ایرانشبکه‌های اجتماعی

مردم نسبت به کالاهای قاچاق در اینستاگرام هشیار باشند

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: امکان کنترل و نظارت جزیی در شبکه‌های اجتماعی را نداریم

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هشدار درباره ریسک‌های خرید برخی کالاها از شبکه‌های اجتماعی گفت: واقعیت این است که در شبکه اجتماعی از جمله اینستاگرام امکان کنترل و نظارت جزئی را نداریم و اگر بنا به کنترل این شبکه‌ها باشد، در نهایت منجر به انسداد می‌شود که این اقدام ارتباطی با وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد.

امیرمحمد پرهام‌فر درباره نحوه شناسایی عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی گفت: کنترل مبادی ورودی کشور برعهده سایر دستگاه‌های مربوطه است اما زمانی که کالای قاچاق وارد کشور شده و در سطح عرضه شناخته می‌شود، با توجه به دستورالعمل‌ها اقداماتی که در سطح عرضه انجام می‌شود و در حال حاضر در حوزه مبارزه با کالای قاچاق و ممانعت از فروش آن، اقداماتی در سطح عرضه حقیقی  در پاساژها، مراکز خرید و… انجام می‌دهیم و در واقع دستورالعمل پیشگری و مبارزه با قاچاق در فضای مجازی مکمل این اقدامات است. وی با بیان اینکه دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا در فضای مجازی نهایی و ابلاغ شده اما از این دستورالعمل باید به اندازه خود آن و ظرفیت‌های قانونی آن توقع داشته باشیم، ادامه داد: با توجه به این دستورالعمل امکان رصد و مقابله با سایت‌هایی که از کالای قاچاق برای فروش استفاده می‌کنند، به دست می‌آید و تا به امروز چند ده سایت متخلف را مسدود کرده‌ایم.

وی درباره چگونگی کنترل شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام برای عدم فروش کالای قاچاق اظهار داشت: واقعیت این است که در اینستاگرام و در مجموعه شبکه اجتماعی امکان کنترل و نظارت جزیی  را نداریم و کنترل کردن شبکه‌های اجتماعی در نهایت  منجر به انسداد می‌شود که این اقدام ارتباطی با وظایف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ندارد. مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مهمترین مبارزه با فروش کالای قاچاق در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام از طریق آگاهی بخشی به مردم باید انجام شود، گفت: مردم باید بدانند که بخشی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی جنبه کلاهبرداری دارد و اقدامات آنها در شبکه اجتماعی صرفا جنبه تبلیغات دارد و در قانون هم آمده که تبلیغ کالای قاچاق جرم است و جرم‌انگاری می‌شود.

پرهام‌فر درباره معیارهای تعیین شده برای شناسایی فروش کالای قاچاق در فضای مجازی اظهار داشت: چندین شاخص و معیار از جمله تعیین کلید واژه‌هایی در این باره مشخص شده است. معمولا برای تبلیغ و عرضه کالاهای قاچاق در فضای مجازی از واژگان مشهوری مانند اسامی برخی از شهرها از جمله بانه استفاده می‌کنند و سایت‌های متخلفی را با کلیدواژه‌های بانه ارزان، بانه ۲۴ و… مسدود کرده‌ایم. اما عمده اقدامات ما در شبکه اجتماعی برای مبارزه با فروش کالای قاچاق و پیشگیری از آن، از جنس اطلاع‌رسانی است چراکه اساسا در بحث برخورد با مشکلی مواجه نیستیم و اکانت‌ها قابل رصد و شناسایی هستند و امکان برخورد با سایت‌ها و اکانت‌های متخلف در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که خرید از شبکه‌های اجتماعی ناامن است چراکه تمام سایت‌ها به راحتی به اینماد دسترسی دارند و ایجاد کسب و کار اینترنتی مجاز هزینه‌ای ندارد و اخذ اینماد رایگان و سریع است. همچنین امروز دیگر دارندگان اینماد رتبه‌بندی و ستاره‌دار می‌شوند و خریدار از طریق اینماد کاملا به اطلاعات فروشنده اینترنتی و از رتبه آن اطلاع پیدا می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا