ارز دیجیتال

دستگیری مدیرعامل صرافی ورشکسته FTX

سم بنکمن فراید مدیرعامل صرافی ورشکسته ارز دیجیتال FTX در کشور باهاما دستگیر شد و به زودی به آمریکا تحویل داده می‌شود.

دستگیری مدیر یکی از مشهورترین صرافی‌های رمزارزی جهان به دنبال ورشکستگی یک ماه قبل آن رخ می‌دهد که ضربه‌ای بزرگ به بازار کریپتو و باعث تلاطم‌هایی در بازارهای مالی جهان شده است.

طی هفته‌های اخیر گمانه‌های زیادی درباره سواستفاده این صرافی از سرمایه‌گذاران و احتمال دستگیری بنکمن فراید منتشر شده بود. بنکمن فراید تا یک ماه قبل یک میلیاردر موفق در بازار کریپتو به شمار می‌آمد اما با ورشکستگی این صرافی او نیز تقریبا همه ثروتش را از دست داد.

دادستان‌های فدرال در منهتن نیویورک  قرار است امروز سه شنبه جزییاتی از پرونده اتهاماتی او را بازگو کنند. کمیسیون اوراق بهادار آمریکا نیز به طور جداگانه از بنکمن فراید شکایت کرده است.

بنکمن فراید از یک ماه قبل تاکنون در مصاحبه‌های مختلفی که داشته به اشتباهاتی در تصمیم‌گیری‌ها اعتراف کرده اما گفته که کلاهبرداری یا کار غیر قانونی انجام نداده است.

یک منبع مطلع به بلومبرگ گفت که دادستان‌ها در حال بررسی موضوع انتقال صدها میلیون دلار به باهاما را در هنگام اعلام ورشکستگی این شرکت هستند.

اتهامات کمیسیون اوراق بهادار به فراید

بر اساس شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار، بانکمن فراید بیش از ۱.۸ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران سهام، از جمله ۱.۱ میلیارد دلار از ۹۰ سرمایه‌گذار مستقر در ایالات متحده، کلاهبرداری کرده است. FTX در اوایل ماه گذشته سقوط کرد و پس از افشای جزییات ترازنامه آن در رسانه‌ها، ظرف چند روز به ورشکستگی فصل ۱۱ سقوط کرد.

بانکمن فراید عصر روز دوشنبه در استراحتگاه آلبانی در جنوب غربی ناسائو دستگیر شد و توسط پلیس باهامیا تحت بازداشت است. بانکمن نیز مورد تحقیقات جنایی است که توسط وزارت دادگستری آغاز شده است. در کیفرخواست SEC آمده است، سم بنکمن بی‌آنکه آن سرمایه‌گذاران (و مشتریان تجاری FTX) بدانند، یک کلاهبرداری عظیم و چند ساله را سازماندهی می‌کرد و میلیاردها دلار از سرمایه مشتریان پلتفرم معاملاتی را برای منافع شخصی خود و برای کمک به رشد امپراتوری ارزهای دیجیتال خود منحرف می‌کرد.

SEC ادعا می‌کند که از زمان تأسیس FTX، این شخص دارایی‌های مشتری را به طور نامناسبی به صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز خصوصی خود، Alameda منتقل کرده است و از این وجوه برای سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز نامشخص، خرید املاک و مستغلات و کمک‌های مالی عمده سیاسی استفاده کرده است.

دستگیری بنکمن فراید و اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار تنها چند ساعت قبل از برنامه‌ریزی وی برای حضور در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان صورت گرفت. در شهادت کتبی قبل از این جلسه، جان جی‌ری، مدیرعامل جدید FTX، کاری را که FTX با سرمایه خود انجام داد، از جمله ترکیب دارایی‌های مشتری با Alameda و اجازه دادن به Alameda برای شرکت در معاملات حاشیه‌ای که مشتریان را در معرض ضررهای قابل توجه قرار می‌دهد، تأیید کرد.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا