ایراناینترنت

درخواست وزارت ارتباطات از وزارت نیرو: در توسعه فیبرنوری کمک کنید

 وزیر ارتباطات امروز (۲۲ اذر) در نشستی با وزیر نیرو از او خواست تا در توسعه پروژه فیبرنوری کشور کمک و زیرساخت‌های خود در این زمینه را در اختیار اپراتورها بگذارد. وزیر نیرو هم تاکید کرد که  هر امکانی که در اختیار وزارت نیرو است برای استفاده در این پروژه در اختیار این وزارتخانه قرار می‌دهد.

در سالیان گذشته بارها وزارت نیرو وعده در اختیار گذاشتن زیرساخت‌های فیبرنوری خود به اپراتورهای فیبرنوری را داده است. 

برای نمونه زمستان سال ۱۳۹۸، حسین فلاح جوشقانی، رئیس پیشین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از همکاری وزارت نیرو برای توسعه فیبرنوری و سرویس VSDL در کشور خبر داد و اعلام کرد که در این زمینه بین وزارت نیرو و اپراتورهای ارتباطی یک کنسرسیوم تشکیل خواهد شد.

در کنار وزارت نیرو، شهرداری هم به عنوان یکی دیگر از نهادهای دارای زیرساخت فیبرنوری در مذاکره با وزارت ارتباطات دولت دوازدهم این وعده را داد که زیرساخت‌های خود در این زمینه را در اختیار اپراتورهای ارتباطی فعال در این زمینه بگذارد. حتی در زمستان سال ۱۳۹۹ محمدجواد آذری جهرمی، اعلام کرد قرار است برای مقابله با انحصار مخابرات در زمینه توسعه اینترنت پرسرعت ثابت به شهرداری پروانه فعالیت در این زمینه داده شود.

تقریبا ۳ سال بیشتر از این دو اظهار نظر و تشکیل کنسرسیوم از سوی شهرداری و وزارت نیرو با وزارت ارتباطات می‌گذرد و مشخص نیست که این کنسرسیوم‌ها فعال هستند یا خیر.

در گام جدید وزارت ارتباطات دولت سیزدهم قول همکاری وزارت نیرو برای توسعه فیبرنوری را از وزیر این وزارتخانه گرفته است.

عیسی‌زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیداری که با علی‌اکببر محررابیان وزیر نیرو داشته ضمن اعلام اینکه در حال ‌حاضر ۶۰ درصد شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده، از تلاش برای به نتیجه رسیدن و گسترش پروژه پوشش ۲۰ میلیون خانوار به فیبرنوری گفته است.

زارع‌پور در این مورد گفت: «این پروژه به عنوان یک پروژه راهبردی و ملی نیاز مردم به سرعت‌های بالای چند صد مگابیت برثانیه را تامین می کند. ضمن اینکه توسعه نسل های جدید تلفن همراه نیازمند تامین شبکه فبیرنوری است.»

 وزیر ارتباطات با تاکید به اینکه انجام این پروژه می تواند ارتباطات پایدار کشور را تا چند دهه آینده بیمه کند، از وزیر نیرو خواست تا زیرساختهای وزارت نیرو به کمک این پروژه بیایند.

در نهایت هم علی‌اکبر محرابیان، با اعلام آمادگی کامل برای همکاری در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، گفت: «هر امکانی که در اختیار وزارت نیرو است برای استفاده در این پروژه در اختیار قرار می‌گیرد.»

 آمار سایت iranfttx که روند پیش‌روی پروژه پوشش و اتصال خانوارها به اینترنت برمبنای فیبر نوری را نشان می‌دهد، حکایت از این دارد که از زمان شروع این پروژه؛ یعنی بهمن سال ۱۴۰۰ تا آبان ماه سال ۱۴۰۱، از ۲۰ میلیون خانواری که باید تحت پوشش فیبرنوری دربی‌آیند ۱ میلیون و ۸۷۰ و ۷۵۴ خانوار تحت پوشش فیبرنوری درآمده‌اند.

از این میان تعداد پورت‌های منصوبه فیبرنوری (FTTH) و VDSL برابر با ۱ میلیون و ۷۰۰ هزارو ۷۲۲ پورت است. همچنین در حال‌حاضر تنها ۳۶۵هزارو ۶۱۳ کاربر سرویس‌گیرنده اینترنت بر مبنای تکنولوژی فیبر نوری و  VDSL هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا