ایراناینترنت

فعالان حوزه فاوا در نامه‌ای خواستار آزادی فعالان بازداشت شده و رفع محدودیت اینترنت شدند

سه هفته پیش و با شروع اعتراض‌ها دسترسی به اینترنت محدود شد و بسیاری از سرویس‌‌های پرمخاطب اینترنتی هم از دسترس خارج شدند. به دنبال این محدودیت‌ها خبرهایی هم از بازداشت برخی فعالان حوزه فناوری اطلاعات منتشر شد.

به دنبال این اتفاق امروز (۱۹ مهر) نامه‌ای به امضاء ۱۳۷ فعال حوزه فناوری اطلاعات منتشر شده که در آن خواسته شده تا در کنار رفع محدودیت‌های اینترنتی، بازداشت‌شدگان صنعت آی‌تی کشور نیز آزاد شودن.

در ابتدای این نامه امضاکنندگان تاکید کرده‌اند که در شرایط فعلی که جمع زیادی از مردم داغدار عزیزان خود هستند، نوشتن از دغدغه‌های صنفی یا تخصصی دشوار است؛ اما تاکید کرده‌اند که در این شرایط سکوت در برابر برخی رفتارها هم جایز نیست.

امضاکنندگان با اعتراض نسبت به ایجاد محدودیت‌ دسترسی به اینترنتی و ابزارهای ارتباطی جامعه و ذکر این نکته که این کار نقض حقوق شهروندان، دستگیری جمعی از فعلان حوزه آی‌تی را روندی اشتباه دانسته‌اند.

در این زمینه در بخشی از نامه آمده است: «این افراد همگی از خوشنام‌ترین فعلان صنعت آی‌تی کشورند و اگر قرار بر مجرم بودن چنین کسانی باشد، بسا که همه ما نیز شریک جرم آنهاییم.»

در ادامه با اشاره به اینکه رعایت قانون یک اصل است آمده است: «رعایت قانون اصل و فرض هر گونه مدنیت است؛ ولی قانونی که اکثریت مخاطبانش را مجرم بیانگارد حتما اشتباه است و لاجرم باید تغییر کند. به راستی چند نفر از ایرانیان قوانینی چون ممنوعیت استفاده از ابزارهای فیلترشکن یا تجهیزات دریافت تصاویت ماهواره را رعایت می‌کنند؟»

در پایان این نامه امضاکنندگان خواهان آزادی سریع بازداشت‌شدگان و توقف روند بازداشت‌ها شده‌اند و بر رفع محدودیت‌های اینترنت به عنوان ابزار ارتباطی جامعه و توسعه اقتصاد نیز تاکید کرده‌اند.

همچنین پیش از انتشار این نامه نیز اواخر هفته گذشته حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از  ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خبر داد که در آن خواستار حل مشکل ایجادشده برای برخی از اعضای خانواده نصر طی روزهای اخیر شده بود. در بخشی از این نامه آمده است: «همکاران مد نظر، جزو جوانان نخبه این مرزوبوم هستند که کارنامه درخشانی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان دارند و این مهم می‌طلبد نگاه دستگاه قضایی به آنها، همراه با عطوفت و رأفت بیشتری باشد و با درک شرایط، حمایت حداکثری از آنها صورت بگیرد.»

همچنین در ادامه همین نامه هم صادق فرامرزی، دبیر سازمان نصر کشور و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران اعلام کرده بود که این سازمان هم با تشکیل کارگروهی ویژه که دربرگیرنده نمایندگان نصر تهران و کشور است پیگیر وضعیت تمام دستگیرشدگان صنعت فاواست.

عادل طالبی، عضو هیئت ‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، میثم رجبی، مدیرعامل رادین، محسن طهماسبی، حسین درواری و آرین اقبال از فعالان تکنولوژی و دسترسی آزاد به اینترنت و مخالف طرح صیانت، امیرعماد (جادی) میرمیرانی از فعالان سرشناس حوزه متن باز و برنامه‌نویسی و ضیاء صدر فعال حوزه رمز‌ارز و بلاکچین از جمله بازداشتی‌های اخیراند که در حوزه فناوری اطلاعات فعالان سرشناسی هستند.

متن این نامه را از اینجا دانلود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا