تکنولوژی

۱۵۰ هزار شاغل حوزه فناوری در سال ۲۰۲۲ بیکار شدند

گزارش وب‌سایت Layoffs.fyi از وضعیت شغلی کارکنان و اخراجی‌ها در سال ۲۰۲۲.

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است بیش از ۱۵۰ هزار فعال حوزه فناوری در سال ۲۰۲۲ شغل خود را از دست داده‌اند.  

وب‌سایت Layoffs.fyi که رصد وضعیت شغلی کارکنان و اخراجی‌ها در شرکت‌های مختلف را ثبت می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد اگرچه کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های فناوری سلامت، فناوری آموزشی و رمزارز در سال ۲۰۲۰ رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کردند اما حال و روز آنها در سال جاری میلادی تعریف چندانی ندارد.  

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های گسترده و بی‌سابقه در کسب‌وکارهای رمزارز، فناوری سلامت و  فناوری آموزش باعث شد تا بیش از ۵۸۰ استارتاپ در سال ۲۰۲۱ به وضعیت یونیکورن یعنی ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار یا بیشتر برسند. در این سال، اخراج‌ها بسیار کم بود و شرایط خوب بازار، جای نگرانی را برای کارمندان باقی نگذاشته بود.  

اما با یک تغییر دراماتیک در فضای اقتصاد کلان که با حمله روسیه به اوکراین و تورم سرسام‌آور تحریک شده بود، ورق برگشت. این تغییرات به حدی بود که در گزارش وب‌سایت مذکور آمده که در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۵۰ هزار شاغل حوزه فناوری، از کار بیکار شدند.  

برای درک بزرگی این آمار باید به این نکته اشاره کنیم که میزان اخراجی‌ها، ۱۰ برابر بیشتر از ۱۵ هزار اخراج سال ۲۰۲۱ و حدود دو برابر بیشتر از ۸۰ هزار اخراجی سال ۲۰۲۰ بود.  

صنایعی چون فناوری بهداشت، فناوری آموزش و رمزنگاری که در دوران همه‌گیری رشد محسوس و سریعی را تجربه کردند، در سال ۲۰۲۲ بیشترین آسیب را دیدند چرا که مصرف‌کنندگان از مدل انجام کارها به صورت صرفا مجازی، امر غیر قابل اجتناب در همه‌گیری، فاصله گرفتند.

اکوسیستم رمزارز یا همان کریپتو، چشمگیرترین تغییر را از سال ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته است. با افزایش سرمایه‌گذاری‌های سازمانی در این حوزه طی دوران همه‌گیری، استارتاپ‌های رمزارز در سال ۲۰۲۱ از ارزش بسیار بالایی برخوردار بودند.  

اما اکنون و با اعلام ورشکستگی FTX، سومین صرافی بزرگ رمزارز در جهان، این صنعت نیز ورشکسته شد. مسئله‌ای که با اخراج‌های گسترده کارکنان در این استارتاپ‌ها همراه شده است.  

در سال ۲۰۲۰ و به دنبال قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری و پیشبرد امور به صورت غیرحضوری، استارتاپ‌های حوزه‌های مراقبت‌های سلامتی و آموزش، رشد محسوسی داشتند و آمارهای مرکز Dealroom نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ استارتاپ‌های مراقبت‌های سلامتی، ۱۳۳.۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا به دست آوردند اما در سال ۲۰۲۲، این رقم به یک سوم یعنی ۸۴.۷ میلیارد دلاری رسید.  

کریستوف رودیگ، از مرکز AlbionVC می‌گوید: سرمایه‌گذاران مطمئنا با احتیاط بیشتری نسبت به سال ۲۰۲۱ به حوزه فناوری سلامت نزدیک می‌شوند. بخش‌های خاصی مانند مشاوره از راه دور در حال حاضر برای جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران به مشکل خورده است.  

این تعدیل نیروها تنها محدود به شرکت‌ها و استارتاپ‌های کوچک نبوده و پیشگامان این حوزه همانند Celebral که در حوزه سلامت روان فعالیت دارد و پلتفرم‌های Go Health، Kry و Ro بخشی از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند.  

همانطور که اشاره شد، بخش فناوری آموزشی نیز در دوران همه‌گیری کرونا به شدت آسیب دید. استارتاپ‌های این بخش در سال ۲۰۲۱، رکورد ۲۳.۱ میلیارد دلاری سرمایه را ثبت کردند. اما در سال ۲۰۲۲ این وضعیت تغییر کرد و این عدد به ۹.۶ میلیارد دلار رسید.  

پس از لغو محدودیت‌ها و فروکش کردن آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا، شاهد بازگشت به آموزش حضوری بودیم و حفظ مشتریان و کاربران در این شرایط، به چالشی جدی برای فعالان این عرضه بتدیل شد.  

طبق گزارش‌ها، بیش از ۴۵ درصد از استارتاپ‌های فناوری آموزشی در سال جاری، کارمندان خود را تعدیل کردند که در میان آنها، نام اولین یونیکورن فناوری آموزشی اروپا یعنی GoStudent نیز به چشم می‌خورد. این مجموعه، ۱۰ درصد از نیروی کار خود را اخراج کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا