استارتاپ

بهترین روش‌ جذب سرمایه برای استارتاپ چیست؟

اگر قصد دارید در کسب و کار خود موفق باشید، ضروری است که زمان، مکان و چگونگی جذب سرمایه‌ی استارتاپ خود را تعیین کنید. فرقی ندارد برای راه‌اندازی و یا توسعه استارتاپ خود به ۱۰۰ میلیون تومان نیاز داشته باشید یا یک میلیارد تومان؛ اگر نتوانید این سرمایه را تامین کنید نمی‌توانید کسب و کاری که می‌خواهید را بسازید.

کاری که قبل از جذب سرمایه باید انجام دهید

قبل از جذب سرمایه برای استارتاپ خود نیاز است که یک بیزینس پلن مناسب بسازید. علاوه بر این، برای تبیین کردن کسب و کار و استراتژی شما برای موفقیت، برنامه‌ی شما باید مشخص کند چه مقدار پول و برای چه استفاده‌ای نیاز دارید.

همچنین، بسیار مهم است که زمان جذب سرمایه را درک کنید. بر فرض مثال، آیا در حال حاضر به این سرمایه نیاز دارید یا می‌توانید آن را به صورت مرحله‌ای دریافت کنید.

مقدار سرمایه‌ای که به دنبال آن هستید بر روی منبع جذب سرمایه‌ی شما نیز تاثیر دارد. مثلا اگر به ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارید به سراغ سرمایه گذاران فرشته بروید ولی اگر به ۱ میلیارد سرمایه نیاز است بهتر است بر روی سرمایه گذاران خطرپذیر حساب کنید.

روش‌های تامین سرمایه استارتاپ کدامند؟

  • تامین سرمایه از پس انداز شخصی

تامین سرمایه از طریق پس اندازهای شخصی روش مشترکی برای جذب سرمایه استارتاپ‌ها است. دو چالشی که در این روش وجود دارد این است که ۱) مقدار پس انداز شخصی شما چقدر است؟ ۲) تمایل دارید با چه مقدار از ذخایر شخصی خود ریسک کنید؟

در بسیاری از موارد، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار جذب سرمایه از دیگران را ترجیح می‌دهند.

  • وام بانکی

در این روش بانک‌ها سرمایه را در قالب وام به شما ارائه می‌دهند که باید به مرور زمان با بهره  آن را پرداخت کنید. این می‌تواند به شکل یک وام شخصی، وام کسب و کار سنتی یا وام‌های دیگری بر اساس نوع دارایی که نیاز دارید بخرید باشد. باید به وام دهنده ثابت کنید که اقساط وام را سر موقع پرداخت می‌کنید و هر نیاز دیگری که هست را برطرف کنید.

  • دوستان و خانواده

روش دیگر جذب سرمایه استارتاپ دوستان و خانواده هستند. از آن جایی دوستان و خانواده به طور کلی به شما اعتماد دارند و متقاعد کردن آن‌ها نسبت به افراد غریبه آسان‌تر است می‌توانید از طریق آن‌ها سرمایه مورد نیاز را تامین کنید. اگرچه، ریسک از دست دادن پولشان نیز وجود دارد. پس باید اینکه با از دست دادن پولشان بر سر رابطه‌ی شما چه اتفاق خواهد افتاد را در نظر داشته باشید.

  • سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذاران فرشته به طور کلی افراد ثروتمندی هستند که سعی می‌کنند سرمایه‌ی استارتاپ‌ها را تامین کنند. اکثر سرمایه گذاران فرشته عضو گروه‌های سرمایه گذاری نیستند. بلکه آن‌ها صاحبان کسب و کار، مدیران اجرایی یا افراد موفقی هستند که پول و توانایی جذب سرمایه استارتاپ‌هایی که به نظرشان جذاب می‌رسند را دارند. شبکه سازی راه مناسبی جهت پیدا کردن سرمایه گذار فرشته برای استارتاپتان است.

  • سرمایه گذاری خطرپذیر

سرمایه گذاری خطرپذیر روش خوبی برای استارتاپ‌هایی است که استارتاپ آن‌ها فراتر از مرحله آغازین است، در واقع آن‌هایی که به دنبال مقدار زیادی از سرمایه برای توسعه و افزایش سهم بازار هستند. سرمایه گذاران خطرپذیر سرمایه گذارهای حرفه‌ای هستند که بیشتر درگیر مدیریت کسب و کار هستند و نقش قابل توجهی در تنظیم نقطه عطف، اهداف، و نصیحت در رابطه با چگونگی اطمینان از موفقیت بیشتر دارند. سرمایه گذاران خطرپذیر (VC) بر روی کسب و کارهای جدید با اندازه‌ی متوسط که باور دارند سهامی شوند یا با سودی بزرگ در آینده فروخته شوند سرمایه گذاری می‌کنند.

آن‌ها قصد دارند جذب سرمایه‌ی استارتاپ‌هایی که پتانسیل ارزش گذاری با قیمت بالا را دارند انجام دهند. همچنین آن‌ها از روند طولانی و گران تصمیم گیری بر اینکه بهترین استارتاپ جهت سرمایه گذاری کدام است عبور می‌کنند. از این رو فرآیند برنامه و تایید آن معمولا چندین ماه زمان می‌برد.

سخن پایانی

از آن جایی که شما هم به دنبال بهترین روش جذب سرمایه برای راه اندازی یا توسعه‌ی استارتاپ فعلی خود هستید. این نکته را پیدا خواهید کرد که برخی از منابع پیچیده‌تر هستند در حالی که ممکن است بقیه‌ی آن‌ها مقدار سرمایه کمی را پیشنهاد دهند. ۵ روشی که در بالا گفته شد از رایج‌ترین‌ها راه‌های جذب سرمایه هستند.

انتخاب روش اشتباه جذب سرمایه می‌تواند منجر به خروجی‌های ناخوشایندی مثل دشمنی قرض دهنده و صاحب کسب و کار، هدر دادن منابع و پیامدهای منفی دیگری باشد. باید مزایا و معایب هر روش جذب سرمایه را مطالعه کنید و گزینه‌ی ایده آلی که به شما برای رسیدن به اهداف کسب و کارتان کمک خواهد کرد را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا