال هستند. این کیف پول‌ها در واقع دستگاه‌های کوچک و قابل حملی هستند که کلید خصوصی آنها در اختیار کاربر قرار دارد و به صورت آفلاین است. معمولا افراد حرفه‌ای برای نگهداری دارایی خود از این کیف‌پول‌ها که کیف پول سرد هم به آنها گفته می‌شود، استفاده می‌کنند. 

کیف‌پول‌های سخت‌افزاری به این دلیل از امنیت بالایی برخوردارند که کلید خصوصی به‌صورت فیزیکی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و حتی وقتی کیف‌پول به کامپیوترِ متصل به اینترنت وصل می‌شود، کلید خصوصی آفلاین می‌ماند و امکان نفوذ به کیف پول و حمله هکری وجود ندارد. هیچکس جز دارنده کلید خصوصی کیف پول، نمی‌تواند به دارایی آن دسترسی داشته باشد و از طرفی، اگر کامپیوتر ویروسی شود، دارایی دیجیتال امن خواهد ماند. 

البته کیف پول‌های سخت‌افزاری از سال 2013 پا به عرصه گذاشته بودند و کیف‌هایی مثل XAPO ، TREZOR و LEDGER NANO  مورد استفاده کاربران قرار گرفتند، اما هیچکدام از آنها کیف‌ها درجه یک نبودند و به دلیل مشکلات امنیتی، کمتر مورد استفاده قرار گرفتند تا اینکه سال 2017 امن‌ترین کیف پول سخت‌افزاری عرضه شد. پس از آن کیف‌پول‌های لجر نانو با ارتقای سطح امنیت، اعتماد سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به خود جلب کردند. 

بسیاری از کاربران از نگهداری رمزارزهای خود در کیف پول صرافی‌های ارز دیجیتال خودداری می‌کنند؛ چراکه اختیار دارایی آنها و در واقع کلید خصوصی کیف پولشان در دست صرافی است. برخی کاربران نیز با توجه به هزینه‌های کیف پول سخت افزاری و احتمال هرچند ضعیف هک شدن کیف‌های نرم‌افزاری، ترجیح می‌دهند دارایی خود را در صرافی‌ها نگه دارند؛ اقدامی که حرفه‌ای‌ترها به‌ویژه در مورد دارایی‌های زیاد از آن اجتناب می‌کنند. گرچه این افراد نیز برای ترید روزانه ناچارند بخشی از رمزارزشان را در صرافی‌ها نگه دارند. 

در عین حال، هزینه بالای نقل و انتقال در شبکه‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، باعث کاهش انگیزه انتقال دارایی به کیف پول‌های شخصی می‌شود و از طرفی تجربه‌های تلخی مثل هک شدن یا کلاهبرداری، باعث شده برخی از کاربران دارایی‌های خود را در پلتفرم یا همان صرافی ارز دیجیتال نگهداری کنند. 

همچنین تجربه کمِ کاربران در نگهداری امن و صحیح از دارایی‌های رمزارزی در کیف پول‌های شخصی، بارها باعث به وجود آمدن برخی مشکلات و همچنین ایجاد زمینه‌های کلاه‌برداری و تخلیه ولت‌های شخصی شده ‌است. به همین دلیل ممکن است بعضی افراد همچنان ترجیح دهند تا دارایی خود را در صرافی‌ها نگهداری کنند.

نکته مهم برای این دسته از افراد این است که حتما باید نسبت به انتخاب صرافی رمزارزی که از آن برای تبادل و نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنند اطمینان حاصل کنند. مهمترین نکااتی که باید درانتخاب صرافی به آن توجه کرد عبارت است از، نحوه نگهداری امن دارایی‌ها در صرافی، سابقه پلتفرم، تعداد کاربران، حجم بازار و به ویژه محل فعالیت. 

علاوه بر نکاتی که درباره نحوه انتخاب کیف پول و محل نگهداری دارایی رمزارزی گفته شد، نحوه انتقال دارایی بین بسترهای مختلف و کیف پول‌ها نیز بسیار مهم است وهنگام انتقال دارایی رمزارزی به کیف پول شخصی(نرم افزاری و سخت افزاری) لازم است نکاتی را در نظر بگیرید. نخست اینکه در زمان انتقال ارز دیجیتال از صرافی‌هایی رمزارزی مانند نوبیتکس به کیف پول شخصی، در انتخاب درست شبکه انتقال دقت کنید. همچنین توجه داشته باشید که به‌عنوان مثال آدرس تتر در یک کیف پول آدرس ERC20 است یا TRC20 و… . برای فهمیدن اینکه آدرس، مربوط به کدام شبکه انتفال است، می‌توانید با کلیک روی Deposite متوجه ‌شوید و هنگام برداشت از صرافی، انتقال از طریق همان شبکه را انتخاب کنید. 

در صورتی که آدرس کیف پول مورد نظر را کپی می کنید، بعد از وارد کردن آن در قسمت برداشت از صرافی، دقت کنید که دقیقا همان آدرس کپی شده باشد. 

در پایان توجه کنید که مهمترین نکته در امنیت کیف پول ها چه سخت افزاری و چه نرم افزاری این است که کلمات کلیدی یا همان کلیدی خصوصی کیف پول را در جای امنی حفظ کنید و آن را در اختیار کسی قرار ندهید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا