اپل

دلایل تاخیر بی سابقه در تولید و تحویل آیفون ۱۴ چیست؟

افت درآمد اپل از این موضوع ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

فردای اقتصاد – محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید و اعتصاب کارکنان در کشور چین باعث تاخیر بی سابقه در تولید و تحویل آیفون ۱۴ پرو اپل شده است.

مشتریان قدرتمندترین و گران‌ترین گوشی اپل برای تحویل گوشی خریداری شده باید ۳۷ روز منتظر بمانند که این زمان بسیار بیشتر از زمان تحویل آیفون ۱۳ پرو بوده است.

حتی در کالیفرنیا که مقر اپل به شمار می‌رود خریداران گوشی‌های پرچمدار اپل باید ۳۰ روز منتظر بمانند تا گوشی خریداری شده را تحویل بگیرند

اما این تاخیر در تحویل حالا نه فقط شامل بازار آمریکا بلکه سایر همه مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس شده است.

بزرگترین چالش اپل وابسته بودن این شرکت به تولید این مدل آیفون در شرکت چینی فاکسکان است و چالش اصلی فاکسکان محدودیت‌های اعمال شده در کارخانه ژنگژو است که متعلق به فاکسکان است.

در این کارخانه ۲۰۰ هزارنفر مشغول به تولید قطعات آیفون هستند و این شامل همه روزها از جمله روزهای تعطیل می‌شود. اما حالا دو موضوع کووید و اعتصابات باعث مشکل بزرگی برای اپل شده است.

بسیاری معتقدند وابسته بودن تولید آیفون به یک شرکت چینی بزرگترین ریسک اپل در تولید محصول استراتژیک این شرکت است.

سیاست کووید صفر توسط مقامات چینی ضربه بزرگی را به زنجیره تامین قطعات مورد نیاز اپل زده و در کنار آن اعتصاب کارکنان فاکسکان هم بر چالش‌های تولید آیفون افزوده است. تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند کاهش تولید آیفون در هفته‌های پیش رو باعث افت ۵ تا ۱۰ درصدی درآمد این شرکت می‌شود.

افت درآمد اپل از این موضوع ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

موضوع از آن جهت برای اپل مهم است که این کمبود کالا با نزدیک شدن به فصل تعطیلات رخ داده و احتمالا تعداد زیادی از خریداران آیفون را به سمت گوشی‌های رقیب متمایل خواهد کرد.

از جهت دیگر فروش آیفون ۱۴ پرو از آن جهت برای اپل حیاتی است که میزان تقاضا برای خرید آیفون ۱۴ عادی به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر از نسخه‌های مشابه در سال‌های قبل است.

اعتراض کارگران سازنده آیفون به بزرگترین بحران تولید گوشی تبدیل شده است.
اعتراض کارگران سازنده آیفون به بزرگترین بحران تولید گوشی تبدیل شده است.

پیشنهاد به کاربران برای لغو اعتصاب

فاکسکان که بزرگترین تولیدکننده قراردادی محصولات اپل است، برای برگرداندن کارکنان کارخانه ژنگژو و افزایش تولید آیفون، پرداخت ویژه دیگری را به آنها پیشنهاد کرد.

طبق اطلاعیه‌ای که در سرویس شبکه اجتماعی وی‌چت ارسال شده است، گروه فاکسکان تکنولوژی، به کارکنانی که مجتمع ژنگژو را در فاصله اول اکتبر تا ۱۰ نوامبر ترک کردند، ساعتی ۳۰ یوان (۴.۲۰ دلار) علاوه بر دستمزد معمول در ژانویه و دسامبر و همچنین ۵۰۰ یوان پاداش بازگشت می‌دهد. آنها می‌توانند پس از ۳۰ روز ماندن، ۳۰۰۰ یوان دریافت کنند و اگر در ژانویه ۲۳ روز یا بیشتر کار کنند، ۶۰۰۰ یوان دیگر پاداش می‌گیرند.

فاکسکان و اپل پس از اعتراضات خشونت آمیزی که علیه قرنطینه کوید ۱۹ در این کارخانه معروف به آیفون سیتی به وقوع پیوست، مشوق‌ها و پرداخت‌های بیشتری را به کارکنان پیشنهاد کرده‌اند. این دو شرکت آخر هفته گذشته اعلام کردند در دسامبر و ژانویه به کارکنان تمام وقت که از ابتدای نوامبر یا قبل از آن وارد این کارخانه شده اند، حداکثر ۱۳۰۰۰ یوان در ماه پرداخت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا