تکنولوژی

معرفی انواع مشاغل برنامه‌نویسی و میزان حقوق آنها

هریک از نرم‌افزارهای موجود در کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه هوشمند شما، حاصل کار برنامه نویسان و محصول یک زبان برنامه نویسی است. برنامه‌نویسی را می‌توان جزء مشاغل فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر دانست که برخی از شغل‌های پردرآمد در بازار کار امروز را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل شناخت پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی می‌تواند آینده شغلی بسیار روشنی را از آن کارجویان نماید.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از شغل‌های برنامه نویسی در ایران بپردازیم. همچنین با بررسی حقوق و دستمزد برنامه نویسان در ایران، برخی از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در ایران را معرفی خواهیم نمود. چنانچه به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار شاخه‌های برنامه نویسی و درآمد برنامه نویس در ایران هستید، حتما ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

نگاهی به شغل برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی را می‌توان استفاده از سیستم‌های کامپیوتری برای حل مسائل مختلف دانست. در حوزه برنامه‌نویسی، برنامه نویسان به‌عنوان افرادی شناخته می‌شوند که مسئول حل مسائل با استفاده از یک زبان برنامه نویسی هستند. برنامه نویسان با استفاده از ابزارهای خود که همان زبان‌های برنامه‌نویسی و کامپیوترها هستند، راه‌حلی برای حل مسائل مختلف ارائه می‌کنند.

محصول کار برنامه نویسان، نرم‌افزارهایی هستند که برای انجام کارهای روزانه خود از آن استفاده می‌کنیم. برنامه‌های بازی، اپلیکیشن‌های پرداخت، اپلیکیشن‌های آموزش زبان و برنامه‌های سفارش اینترنتی غذا و تاکسی، همگی حاصل کار برنامه نویسان مختلف هستند.

کارجویان با داشتن تجربه کاری و مهارت‌های مناسب برای مشاغل فناوری اطلاعات و حوزه برنامه‌نویسی، می‌توانند در یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران مشغول به کار شوند. افزایش نیاز بازار کار به استخدام برنامه نویس بدون سابقه کار، گویای اهمیت و جایگاه برنامه‌نویسی و مشاغل فناوری اطلاعات در بازار کار امروز است.

همچنین وجود زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف موجب شده است تا فرصت‌های شغلی متعددی برای یک مهندس نرم افزار یا یک فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر وجود داشته باشد. از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سال ۲۰۲۲ میلادی، می‌توان به زبان‌های زیر اشاره کرد:

  • زبان برنامه نویسی پایتون
  • جاوا اسکریپت
  • زبان برنامه نویسی جاوا
  • زبان برنامه نویسی سی شارپ
  • زبان سی
  • سی پلاس پلاس
  • زبان برنامه نویسی Go
  • زبان برنامه نویسی R
  • زبان PHP

به شکلی که با شرکت در دوره‌های آموزش طراحی سایت یا دوره‌های آموزش برنامه نویسی و یادگیری زبان‌هایی مانند پایتون، جاوا اسکریپت و جاوا، می‌توانید در یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران مشغول به کار شوید. در ادامه این مقاله به معرفی انواع مشاغل فناوری اطلاعات و شغل‌های مرتبط با رشته مهندسی کامپیوتر می‌پردازیم. همچنین به حقوق و درآمد برنامه نویس در فرصت‌های شغلی مختلف نگاهی خواهیم انداخت.

پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱

کار در مشاغل فناوری اطلاعات و در یکی از فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی، می‌تواند به معنای دریافت حقوق بالا و کار در شرکت‌های بزرگ و معتبر باشد. وجود صدها فرصت شغلی مختلف در حوزه برنامه‌نویسی و طراحی سایت، نشان‌دهنده اهمیت مشاغل فناوری اطلاعات در بازار کار اغلب مناطق کشور است. در ادامه تنها اسامی برخی از شرکت‌های معتبری که در سال ۱۴۰۱ آگهی استخدامی در حوزه برنامه‌نویسی منتشر کرده‌اند، آورده شده است:

  • تجارت الکترونیک اول
  • پویش دارو
  • شرکت خودروسازی سایپا
  • هلدینگ ظریف مصور
  • شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا
  • شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  • خدمات انفورماتیک
  • آسان پرداخت

همچنین در ادامه فهرستی از مشاغل فناوری اطلاعات و فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته مهندسی کامپیوتر آورده شده است:

  • متخصص هوش مصنوعی
  • کارشناس شبکه
  • توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت
  • برنامه‌نویس بلاک چین (Blockchain)
  • تحلیلگر امنیت داده
  • برنامه‌نویس پایتون
  • برنامه‌نویس اپلیکیشن‌های موبایل اندروید
  • برنامه‌نویس بک‌اند (Back-End)
  • توسعه‌دهنده فرانت‌اند (Front-End)
  • برنامه‌نویس فول استک Full-Stack
  • توسعه‌دهنده زبان برنامه نویسی سی شارپ
  • شغل طراحی سایت
  • برنامه‌نویس دات نت

در ادامه این مقاله، برخی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ را معرفی می‌کنیم. همچنین با بررسی میزان حقوق و دستمزد هریک از مشاغل حوزه برنامه‌نویسی، شما را در انتخاب یک مسیر شغلی مناسب یاری خواهیم کرد.

متخصص هوش مصنوعی: یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی

یکی از مشاغل فناوری اطلاعات که موردتوجه برخی از کسب‌وکارها قرار گرفته است، شغل متخصص هوش مصنوعی است. برای فعالیت در حوزه هوش مصنوعی، کارجویان خانم و آقا باید به یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون یا R تسلط داشته باشند. به همین دلیل فرصت شغلی متخصص هوش مصنوعی را می‌توان یکی از شغل‌های برنامه نویسی پایتون دانست.

برای استخدام کارجویان در فرصت‌های شغلی مرتبط با هوش مصنوعی، ممکن است از عناوین شغلی دیگری مانند کارشناس یادگیری ماشین، مهندس داده و تحلیلگر داده استفاده شود. یک متخصص هوش مصنوعی با اجرای الگوریتم‌های یادگیری ماشین، به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌پردازد. به شکلی که یک کارشناس هوش مصنوعی با بصری سازی داده‌های شرکت، نقش مهمی در استخراج اطلاعات مفید و کاربردی از داده‌های خام دارد.

متوسط حقوق و دستمزد یک کارشناس هوش مصنوعی و تحلیلگر داده در سال ۱۴۰۱ در بازار کار تهران، مبلغی به‌اندازه ۹.۴ میلیون تومان گزارش شده است. این در حالی است که کار در مشاغل مدیریتی می‌تواند حقوق و دستمزد شاغلان این حرفه را به‌طور متوسط تا مبلغ ۱۵ میلیون تومان در ماه افزایش دهد. درنتیجه می‌توان این فرصت شغلی را یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران دانست.

حقوق و دستمزد کارشناس شبکه

یکی دیگر از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران، فرصت شغلی کارشناس شبکه است. یک کارشناس امنیت شبکه با استفاده از نرم‌افزارها و شیوه‌های موجود، امنیت سیستم‌های کامپیوتری شرکت را تأمین می‌کند. همچنین یک کارشناس امنیت شبکه راه‌های دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و اطلاعات شرکت را مسدود کرده و از امنیت شبکه سازمان حفاظت می‌کند.

برای کار به‌عنوان کارشناس شبکه، آشنایی با مواردی مانند مفاهیم شبکه، تجهیزات شبکه و زبان انگلیسی ضروری است. همچنین تسلط به لینوکس و اپلیکیشن سرور، از دیگر شرایط استخدامی در این فرصت شغلی است. مهندس نرم افزار و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و حوزه فناوری اطلاعات، می‌توانند در این حرفه مشغول به کار شوند.

خوب است بدانید که متوسط حقوق و دستمزد کارشناس شبکه در بازار کار تهران، مبلغی به‌اندازه ۸.۶ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۱ عنوان شده است. همچنین یک کارشناس ارشد امنیت شبکه به‌طور متوسط حقوق و دستمزدی برابر با ۱۳.۲ میلیون تومان و یک مدیر امنیت شبکه، به‌طور متوسط حقوق و دستمزدی معادل با ۱۷.۳ میلیون تومان در بازار کار تهران دارا است.

برنامه‌نویس پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از شاخه‌های برنامه نویسی است که محبوبیت فراوانی در بازار کار اغلب کشورها دارد. به شکلی که می‌توان زبان برنامه نویسی پایتون را پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در آمریکا، کانادا و ایران دانست. با کار در یکی از شغل‌های برنامه نویسی پایتون در بازار کار تهران و به‌عنوان یک برنامه‌نویس تازه‌کار، می‌توانید متوسط حقوق و دستمزدی معادل با ۷.۲ میلیون تومان در ماه داشته باشید.

این در حالی است که درآمد برنامه نویس ارشد پایتون در بازار کار تهران، به‌طور متوسط مبلغی برابر با ۱۶.۸ میلیون تومان در ماه گزارش شده است. به همین دلیل می‌توان شغل‌های برنامه نویسی پایتون را جزء پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در کشور دانست.

برنامه‌نویس اندروید

برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های موبایل، یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران است. برنامه‌نویس اندروید (android) یکی از مشاغل فناوری اطلاعات است که به برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های موبایل با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی کاتلین و جاوا می‌پردازد.

خوب است بدانید که زبان برنامه نویسی جاوا، یکی دیگر از پردرآمدترین زبان‌های برنامه نویسی در ایران است که با یادگیری این زبان برنامه نویسی، می‌توانید در مشاغلی مانند فرصت شغلی توسعه‌دهنده اندروید android مشغول به کار شوید.

حقوق و دستمزد یک برنامه‌نویس اپلیکیشن‌های موبایل اندروید در شهرهای بزرگ به‌غیراز تهران، به‌طور متوسط مبلغی در حدود ۷.۸ میلیون تومان در ماه عنوان شده است. این در حالی است که متوسط درآمد برنامه نویسی اندروید در بازار کار تهران برای سال ۱۴۰۱، مبلغی معادل با ۱۰.۸ میلیون تومان در ماه گزارش شده است.

همچنین درآمد برنامه نویسی اپلیکیشن‌های موبایل برای یک برنامه‌نویس ارشد در بازار کار شهر تهران، به‌طور متوسط به‌اندازه ۱۸.۷ میلیون تومان در ماه خواهد بود. درنتیجه می‌توان شغل برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های موبایل اندروید را به‌عنوان یکی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در ایران معرفی نمود.

جمع‌بندی

برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های کاری پرطرفدار در بین نیروهای کاری جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. همچنین انتشار روزانه ده‌ها آگهی استخدامی مرتبط با مشاغل فناوری اطلاعات در سایت‌های کاریابی مختلف، نشان‌دهنده نیاز فراوان بازار کار به مشاغلی مانند شغل طراحی سایت، برنامه‌نویس پایتون و توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت است.

در این مقاله ضمن معرفی شغل برنامه‌نویسی، فهرستی از پردرآمدترین شغل‌های برنامه نویسی در سال ۱۴۰۱ را ارائه کردیم. همچنین با معرفی برخی از مشاغل فناوری اطلاعات، به میزان حقوق و درآمد برنامه نویس در سال ۱۴۰۱ نگاهی انداختیم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا