ارز دیجیتال

پنج مورد از رایج‌ترین اتهامات علیه کریپتوکرانسی

بازار ارزهای دیجیتالی به دلیل ناشناخته بودن با اتهامات زیادی مواجه است. خواه ناخواه وجود یک ارز نامتمرکز برای نخستین بار در طول تاریخ باعث اظهار نظرهای متفاوت و نگرانی‌هایی خواهد شد که از جدید بودن آن سرچشمه می‌گیرد. ازاین‌رو بسیاری از اصول اساسی این بازار می‌توانند برای افراد عادی بیگانه باشند. همچنین اطلاعات اشتباه در این بازار زیاد است. مجموع این عوامل سبب ایجاد باورهای مخرب بر علیه رمزارزها گشته است.

کریپتو موجی است که به‌زودی از بین خواهد رفت

بسیاری از مردم بر این باورند که ارزهای دیجیتال صرفاً مانند یک مد و ترند هستند که به‌زودی بی‌سروصدا از بین خواهند رفت. به دلیل این باور، آنها هیچ توجهی به رمزارزها ندارند و حتی با آن دشمنی هم دارند. ممکن است کسی استدلال کند که فقط افراد ناآگاه در حوزه مالی این را باور دارند. اما این درست نیست.

بزرگ‌هایی مانند وارن بافت عقیده دارند که ارزهای دیجیتال دقیقاً مانند شوق تولیپ در قرن هفدهم است. «شیدایی گل لاله» دوره‌ای در قرن هفدهم بود که گونه خاصی از لاله به دلیل شکل آن به قیمت‌های فوق‌العاده‌ای فروخته می‌شد.حبابی از حدس و گمان برای حدود سه سال دست‌نخورده باقی ماند تا اینکه ناگهان سقوط کرد. جای تعجب نیست که شیدایی گل لاله در آنجا متوقف شد و دیگر تکرار نشد.

در اکتبر ۲۰۱۸، درحالی‌که بیتکوین به‌سختی از مهم‌ترین افت قیمت خود بهبود می‌یافت، اقتصاددان نوریل روبینی استدلال کرد که بیتکوین یک کلاهبرداری غول‌پیکر است. به طور تصادفی، اظهاراتی مانند این اغلب در بازارهای نزولی منتشر می‌شود، بازارهایی که صنعت کریپتو در آن دچار بحران جدی می‌شود.

در هر صورت مهم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال این است که به شبکه‌های غیرمتمرکز و افراد این ظرفیت را می‌دهد تا پول خود را در اختیار داشته باشند. نوآوری‌هایی که کریپتو از نظر شفافیت به‌تنهایی انجام داده است به این معنی است که همیشه وجود خواهد داشت و همیشه کاربردی خواهد بود. احتمالاً هیچ مدرکی بزرگ‌تر از این که حتی بانک‌های مرکزی نیز شروع به ایجاد ارزهای دیجیتال خود کرده‌اند، وجود ندارد. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ثابت می‌کنند که ایده پول دیجیتال قابل‌قبول است؛ زیرا حتی موسسات سنتی نیز برای توسعه ارزهای دیجیتال برنامه‌ریزی می‌کنند.

ارزهای دیجیتال به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند

مردم فکر می‌کنند که ارزهای دیجیتال به دلیل چیزی به نام اثبات کار (PoW) برای محیط‌زیست خطرناک هستند.

PoW به این معنی است که کامپیوترهای موجود در شبکه غیرمتمرکز باید مسائل پیچیده الگوریتمی را به‌سرعت تکمیل کنند تا ثابت کنند که در شبکه سهمی دارند. معنای اصلی آن این است که برخی از شبکه‌ها از قدرت محاسباتی برای تأیید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و افزودن رمزارزهای جدید به شبکه استفاده می‌کنند. در ابتدا امکان استفاده از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت برای تکمیل این مشکلات فراهم بود. اما با گسترش شبکه، دشواری الگوریتم‌ها نیز افزایش یافت. و همان‌طور که آنها رشد کردند، نیازها برای رایانه‌هایی که می‌توانستند آنها را حل کنند نیز افزایش یافت. امروزه رایانه‌هایی که می‌توانند این مسائل الگوریتمی را حل کنند گران هستند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند. به همین دلیل است که مردم فکر می‌کنند این مصرف انرژی برای محیط‌زیست مضر است.

اما دو دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد این ادعاها خیلی هم درست نیست. نخستین مورد این است که تعداد بسیار کمی از شبکه‌های غیرمتمرکز وجود دارند که بر روی اثبات کار (PoW) اجرا می‌شوند. در عوض، بیشتر آنها بر روی اثبات سهام (PoS) اجرا می‌شوند، که یک مکانیسم توافقی است که همان کار PoW را انجام می‌دهد اما ۹۹٪ انرژی کمتری مصرف می‌کند. درحال‌حاضر، بسیاری از شبکه‌های PoW حتی در حال تغییر به PoS هستند.

دلیل دوم این است که ماینرهای بیتکوین، بزرگ‌ترین شبکه PoW، تلاش زیادی می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که شبکه از انرژی سبز به‌جای سوخت‌های فسیلی ارزان استفاده می‌کند و این تلاش‌ها تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است.

کریپتو اغلب برای مقاصد غیرقانونی استفاده می‌شود

یکی از بزرگ‌ترین اتهامات وارد شده به کریپتو این است که عمدتاً راه را برای جرم و جنایت هموار می‌کند. اما چنین ادعایی، به‌سادگی درست نیست. کریپتو یک بازار مالی است و مانند هر بازار مالی دیگری که در تاریخ بشر وجود داشته است، دارای بازیگران جنایتکار است. قبل از تولد کریپتو، پول‌شویی‌ها از بازارهای مالی سنتی استفاده می‌کردند و اغلب موفق بودند. مطمئناً این بدان معنا نیست که آن بازارها لانه دزدان بودند.

تحقیقات نشان داده است که فعالیت غیرقانونی در رمزارزها بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کنید وجود دارد. و بسیاری از تخلفاتی که از طریق بلاکچین انجام می‌شود، جزئی هستند. آنها جرایم جدی مانند قاچاق انسان، پول‌شویی یا تروریسم نیستند. پژوهشگران تقریباً به‌اتفاق آرا موافقند که جرایم جدی‌تری با استفاده از ابزارها یا بازارهای مالی قدیمی یا سنتی نسبت به کریپتو انجام می‌شود. مردم بر این باورند که ازآنجایی‌که رمزارزها غیرقانونی هستند، اساساً بازاری رایگان برای همه خواهد بود که در آن سارقان تمام آنچه را که دارند، قاچاق می‌کنند. اما این دروغ است.

پولشویی از طریق کریپتو آسان نیست. سازمان‌های مجری قانون می‌توانند کوین‌های غیرقانونی را هدف قرار داده و حتی عملیات را در بعضی مواقع متوقف کنند. می‌توان این کوین‌ها را پس از انتقال به صرافی توقیف کرد. در نهایت، اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق معاملات ارزهای دیجیتال در شبکه‌های متمرکز انجام می‌شود. این شبکه‌ها مانند هر بانک معمولی توسط دولت نظارت می‌شوند.

رمزارزها قانون‌گذاری نشده‌اند

بیشتر معاملاتی که در کریپتو انجام می‌شوند در صرافی‌های متمرکز هستند و آنها در چارچوب معینی فعالیت می‌کنند. گذشته از آن، ایالات متحده تمایل خود را برای ارائه یک چارچوب نظارتی برای ارزهای دیجیتال نشان داده است.

در مارس ۲۰۲۲، رئیس‌جمهور بایدن لایحه‌ای را برای اطمینان از توسعه مسئولانه دارایی‌های دیجیتال امضا کرد. صرافی‌هایی که می‌خواهند در ایالات متحده تأسیس شوند، باید مجوز بگیرند و تحت محدوده نظارتی قانون رازداری بانکی قرار می‌گیرند. این بدان معنی است که آنها باید در FinCEN ثبت‌نام کنند، سوابق مناسب را حفظ کنند و یک سیستم AML/CFT را پیاده‌سازی کنند.

گذشته از آن، SEC گفته است که کریپتو را اوراق بهادار می‌داند و به همین دلیل قوانین اوراق بهادار را برای کیف پول‌ها و صرافی‌های دیجیتال اعمال می‌کند. تا حدی به همین دلیل است که SEC درحال‌حاضر با سازندگان ریپل دعوای حقوقی دارد. همان‌طور که کریپتو به رشد خود ادامه می‌دهد، چارچوب نظارتی پیرامون آن نیز رشد می‌کند و همچنین انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

همه باید در کریپتو سرمایه‌گذاری کنند

دو نوع از مردم وجود دارند که در مورد کریپتو صحبت می‌کنند. دسته اول کسانی هستند که می‌گویند همه اینها کلاهبرداری است، و دسته دوم عقیده دارند که درحال حاضر بازار کریپتوکارنسی بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است.

ادعای هیچ یک از طرفین کاملاً صحیح نیست و موقعیت واقعی جایی در وسط است. پروژه‌های مشکوک زیادی در کریپتو وجود دارد و اگر روی آنها سرمایه‌گذاری کنید، پول خود را از دست خواهید داد.

اگر به دلیل ترس از دست دادن موقعیت (فومو) به اکوسیستم هجوم ببرید، به‌احتمال زیاد دارایی خود را از دست می‌دهید. بسیاری از پروژه‌های کلاهبرداری مانند پروژه‌های واقعی به نظر می‌رسند. به همین دلیل مهم است که هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار مراقب بود.

اگر سرمایه‌گذاران اطلاعات کافی در این زمینه ندارند بهتر است وارد این بازار نشوند. این بازی برای همه نیست.

منبع
فردای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا