شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسرهای اینستاگرام همچنان مشمول دریافت مالیات هستند

دنياي اقتصاد : اواخر شهریور ماه، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که فرآیند دریافت مالیات از اینفلوئنسرهایی که اظهارنامه مالیاتی پر کرده‌اند، در مراحل پایانی است. با این حال محدودیت‌های اینترنتی ماه‌های اخیر و مسدود شدن چندین پلتفرم خارجی از جمله اینستاگرام به فاصله چند روز پس از اعلام این خیر، این سوال را مطرح کرد که آیا درآمد‌زایی از یک پلتفرم فیلتر شده نیز مشمول مالیات خواهد شد یا خیر. حالا جدیدترین اخبار به دست آمده نشان می‌دهد که سازمان امور مالیاتی به این سادگی‌ها قصد گذشتن از درآمد مالیاتی حاصل از این گروه را ندارد، زیرا این سازمان در پاسخ به پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» درباره سرنوشت اخذ مالیات از این گروه، آب پاکی را روی دست فعالان این شبکه اجتماعی محبوب ریخت و تصریح کرد که نه تنها مالیات سال ۱۴۰۰ از این گروه دریافت خواهد شد، بلکه قرار است درآمد سال ۱۴۰۱ آنها نیز طبق مقررات ماده (۱) قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات شود.

سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» پیرامون تعیین تکلیف اخذ مالیات از درآمدهای حاصل از فعالیت در پلتفرم‌های مجازی پس از فیلتر شدن رسمی آنها – مانند اینستاگرام- گفته است که فرآیند دریافت مالیات بر درآمدهای سال ۱۴۰۰ این گروه به روال معمول دنبال خواهد شد. وی اظهار کرده است: «بر اساس بند (ذ) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰هزار دنبال‌کننده(فالوور) در رسانه‌های کاربر محور – به بیان دیگر اینفلوئنسرها- از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شده است. در این راستا، فرآیند مربوط به وصول مالیات از این گروه مؤدیان بابت عملکرد سال ۱۴۰۰ آنها در سال جاری و طبق قوانین و مقررات مالیاتی در حال انجام است.» در ادامه پاسخ ارسال شده برای روزنامه «دنیای اقتصاد» آمده است: «هرچند حکم مالیاتی مذکور در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی نشده است؛ اما اشخاص یاد شده در صورت کسب درآمد، طبق مقررات ماده(۱) قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات بوده و چنانچه اطلاعات درآمدی آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، مالیات متعلق با رعایت قوانین و مقررات مصوب، مطالبه و وصول خواهد شد.»

پیش از این و در آغاز فرآیند مذکور، این موضوع با انتقاد زیادی از سوی فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. سلبریتی‌ها و فعالان اینستاگرامی، با انتقاد از کیفیت پایین خدمات ارتباطی کشور و وجود اختلالات گسترده اینترنتی، عزم سیاستگذاران بر دریافت مالیات از فعالیت‌های افراد در یک پلتفرم رایگان را مورد نقد قرار می‌دادند؛ تا اینکه سرانجام سازمان امور مالیاتی در همکاری با وزارت ارشاد، برای شناسایی اکانت‌های مشمول این قانون وارد عمل شد و در گام اول از شناسایی حدود هزار اکانت دارای شرایط اولیه دریافت مالیات خبر داد. در گام بعدی، با بررسی‌های بیشتر و اعمال فیلتر‌های دقیق‌تر، در نهایت ۲۶۰ حساب کاربری اینفلوئنسری انتخاب شدند و از صاحبان آنها خواسته شد تا با پر کردن فرم‌های خوداظهاری، همکاری‌های لازم را با این سازمان به عمل آورند. در اطلاعیه این سازمان تاکید شده بود که چنانچه حساب‌های شناسایی شده برای پر کردن اظهارنامه اقدام نکنند، از معافیت‌های مالیاتی محروم خواهند شد. طبق آنچه پیش‌تر محمد مسیحی، معاون وقت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی «راه دانا» اظهار کرده بود، اکانت‌های مشمول شناسایی شده در این گام تا پایان خرداد سال جاری فرصت داشتند تا فرم‌های خوداظهاری را تکمیل و ارسال کنند؛ قرار بود بعد از این تاریخ، کار اخذ مالیات از این گروه آغاز شود. آخرین اخبار به دست آمده از وضعیت اینفلو‌ئنسرهای مشمول نشان می‌دهد که فعلا تعداد این اکانت‌ها به ۵۶۰مورد افزایش داشته و قرار است کار تشکیل پرونده و تکمیل اطلاعات این گروه نیز برای اخذ مالیات دنبال شود. طرح دریافت مالیات از اکانت‌های تاثیرگذار پلتفرم‌های مجازی یا همان اینفلوئنسرها، در اواخر سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح و سرانجام در اواخر تیر ماه سال ۱۴۰۰ با تایید وزیر اقتصاد و امور دارایی، به سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد. اگرچه از همان روزهای ابتدایی اجرای این طرح، واکنش‌های متفاوتی از سوی گروه‌های مختلف صورت گرفت، اما حالا با فیلتر شدن رسمی اینستاگرام از سوی نهادهای امنیتی، احتمالا این رویکرد با انتقادات جدی‌تری همراه شود و پافشاری سازمان امور مالیاتی بر دریافت مالیات از فعالیت‌های تجاری بر بستر این پلتفرم، حواشی جدیدی را به دنبال داشته باشد.

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

‫2,009 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا