تجارت

گواهینامه CE چیست؟

گواهینامه CE شامل بیانیه‌ای است که توسط سازنده صادر می‌شود و بیان می‌کند که محصول با معیارهای اساسی اتحادیه اروپا در رابطه با ایمنی، محیط زیست و سلامت کاربر مطابقت دارد. گواهینامه CE در کنار گواهینامه HSE و گواهینامه حلال  از محبوب‌ترین گواهینامه‌هایی است که شرکت‌ها و سازمان‌ها مایل به اخذ آن هستند.  حروف “CE” مخفف عبارت فرانسوی “Conformité Européene” است که در لغت به معنای “انطباق اروپایی” است.

بررسی اجمالی

بسته به خطرات، برای برخی از گروه های محصول، اظهارات سازنده باید با آزمایش توسط یک شخص ثالث مستقل، به اصطلاح سازمان اطلاع رسانی، تأیید شود. اگر مطابق با تمام معیارهای قابل اجرا مقرر در استاندارد اروپایی برای محصول مربوطه باشد، “فرض قانونی انطباق با الزامات ناشی از دستورالعمل” وجود دارد.

آزمایشی که توسط یک شخص ثالث مستقل بر اساس استانداردهای رایج اروپایی انجام شده است، این فرض انطباق را تأیید می کند. جدای از آن، ممکن است رعایت چندین دستورالعمل و در نتیجه استانداردهای مختلف اروپایی نیز الزامی باشد؛ برای مثال ترکیبی از دستورالعمل EMC و دستورالعمل ولتاژ پایین.

مراحل اخذ گواهینامه CE
مراحل اخذ گواهینامه CE

مراحل اخذ گواهینامه CE

  1. دستورالعمل(های) CE که در مورد محصول شما اعمال می شود را پیدا کنید.
  2. الزامات ضروری محصول خود را بشناسید.
  3. تعیین کنید که آیا به گواهی شخص ثالث نیاز دارید یا خیر.
  4. انطباق محصول را ارزیابی کنید.
  5. اسناد فنی را ایجاد و نگهداری کنید
  6. اعلامیه انطباق و علامت CE را دریافت کنید.

علامت انطباق CE

علامت انطباق CE باید از حروف اول “CE” به نسبت دقیق تشکیل شود. اگر علامت CE کوچک یا بزرگ شود، باید نسبت ها رعایت شود.

در مواردی که یک یا چند مورد از این دستورالعمل‌ها به سازنده اجازه می‌دهد، در طول یک دوره انتقالی، ترتیباتی را که باید اعمال شود، انتخاب کند، علامت CE باید تنها مطابقت با دستورالعمل‌های اعمال شده توسط سازنده را نشان دهد. در این مورد، مشخصات دستورالعمل های اعمال شده باید در اسناد، اطلاعیه ها یا دستورالعمل های مورد نیاز و همراه با چنین دستگاهی آورده شود.

چگونه می توان گواهی CE را دریافت کرد؟

شما به عنوان سازنده محصول، مسئولیت اعلام انطباق با تمامی الزامات را به عهده دارید. برای چسباندن علامت CE به محصول خود نیازی به مجوز ندارید، اما قبل از انجام این کار، باید برخی موارد را رعایت کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که انطباق با تمام الزامات مربوطه در سراسر اتحادیه اروپا وجود دارد.
  • تعیین کنید که آیا می توانید محصول خود را به تنهایی ارزیابی کنید یا باید یک سازمان آگاه را درگیر کنید.
  • یک پرونده فنی برای مستندسازی انطباق جمع آوری و درباره اسناد فنی اطلاعات کسب کنید.
  • پیش نویس اعلامیه انطباق اتحادیه اروپا را تهیه و امضا کنید.

آیا به ارزیابی مستقل نیاز دارید؟

باید بررسی کنید که آیا محصول شما باید توسط یک سازمان آگاه آزمایش شود یا خیر. می توانید این اطلاعات را در قوانین مربوطه قابل اجرا برای محصول خود بیابید. قوانین را بر اساس دسته بندی محصول بررسی کنید.

این مرحله برای همه محصولات اجباری نیست اما اگر نیاز به مشارکت دادن یک سازمان اطلاع‌رسانی دارید، علامت CE باید با شماره شناسایی سازمان اطلاع‌رسانی شده همراه باشد. علامت CE و شماره شناسایی را می توان به طور جداگانه چسباند، تا زمانی که به وضوح به یکدیگر مرتبط باشند.

اگر محصول شما نیازی به تأیید توسط یک نهاد مستقل ندارد، این شما هستید که باید بررسی کنید که محصول شما با الزامات فنی مطابقت داشته باشد. این فرایند شامل برآورد و مستندسازی خطرات احتمالی هنگام استفاده از محصول شما نیز می شود.

آیا نیاز به پرداخت هزینه ای دارید؟

اگر استفاده از خدمات یک سازمان اطلاع‌رسانی شده را انتخاب کنید، یا اگر مشخصات اتحادیه اروپا که برای محصول شما اعمال می‌شود نیاز به ارزیابی مستقل توسط یک سازمان اعلام‌شده داشته باشد، باید برای خدماتی که ارائه می کند مبلغی را پرداخت کنید.

هزینه بستگی به رویه صدور گواهینامه که برای محصول شما اعمال می شود، پیچیدگی محصول و غیره دارد. با این حال، اگر شما به‌عنوان سازنده، ارزیابی انطباق را خودتان انجام دهید، نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت.

علامت انطباق CE
علامت انطباق CE

چگونه علامت CE را چسبانده اید؟

علامت CE باید قابل مشاهده، خوانا و غیر قابل حذف باشد.

علامت CE باید از حروف اول “CE” تشکیل شده باشد، هر دو حرف باید همان ابعاد عمودی داشته باشند و کوچکتر از 5 میلی متر نباشند (مگر اینکه در الزامات محصول مربوطه به طور متفاوتی مشخص شده باشد).

اگر می خواهید علامت CE روی محصول خود را کوچک یا بزرگ کنید، باید نسبت دو حرف را رعایت کنید. تا زمانی که حروف اول قابل مشاهده باشند، علامت CE می تواند اشکال مختلفی داشته باشد (به عنوان مثال رنگی، جامد یا توخالی).

اگر علامت CE را نمی توان روی خود محصول چسباند، در صورت وجود می توانید آن را روی بسته بندی یا به هر سند همراه الصاق کنید. اگر محصول شما تابع چندین دستورالعمل/قوانین اتحادیه اروپا است که نیاز به الصاق علامت CE دارند، اسناد همراه باید نشان دهند که محصول شما با تمام دستورالعمل ها/ مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارد.

منبع: ایزوسیستم

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا