ایران

سریال «جیران» رفع توقیف شد

فیلیمو اعلام کرد که با دستور مقام قضایی، سریال جیران رفع توقیف شده است. بنابر دستور بازپرس شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه، دستور رفع توقیف سریال «جیران» صادر شده و این سریال از این هفته از فیلیمو پخش می‌شود.

ابلاغیه دادسرای فرهنک و رسانه به فیلیمو مبنی بر رفع توقیف سریال جیران.

تیر ماه سال جاری در پی اختلاف کارگردان و تهیه‌کننده سریال آهوی من مارال و تهیه‌کننده و کارگردان جیران، پخش این سریال موقتاً متوقف شد. شاکی خصوصی (کارگردان سریال آهوی من مارال) اعلام کرده بود که سریال جیران از لحاظ محتوا از سریال آهوی من مارال کپی شده است. 

شاکی خصوصی با طرح شکایت در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران توانست به لحاظ نقض مالکیت ادبی و هنری و براساس حکم قضائی، ادامه پخش سریال نمایش خانگی «جیران» را متوقف کند.این حکم پس از بررسی‌های لازم، در راستای ماده ۲۹ قانون حمایت از مؤلفان و مصنفان و هنرمندان و در جهت حمایت از بزه دیده (شاکی خصوصی)، صادر شد. در گام بعدی نیز به خاطر همین شکایت، فیلیمو اعلام کرد که مجبور شده قسمت‌های گذشته این سریال را نیز به طور کامل از پلتفرم فیلیمو حذف کند.

حالا در حکم قضایی با رد این شکایت آمده است که طبق قانون حمایت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان و با توجه به نظریه کارشناسان هیات سه نفره، تفاوت‌های ساختاری و مفهومی دو اثر کاملا مشخص است. 

هر دو نظریه هیات‌های کارشناسان رسمی سه نفره و پنج نفره در این پرونده بر حقانیت جیران تأکید کرده، و به نفع جیران رای داده‌اند.

در این حکم تایید شده که بررسی‌های فنی، شکلی، محتوایی و مضمونی صورت گرفته توسط هیئت کارشناسی هکایت از این دارد که حقوق مالکیت ادبی و هنری متعلق به شکایت پرونده مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. در این حکم تاکید شده که «سریال جیران برگرفته از طرح آهوی من مارال» نیست. در نهایت نیز حکم توقف انتشار سریال جیران لغو شده است.

روابط عمومی فیلیمو اعلام کرده بعد از گذشت تقریبا 3 ماه مخاطبان این سریال می ‌توانند پس از ۵۶ روز توقیف، قسمت ۲۴ و ۲۵ این سریال را جمعه‌ ۲۵ شهریور به صورت اختصاصی از فیلیمو تماشا کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا