ایران

ایمن‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در سال ۱۴۰۱

وضعیت تورمی باعث می‌شود افراد به فکر سرمایه گذاری بیفتند. با این حال، همه افراد روحیات یکسانی ندارند. به همین دلیل هم گزینه‌هایی که انتخاب می‌کنند، باید با هم تفاوت داشته باشند.

عده‌ای از افراد تحمل دیدن ضرر در سرمایه خود را ندارند. به همین علت هم نباید در گزینه‌های پرریسک سرمایه گذاری کنند. برای آنها دسته‌ای از سرمایه گذاری‌های ایمن‌تر لازم است. از سوی دیگر، عده‌ای از افراد ریسک‌پذیرتر هستند و حاضرند در ازای دریافت سود بیشتر ریسک این را که ممکن است بخشی از پولشان را از دست بدهند، قبول کنند.

برای افراد دسته اول یعنی ریسک‌گریزها امنیت سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم به ایمن‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری کشور در سال ۱۴۰۱ بپردازیم و مزایا و معایب آنها را بررسی کنیم.

مسکن، یک دارایی ثابت

سرمایه‌گذاری در مسکن
سرمایه‌گذاری در مسکن

وقتی حرف از گزینه ایمن سرمایه گذاری به میان می‌آید، بسیاری از مردم به یاد مسکن و زمین می‌افتند. مسکن ویژگی‌هایی دارد که سال‌ها است مورد توجه خانوارهای ایرانی و فعالان اقتصادی قرار دارد. در بسیاری از مواقع، مسکن در کشورهای صادرکننده نفت همراه با تورم و حتی بیشتر از آن رشد می‌کند و از آنجا که دارایی ثابتی است، قابل دزدیده شدن هم نیست.

علاوه بر این، با اجاره دادن آن می‌توان درآمدی به دست آورد. اما مسکن معایبی هم دارد. یکی از آنها رکود است. وقتی مسکن وارد رکود می‌شود تا چند سال ممکن است به خوبی معامله نشود. در این شرایط نقدشوندگی مسکن پایین آمده است و برای سرمایه گذاری گزینه خوبی نیست؛ هرچند برای کسی که می‌خواهد در خانه سکونت کند شاید گزینه بدی نباشد.

علاوه بر دچار رکود شدن، مسکن با استهلاک هم روبرو است و هر سالی که از ساخت آن بگذرد، فرسوده‌تر می‌شود. نکته آخر هم این است که با توجه به افزایش چشمگیر قیمت مسکن در سال‌های اخیر، امکان سرمایه گذاری با پول کم در مسکن امکان ندارد و برای سرمایه‌های خرد دیگر مناسب نیست.

طلا، درخشان و باسابقه

سرمایه‌گذاری در طلا
سرمایه‌گذاری در طلا

گزینه دومی که سرمایه گذاران سنتی و ریسک‌گریز به آن فکر می‌کنند، خرید طلا و سکه است. طلا یکی از گزینه‌هایی است که در دوران تورمی و افت ارزش پول، توانسته است بازدهی خوبی داشته باشد. همین موضوع باعث شده در اقتصادی که تورم شدیدی دارد، اطمینان بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

اما طلا هم معایب خاص خود را دارد. این فلز ارزشمند را حتما باید از فروشنده معتبری خریداری کرد زیرا ممکن است جعل شود. به علاوه باید محل امنی برای نگهداری آن سراغ داشت. صرف نظر از این موارد، خرید طلا اجرت بالایی دارد و اگر طلای نو بخرید بخش زیادی از آن دستمزد ساخت خواهد بود. طلای آب شده هم نیازمند اطمینان بالایی به فروشنده است.

اگر هم بخواهید سکه بخرید، مشکل دیگری پیش می‌آید. وقتی موج خرید برای سکه طلا راه می‌افتد، سکه به راحتی دچار حباب می‌شود. یعنی قیمتی که در ازای آن می‌پردازید با ارزش ذاتی آن فاصله پیدا می‌کند. در این شرایط، خرید سکه‌های کوچک‌تر مثل سکه یک گرمی و ربع سکه به صرفه نیست چرا که حباب بالایی دارند.

سکه امامی در شرایطی که تب خرید طلا وجود دارد، بهتر است اما چون پول پرداختی در ازای آن بسیار بالاتر است، افرادی که سرمایه‌های بسیار کمی دارند، بیشتر به خرید طلای گرمی یا سکه گرمی و ربع سکه روی می‌آورند که کار چندان مناسبی در شرایط رشد دلار و طلا نیست.

سپرده‌های بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت

آخرین گزینه‌ای که ریسک‌گریزها سرمایه خود را به آن می‌سپرند، بانک‌ها هستند. بانک‌ها در ازای سرمایه‌ای که افراد در اختیار آنان قرار داده‌اند به صورت ماهانه سود می‌دهند. اما سودی که بانک‌ها می‌پردازند، در شرایطی که تورم شدید باشد، بسیار کم است. در همین طبقه بندی یک گزینه دیگر وجود دارد.

صندوق‌های درآمد ثابت گزینه‌ای شبیه به بانک هستند اما سودی که می‌پردازند بالاتر از سود بانکی است. به علاوه، صندوق‌های درآمد ثابت به صورت روزشمار سود پرداخت می‌کنند که این ویژگی را بانک‌ها ندارند. صندوق‌های درآمد ثابت را از نظر تقسیم سود می‌توان به دو دسته تقسیم کرد.

یک دسته مانند صندوق ندای ثابت کیان به صورت ماهانه سود واریزی به حساب سرمایه گذار دارند اما دسته دوم مانند صندوق درآمد ثابت کیان در زمانی که صندوق را بفروشید به صورت یک جا اصل پول و سود شما را به حسابتان واریز می‌کند.

صندوق‌های درآمد ثابت با این شرایط جزو ایمن‌ترین گزینه‌های سرمایه گذاری در کشور هستند و برای افرادی که ریسک‌گریزند، مورد معقولی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال سود صندوق ندای ثابت کیان در یک سال منتهی به ۱۵ آبان ماه امسال، ۲۲.۶۸ درصد بوده که اگر سود خود را دوباره سرمایه گذاری می‌کردید، به ۲۵.۱۹ درصد هم می‌رسید.

صندوق‌های درآمد ثابت کیان را می‌توان از طریق https://kiandigital.com/kian_fixedincome_fund کیان دیجیتال نیز تهیه کرد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که صندوق‌های کیان مجوزهای لازم را از نهادهای معتبر و رسمی کشور اخذ کرده‌اند و کاملا مطمئن هستند. درون اپلیکیشن می‌توانید از به صورت لحظه‌ای از وضعیت سرمایه گذاری خود و میزان عایدی‌تان اطلاع پیدا کنید.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا