علمی

آیا کم خونی باعث اضطراب می‌شود؟

کم‌خونی و اضطراب دو عامل اصلی برای ابتلای بسیاری از بیماری‌ها در بدن افراد بوده و محدود به جنسیت یا نقطه خاصی از دنیا نیستند. استرس و اضطراب از عوامل اصلی بیماری و سندورم‌های مختلف جسمی و روحی هستند و تنش‌های ناشی از استرس در کاهش سطح ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری اشخاص جایگاه قابل تاملی دارد. حال گروه تحقیقاتی با بررسی طیف وسیعی از افراد توانسته به سوالات مرتبط با تاثیر بیماری کم‌خونی بر ایجاد اضطراب پاسخ داده و طی این مقاله به دنبال تشریح بهتر نتایج آن خواهیم بود. جهت کسب اطلاعات مفید در خصوص راه‌های کاهش کم‌خونی و اثرات استرس بر بدن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیماری کم خونی چیست؟

تمامی مواد معدنی، پروتئینی و اکسیژن در کنار دیگر مواد مورد نیاز بدن توسط گلبول‌های قرمز به تک‌تک سلول‌های بدن رسیده و کاهش میزان هموگلوبین خون موجب عدم تامین اکسیژن مورد نیاز بدن و بروز بیماری کم‌خونی خواهد شد. از نشانه‌های بیماری کم خونی در افراد می‌توان به خستگی و ضعف بیش از حالت عادی اشاره کرد و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، خرید مکمل‌های درمان کم خونی و مصرف آن در کنار وعده‌های غذایی حاوی آهن و ویتامین B۱۲ موجب بهبود وضعیت بیماران دارای کم‌خونی خواهد شد. میزان هموگلوبین خون تنها توسط انجام آزمایش خون مشخص شده و چگونگی روند درمان نیز باید زیر نظر پزشک صورت پذیرد.

مکمل‌های درمان کم‌خونی از جمله داروهای الزامی و بسیار ضروری برای بدن هستند. کم‌خونی یا آنمی که ناشی از کم‌بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون است، یکی از مشکلات رایج در میان بانوان بوده و بسیاری از خانم‌ها در سنین مختلف با کم‌خونی دست‌و پنجه نرم می‌کنند. ابتلا به کم‌خونی عوارض متعددی نظیر کمبود انرژی، بی‌حالی و غیره را به دنبال دارد.

علائم کم خونی

ضعف و خستگی دلیل قانع‌کننده‌ای برای ابتلای افراد به بیماری کم خونی نبوده و باید دیگر نشانه‌های مورد نظر در افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد. علائم گفته شده به همراه موارد لیست زیر دلیل محکمی برای ابتلا به کم‌خونی بوده و شخص باید در سریع‌ترین زمان به مراکز درمانی مراجعه نماید.

  • رنگ پریدگی پوست (زرد یا کم رنگ شدن پوست)
  • تپش نامنظم ضربان قلب
  • درد قفسه سینه
  • احساس سر درد و سرگیجه
  • سردی بیش از حد دست و پا
  • یبوست
  • نفخ شکمی
  • تنگی نفس
کم‌خونی
علائم کم‌خونی

به دلیل وجود عوامل مختلف در بروز هر کدام از موارد بیان شده بالا، احتمال تشخیص کم‌خونی برای اشخاص چندان آسان نبوده ولی با تشدید وضعیت این بیماری، شاهد بیشتر شدن علائم آن خواهید بود. جهت جلوگیری از گسترش بیماری کم خونی در بازه زمانی مشخص ۶ الی ۱ ساله اقدام به چکاپ کرده و با توجه به نتایج حاصل از آزمایش اقدامات موثر در رفع بیماری را انجام دهید. در لیست زیر برخی از انواع آزمایشات ضروری جهت تشخیص وضعیت کم‌خونی برای شما آماده شده است:

  • Complete blood count (CBC): نشان دهنده تعداد و میزان گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت خون شخص است.
  • Vitamin B۱۲ level test: میزان ویتامین B۱۲ موجود در بدن فرد را نشان خواهد داد.
  • Serum ferritin levels: کمبود آهن از دلایل کم خونی بوده و این آزمایش میزان ذخایر آهن موجود در بدن را نشان خواهد داد.
  • Serum iron levels: نشان‌دهنده مقدار آهن موجود در بدن است.
  • Folate test فولات با نام‌های: اسیدفولیک، ویتامین B۹ یا Bc در این حوزه علمی شناخته شده و این آزمایش مقادیر این ویتامین را در اختیار پزشک قرار خواهد داد. کمبود فولات در بروز کم‌خونی ماکروسیتیک موثر بوده و با تامین این ماده مقوی امکان درمان کم‌خونی وجود دارد.

انواع بیماری کم خونی

بیماری کم‌خونی در اثر کمبود نوع خاصی از مواد غذایی مثل: آهن، فولات و ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن یا شرایط ویژه پزشکی مانند: بیماری ایدز، گذراندن دوران قاعدگی، بارداری و حتی مشکلات دستگاه گوارش به وجود خواهد آمد. هر کدام از آن موارد موجب بروز نوع خاصی از کم خونی در بیمار و انواع آن به شرح زیر است:

  • کم‌خونی فقر آهن
  • کم‌خونی همولیتیک
  • کم‌خونی داسی شکل
  • کم‌خونی آپلاستیک
  • کم‌خونی نرموسیتیک
  • کم‌خونی خطرناک
  • کم‌خونی ماکروسیتیک

تاثیر بیماری کم خونی بر ایجاد اضطراب

با کاهش هموگلوبین و اکسیژن خون سبب افت کارکرد تمام سیستم‌های عملکردی در بدن افراد شده و از این با بروز هرگونه اختلال کوچک و بزرگ تاثیرات زیادی روی خلق‌وخو نیز خواهد شد. علائمی مثل: تپش نامنظم قلب، درد قفسه سینه، سردرد و سرگیجه علاوه بر نشانه‌های بیماری کم‌خونی در ایجاد حالات روحی و روانی منفی در افراد موثر هستند. نگرانی ناشی از ابتلا به برخی بیماری‌های سخت قلبی، میگرن و بسیاری از عارضه‌های واگیر روز سبب افزایش اضطراب شده و این استرس زمینه‌ساز افت سیستم ایمنی و کاهش سطح عملکرد بدن در برابر امراض مختلف خواهد شد.

عدم تامین اکسیژن لازم سلول‌های بدن بر عملکرد صحیح آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و از طرفی به وجود آمدن اضطراب ناشی از ابتلا به انواع بیماری نیز تاثیر مخرب دو چندانی بر وضعیت سلامت فرد دارد. عامل استرس و اضطراب عضوی جداناپذیر از علائم انواع عارضه تاثیرگذار بر سلامت جسمی و روحی افراد بوده و بدون داشتن درمان قطعی (قرص، شربت و آمپول) باید با آن مقابله کرد. خرید مکمل‌های درمان کم خونی و مصرف صحیح از آن در کنار مواد غذایی مقوی موجب حفظ سطح هموگلوبین خون و تامین اکسیژن و مواد ضروری مورد نیاز سلول‌های بدن خواهد شد.

درمان کم خونی و کاهش اضطراب

اضطراب از علل شایع ایجاد حالات روحی و روانی در افراد شده و این بیماران با مراجعه به پزشک متخصص تحت درمان با شیوه‌های مختلف قرار خواهند گرفت. نتایج برخی از آزمایشات نشان از کمبود مواد غذایی ضروری و کمبود سطح هموگلوبین در بدن بوده و با رفع نشانه‌های بیماری کم‌خونی شاهد بهبود وضعیت اضطراب بیماران نیز خواهید بود. انجام فعالیت‌های ورزشی نیز در بهبود گردش خون و تغذیه سلول‌ها از مواد غذایی و اکسیژن موثر بوده و با شادابی بدن دیگر اثری از استرس و اضطراب نخواهد بود.

استفاده از رژیم غذایی حاوی فولات و آهن تحت نظر پزشک تغذیه موجب بهبود وضعیت مواد مغذی مورد نیاز بدن شده و در درمان کم‌خونی نقش خواهد داشت. از طرفی با تحریک کلیه و ترشح بیشتر هورمون‌های تولیدکننده گلبول قرمز نیز به افزایش آن کمک کرده و در برخی از موارد خاص امکان انتقال خون از سایر اشخاص به فرد بیمار نیز وجود دارد. با تغییر سبک زندگی ناسالم شامل: دوری از استعمال دخانیات، مشروبات الکلی، مواد غذایی ناسالم و حضور در شرایط استرس‌زا و انجام مرتب ورزش در کنار استراحت کافی بستر لازم برای درمان کم‌خونی و بهبود شرایط اضطراب را مهیا خواهد نمود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا