شبکه‌های اجتماعی

مدیر سابق توییتر به جرم جاسوسی برای عربستان به زندان محکوم شد

احمد ابوعمو، کارمند سابق توییتر به جرم جاسوسی برای عربستان سعودی به سه سال و نیم زندان محکوم شد.  

رویترز در گزارشی ضمن اشاره به این حکم، نوشت ابوعمو بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در توییتر استخدام شد و در این مدت از جایگاه خود در کسوت مدیر همکاری‌های رسانه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران منتقد دولت عربستان و انتقال این اطلاعات به سعودی‌ها سوءاستفاده کرد.  

در این گزارش آمده که اوعمو در ازای ارائه این اطلاعات، یک ساعت ۴۲ هزار دلاری به عنوان هدیه از مقامات عربستان سعودی دریافت کرد. البته این هدیه، در کنار دو حواله ۱۰۰ هزار دلاری بوده است.  

این کارمند سابق توییتر، اطلاعات دو کاربر این شبکه اجتماعی از جمله شماره تلفن و تاریخ تولد را دریافت و ارسال کرده بود. وی پس از ترک توییتر در سال ۲۰۱۵، به تلاش برای نفوذ به توییتر برای تایید اکانت‌های متعلق به سعودی‌ها یا حذف برخی پست‌های مد نظر دولت سعودی متهم شد.  

ابوعمو در آگوست سال جاری میلادی به اتهاماتی از جمله اقدام به عنوان عامل یک دولت خارجی و همچنین کلاهبرداری، پولشویی و جعل اطلاعات محکوم شد. او اولین بار در سال ۲۰۱۹ در کنار یکی دیگر از کارکنان توییتر به دسترسی به اطلاعات هزاران اکانت توییتر در جهت خواست دولت سعودی متهم شد. علی الزباره، قبل از تفهیم اتهام آمریکا را ترک کرد.  

دولت عربستان سعودی برای انتشار محتوای ضددولتی در شبکه‌های اجتماعی، محتواهای سنگینی را تعیین کرده است. یک شهروند سعودی در اوایل سال جاری میلادی، به دلیل انتشار توییتی اعتراضی به دولت، به تحمل ۳۴ سال زندان و دیگری به ۱۶ سال زندان محکوم شد.  

ماجرای اخیر کارمند سابق توییتر نشان می‌دهد که دولت سعودی، اطلاعات بسیار حساسی را از سیاستمداران، افراد مشهور، تجار و… در اختیار دارد. بر اساس شهادت رئیس پیشین بخش امنیت توییتر، رژیم سعودی احتمالا تنها دولتی نیست که اقداماتی را برای نفوذ به توییتر انجام داده است.  

این مدیر سابق توییتر در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که دولت‌های هند و چین نیز عواملی را درون توییتر دارند و این شرکت نیز قادر به تعیین میزان اطلاعاتی که در اختیار این دولت‌ها قرار گرفته نیست.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا