گوناگون

همه چیز درباره ی پرسشنامه شخصیتی مینه سوتا (MMPI)

تست شخصیت شناسی MMPI ۵۶۷ سوالی چند وجهی مینه سوتا که به اختصار به آن MMPI نیزگفته می‌شود، یکی از رایج‌ترین تست‌های روانشناختی حال حاضر دنیاست.

از این آزمون در درجه اول جهت کمک به متخصصان و درمانگران برای ارزیابی و تشخیص علائم و نشان‌های مراجعان (مانند؛ اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب) استفاده می‌شود.

وکلا نیز از پرسشنامه MMPI به عنوان مدرک پزشکی قانونی برای اثبات دارا بودن سلامت روان استفاده می‌کنند.

همچنین طبق گفته ناشر این پرسشنامه (انتشارات دانشگاه مینه سوتا) کارفرمایان برای انتخاب افراد در شغل‌هایی که دارای خطرات ایمنی بالایی است، از این تست استفاده می‌نمایند. بیشترین مشاغل پرخطر که از MMPI استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • افسران پلیس
  • پرسنل نیروگاه هسته ای
  • آتش نشانان
  • خلبانان
  • مراقبان پرواز و ناظران رفت و آمد هوایی

تست MMPI چیست؟

تست MMPI آزمونی است که اولین بار توسط هاتاوی و مک کینلی در دانشگاه مینه سوتا، در سال ۱۹۴۲ منتشر شد.

MMPI یک تست روانشناختی کاربردی برای بررسی علائم و مشکلات روانی است. افراد متخصص با استفاده از آزمون مینه سوتا می‌توانند اطلاعات کامل و جامعی در مورد ویژگی‌های روانی افراد به دست آورند.

انواع تست‌های MMPI

تا به امروز نسخه‌های متفاوتی از تست MMPI برای استفاده در دسترس قرار گرفته است که شامل موارد زیر می‌شود.

(۱) تست MMPI-2 فرم بلند

این نسخه برای بزرگسالان طراحی شده است و برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. نسخه MMPI-2 شامل ۵۶۷ سوال درست/ غلط است که پاسخ دهی به آن، به طور متوسط بین ۶۰ الی ۹۰ دقیقه زمان لازم دارد. MMPI-2، نسخه ی بازبینی شده پرسشنامه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ منتشر شده است.

(۲) تست MMPI-2 فرم کوتاه ۳۷۰ سوالی

تست شخصیت شناسی MMPI فرم ۳۷۰ سوالی، شامل ۳۷۰ سوال اول همان نسخه ۵۶۷ سوالی است. در نسخه ۳۷۰ سوالی MMPI، از شاخص‌های اعتباری، فقط F، K و L قابل سنجش است. همچنین در این تست می‌توان ۱۰ نشانه بالینی را نیز نمره گذاری کرد.

(۳) تست MMPI-2 فرم کوتاه ۳۳۸ سوالی

این نسخه در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و کوتاه‌تر از نسخه قبلی یعنی MMPI-2 است. این نسخه نیز برای بزرگسالان تهیه شده است و دارای ۳۳۸ سوال درست/ غلط است. این ورژن، نصف MMPI-2 زمان برای تکمیل نیاز دارد (حدود ۴۰ الی ۵۰ دقیقه).

(۴) تست MMPI نوجوانان فرم بلند

این نسخه در سال ۱۹۹۲ برای افراد ۱۴ تا ۱۸ ساله تهیه شد و شامل ۴۷۸ مورد است. تکمیل آن حدود ۶۰ دقیقه زمان می‌برد.

(۵) تست MMPI-A-RF  نوجوانان فرم کوتاه

این نسخه فرم کوتاه از آزمون نوجوانان است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و شامل ۲۴۱ مورد است. برای تکمیل آن، ۲۵ الی ۴۵ دقیقه زمان نیاز است.

(۶) تست MMPI-3

این جدیدترین نسخه MMPI است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. مقیاس‌ها و هنجارهای این نسخه به‌روزرسانی شده است. MMPI-3 شامل ۳۳۵ سوال است و تکمیل آن ۲۵ تا ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

شاخص‌های بالینی mmpi
شاخص‌های بالینی mmpi

چه زمانی درمانگران از MMPI استفاده می‌کنند؟

این تست بخشی از ارزیابی روانشناختی است که توسط درمانگر انجام خواهد شد. نتایج این پرسشنامه به روانشناس بالینی کمک می‌کند تا بداند مراجع چه ویژگی‌ها و علائمی دارد.

البته باید دانست که نتیجه MMPI، تنها یکی از ابزارهای تشخیصی است که درمانگر ممکن است از آن استفاده کند. سابقه پزشکی، تجربیات و مصاحبه، از دیگر چیزهایی است که در ارزیابی و تشخیص بالینی در نظر گرفته می‌شود.

MMPI چه چیزی را اندازه گیری می‌کند؟

MMPI دارای مقیاس‌هایی است که فرآیندهای روانشناختی فرد و شیوه‌ای که فرد به استرس پاسخ می‌دهد را توضیح می‌دهد.

هر مقیاس از گروه خاصی از سوالات ساخته شده است (برای آزمون دهنده ناشناخته است) و هرکدام نشان دهنده یک وضعیت روانی خاص است. در زیر علائم بالینی این تست آورده شده است:

  • خودبیمارپنداری (Hs)

مقیاس هیپوکندریازیس یا خودبیمارپنداری به نگرانی اغراق آمیز فرد در مورد سلامتی خود اشاره دارد. پزشکان نیز سالم بودن فرد را تایید می‌کنند اما با این حال فرد همچنان نگران است و معمولا این نگرانی حالتی مبهم دارد.

  • افسردگی (D)

این شاخص نشانه‌ها و علائمی که با افسردگی مرتبط است را مورد سنجش قرار می‌دهد. این زیرمقیاس سوالاتی مربوط به خلق پایین، نارضایتی از زندگی و ناامیدی نسبت به آینده است.

  • هیستری (Hy)

مقیاس هیستری پنج جنبه را ارزیابی می‌کند. این موارد عبارتند از؛ سلامت جسمانی ضعیف، خجالتی بودن، بدبینی و بدگمانی، سردرد و روان رنجوری.

  • انحراف روانی- اجتماعی (Pd)

این مقیاس میزان مشکل فرد با خانواده و خشم درباره قوانین اجتماع را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین احساس بیزاری از خود و جامعه، در این مقیاس مورد سنجش قرار می‌گیرد.

  • مردانگی/زنانگی (MF)

این مقیاس علایق یا رفتارهای کلیشه‌ای زنانگی/ مردانگی را مورد سنجش قرار می‌دهد. سوالات این مقیاس، فعالیت‌های مورد علاقه، اولویت‌ها در مورد زیبایی و حساسیت‌های شخصی را بررسی می‌کند.

  • پارانویا (Pa)

مقیاس پارانویا جنبه‌هایی از شخصیت مانند تفکر خود بزرگ بینانه، بدگمانی نسبت به افراد دیگر و تفکر انعطاف ناپذیر را شامل می‌شود. همچنین در مواردی ممکن است هذیان نیز وجود داشته باشد.

  • ضعف روانی (Pt)

این مقیاس، میزان توانایی فرد برای مقابله با یکسری افکار یا رفتارهای خاص را مورد سنجش قرار می‌دهد. همچنین ترس‌های غیرعادی، نارضایتی از خود و اشکال در تمرکز را نیز شامل می‌شود.

  • اسکیزوفرنی (Sc)

این مقیاس میزان گرایش به افکار عجیب و غریب، گوشه گیری و پرخاشگری را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • هیپومانیا (Ma)

مقیاس هیپومانیا به فعالیت ناسالم و بیش از حد اشاره دارد که به صورت هیجان و خلق و خوی بالا و ناپایدار شناسایی می‌شود. همچنین این مقیاس شامل احساس بزرگ‌منشی و خودمحوری نیز می‌گردد.

  • درونگرایی اجتماعی (Si)

این مقیاس درونگرایی اجتماعی را می‌سنجد، یعنی تمایل به اجتناب از تعاملات اجتماعی و کناره گیری از اجتماع. فقدان مهارت‌های اجتماعی و یا ترجیح دادن تنهایی نیز از مواردی است که در این مقیاس درنظر گرفته می‌شود.

شاخص‌های اعتباری mmpi
شاخص‌های اعتباری mmpi

مقیاس‌های اعتباری پرسشنامه MMPI

مقیاس‌های اعتباری، با هدف شناسایی پاسخ‌های متناقض و گمراه کننده آزمون دهنده تهیه شده اند. چرا که ممکن است به دلایل مختلفِ عمدی یا غیرعمدی، افراد سعی کنند تا خود را غیر از آنچه که هستند نشان دهند.

نسخه‌های متفاوت MMPI، مقیاس‌های اعتبار متفاوتی دارند اما مهمترین شاخص‌های اعتباری موارد زیر است:

(۱) CNS (نمی توان گفت):

این مقیاس، معیاری برای سنجش تعداد پاسخ‌هایی است که آزمون دهنده به سوالات، پاسخ «نمی‌توان گفت» را انتخاب کرده است.

(۲) VRIN (ناهمسانی پاسخ‌های متغیر):

این مقیاس میزان پاسخ‌هایی را مشخص می‌کند که آزمون دهنده بدون درنظر گرفتن محتوای سوال، پاسخ داده است.

(۳) TRIN (ناهمسانی پاسخ‌های درست):

این مقیاس میزان پاسخدهی ثابت آزمون دهنده را تعیین می‌کند.

(۴) F (پاسخ‌های نادر):

این مقیاس شیوه‌های پاسخدهی کمیاب و نامعمول را مورد سنجش قرار می‌دهد.

(۵) Fb:

این مقیاس نیز مانند مقیاس F است اما تنها پاسخ‌های نیمه دوم آزمون را مورد بررسی قرار می‌دهد.

(۶) FBS (اعتبار علائم):

به کمک این مقیاس درمانگر می‌تواند پی ببرد که علائم بیش از حد گزارش داده شده است یا خیر و عموما به آن «مقیاس گول زدن» گفته می‌شود.

(۷) مقیاس L:

این مقیاس دارای ۱۵ ماده است و به آن «مقیاس دروغ» نیز گفته می‌شود. این مقیاس مربوط به گزارش ناکافی آزمون دهنده است و در آن فرد تلاش می‌کند تا خود را بهتر از آنچه که هست نشان دهد.

(۸) مقیاس K:

این مقیاس دارای ۳۰ ماده است و به انکار هرگونه آسیب روانی و یا اغراق بیش از حد در آسیب روانی، توسط آزمون دهنده مربوط می‌شود. به آن «مقیاس جعل» نیز گفته می‌شود.

(۹) مقیاس S:

این مقیاس دارای ۵۰ ماده است و برای ارزیابی افرادی است که خودشان را از نظر فضایل انسانی خاص و عاری از مشکلات روان شناختی می‌دانند.

کجا تست MMPI انجام دهیم؟

تست MMPI بسیار معروف و کاربردی است. برای شرکت در آزمون MMPI، آمادگی یا کارخاصی لازم نیست. برای انجام تست MMPI آنلاین با تفسیر و تحلیل نتایج می‌توانید به سایت‌ای سنج مراجعه کنید.

منبع: بزرگترین مرجع تست‌های روانشناسی آنلاین‌ای سنج

www.esanj .ir

 

 

 

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا