ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا چیست؟

تقریباً همه ما زمانی که به انواع مختلف صرافی ارز دیجیتال فکر می‌کنیم، چیزی شبیه به اطلاعات نموداری و اعداد خاصی خامی که نیاز به تحلیل دارند به ذهنمان خطور می‌کند؛ در صورتی که اینطور نیست. روش‌های معاملاتی آسان‌تری وجود دارد که نیازی به خواندن و تفسیر الگوهای نمودار فنی ندارند. یکی از آنها خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا است. در این مقاله قصد داریم صرافی همتا به همتا را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

صرافی آنلاین همتا به همتا چیست؟

یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P) یک بازار مبادله غیر متمرکز است. بازاری که به کاربران اجازه می‌دهد با گذاشتن آگهی خرید و فروش ارز دیجیتال، ارزهای دیجیتال را مستقیماً از یکدیگر خریداری کرده یا بفروشند.

زمانی که در یک صرافی آنلاین P2P قصد خرید ارز دیجیتال داشته باشید، آگهی‌های کاربران با توجه به کلمه کلیدی شما جستجو و لیست می‌شوند. پس از انتخاب آگهی و خرید ارز دیجیتال، هزینه کوچکی به صرافی ارز دیجیتال تعلق می‌گیرد.

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا چگونه کار می‌کند؟

خرید و فروش ارز دیجیتال از طریق P2P بدون نیاز به یک مرجع مشخص در جریان است. چرا که کاملاً غیر متمرکز فعالیت می‌کند. این سیستم مبتنی بر پروتکل‌های همتا به همتا است و به کاربران اجازه می‌دهد بدون عبور از واسطه، مستقیماً با سایر کاربران برای خرید ارز دیجیتال ارتباط برقرار کنند.

اگرچه صرافی‌های ارز دیجیتال P2P وجود دارد. اما آنها فقط به عنوان یک رابط، خریداران و فروشندگان را بهم متصل می‌کنند. به جای اینکه در صرافی آنلاین از یک سرور واحد استفاده شود، در چند سرور از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که روند P2P را تسهیل می‌کند. گرچه در ایران یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال با چالش‌هایی مانند تحریم، احراز هویت با وجود فیلترینگ و… مواجه است. اما به زودی با به راه افتادن وب ۳ در ایران این روند تسهیل شده و شاهد حضور صرافی ایرانی ارز دیجیتال همتا به همتا خواهیم بود.

قرارداد هوشمند چطور در صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا اجرا می‌شود؟

قرارداد هوشمند مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که در صورت وجود شرایط خاص به طور خودکار اجرا می‌شوند. در این حالت، قرارداد هوشمند زمانی اجرا می‌شود که دو طرف قصد خرید و فروش ارز دیجیتال را دارند. آنها قراردادی را امضا کرده و وجه را از یک حساب به حساب دیگر منتقل می‌کنند. سپس قرارداد هوشمند وجوه را به فروشنده واگذار می‌کند و مالکیت کالا را به خریدار منتقل می‌کند.

اگر نخبه‌ها و نابغه‌های ایرانی بتوانند راهی برای استفاده از قراردادهای هوشمند در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی پیدا کنند، احتمالاً سیستم صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا زودتر از وب۳ به ایران راه پیدا کند. گرچه یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال برای استفاده از قراردادهای هوشمند باید استراتژی‌های قدرتمندی برای حل مسائل دیگری داشته باشد تا بتواند به استراتژی همتا به همتا با خیال آسوده فکر کند.

سه استراتژی برای خرید و فروش ارز دیجیتال در تجارت همتا به همتا

سه استراتژی برای خرید و فروش ارز دیجیتال در تجارت همتا به همتا
سه استراتژی برای خرید و فروش ارز دیجیتال در تجارت همتا به همتا

در ادامه چند استراتژی برای کسب درآمد از طریق همتا به همتا معرفی می‌شود:

تجارت آربیتراژ

آربیتراژ یعنی خرید ارز دیجیتال با قیمت پایین در یک مکان و سپس فروش آن در جای دیگر با قیمت بالاتر. بسیاری از معامله گران همتا به همتا از این استراتژی معاملاتی استفاده می‌کنند. کاربران از این طریق ارزهایی که به وسیله تبادلات غیر منتظره، نوسانات پیش بینی نشده، نقدینگی مورد نیاز، یا تفاوت ارزهای فیات منطقه ای، قیمت کمتری دارند را شناسایی کرده و در صرافی آنلاین مذکور اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظر می‌کنند. سپس در صرافی ارز دیجیتال دیگری ارز خریداری شده را می‌فروشند.

خرید و فروش آگهی

گاهی در یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا مانند Binance، امکان خرید و فروش آگهی‌های خرید و فروش ارز دیجیتال وجود دارد. هنگام تعیین قیمت خرید ارز دیجیتال، می‌توان قیمت کمتری به آگهی پیشنهاد داد تا مشتریان دیگری را با قیمت بیشتر برای آگهی مورد نظر پیدا کرد.

روش‌های پرداخت با تقاضای بالا

مردم معمولاً برای استفاده از یک روش پرداخت خاص، پول بیشتری می‌پردازند. مثلاً افرادی که قصد دارند تراکنش‌ها را با ارزهای محلی خود انجام دهند؛ برای پرداخت راحت‌تر حاضر به پرداخت بیشتر می‌شوند.

در استفاده استراتژی‌هایی که ذکر شد، می‌توان ارز دیجیتال‌های قابل دسترس‌تری را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار خریداری کرد. سپس با استفاده از روش پرداخت دیگری که کمتر در دسترس است، آن را فروخت. با این کار، می‌توان از کسانی که مایل به پرداخت بیشتر برای راحتی کار هستند، هزینه اضافه‌تری گرفت.

پنج ویژگی که هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا باید در نظر بگیرید

قبل از اینکه به یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا ورود کنید، باید شرایط خاصی را برای این کار در نظر بگیرید.

رابط کاربر پسند

یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا باید کار را برای کاربران خود راحت کرده باشد؛ به گونه‌ای که بتوانند به راحتی در آن به گشت گذار بپردازند. قبل از ثبت نام به یک صرافی آنلاین همتا به همتا از رابط کاربری ساده و قابل استفاده آن اطمینان حاصل کنید.

امنیت و نام نیکو

قبل از ورود به یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا و خرید ارز دیجیتال، در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در مورد صرافی مذکور تحقیق کنید. از عدم وجود اقدامات غیرقانونی و کلاهبرداری اطمینان حاصل کنید.

ارزهای پشتیبانی شده

قبل از اینکه قصد ورود به یک صرافی ارز دیجیتال را داشته باشید، تعداد ارزهای قابل ارائه آن را بررسی کنید. بررسی کنید که آیا ارز دیجیتال مورد نظر شما در صرافی مذکور ارائه می‌شود یا خیر.

روش‌های پرداخت و هزینه‌ها

روش‌های پرداخت از یک صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا نسبت به یک صرافی آنلاین دیگر متفاوت است. قبل از ثبت نام مطمئن شوید که امکان پرداخت از یک یا چند روش در ایران وجود دارد. همچنین، بررسی کنید که صرافی ارز دیجیتال مورد نظر شما چقدر کارمزد بابت هر خرید و فروش ارز دیجیتال می‌گیرد؟ همه صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا رایگان نیستند.

پشتیبانی مشتری

یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال حتی اگر همتا به همتا نباشد، تا زمانی که مشخص نشده پشتیبانی مشتری خوبی دارد، نباید مورد توجه کاربران قرار گیرد. قبل از استفاده از صرافی ارز دیجیتال پشتیبانی آنها را بررسی کنید.

یک صرافی ایرانی ارز دیجیتال با وجود اینکه از همتا به همتا پشتیبانی نمی‌کند اما خدمات پشتیبانی ۲۴/۷ ارائه می‌دهد. حال اگر یک صرافی ارز دیجیتال به صورت همتا به همتا فعالیت کند پشتیبانی مشتریانش به چه صورت باید باشند؟

منابع:

https://wallex.ir/blog/what-is-cryptocurrency-exchange/

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا