گوناگون

انواع سوئیچ شبکه کدامند؟

راهنمای جامع انتخاب سوئیچ شبکه

سوئیچ شبکه یک قطعه ضروری برای ایجاد ارتباط بین وسایل داخل یک مجموعه است. به عبارت ساده‌تر، سوئیچ شبکه به دستگاه‌های متصل شده به یک‌دیگر اجازه می‌دهد تا بتوانند باهم دیگر ارتباط برقرار کنند؛ مثلا شما می‌خواهید برگه‌ای را که در سیستم شما قرار دارد از طریق چاپگر چاپ کنید؛ سوئیچ شبکه این کار را برایتان ممکن می‌کند. اگر شما بخواهید دستگاه‌های خود را به یک‌دیگر متصل کنید، باید در بین انواع سوئیچ شبکه، مورد مناسبی را انتخاب نمایید. با ما همراه باشید تا راهنمای انتخاب مناسبی برای شما باشیم.

برترین و بهترین برند سازنده سوئیچ‌ها، برند سوئیچ سیكسو است که مدل‌های مختلفی را طراحی و تولید کرده است.

انواع سوئیچ شبکه

هنگامی‌که می‌خواهید بین انواع سوئیچ شبکه یکی را انتخاب کنید، باید با توجه به نیاز خود گزینه مناسبی را برگزینید. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی وجود دارد، میزان دسترسی شما به تنظیمات آن است.

  • سوئیچ غیر مدیریتی

سوئیچ غیر مدیریتی به شکل یک محصول آماده طراحی شده است، شما باید آن را به برق وصل کنید و بعد از آن آماده استفاده است. نیاز به انجام کار خاصی نیست و تنظمات آن در کارخانه اعمال شده است. باید در نظر داشته باشید که این سوئیچ‌ها برای شبکه‌های کوچک که قابل گسترش نیستند مناسب است.

  • سوئیچ مدیریتی

مدیریت این سوئیچ‌ها به دست شما است. می‌توانید تنظیمات را مطابق با نیاز خود انجام دهید تا بهترین عملکرد را از آن داشته باشید. اگر شبکه‌ای که از آن استفاده می‌کنید بزرگ است، باید از سوئیچ مدیریتی استفاده نمایید؛ زیرا قابلیت گسترش و توسعه دارند. شما می‌توانید تنظیمات را به بهترین شکل تنظیم کنید. این سوئیچ‌ها به شما اجازه می‌دهند تا بر نحوه انتقال داده در شبکه و بررسی نحوه دریافت و ارسال اطلاعات نظارت داشته باشید.

  • سوئیچ صنعتی

این سوئیچ‌ها در دسته سوئیچ ماژولار قرار می‌گیرند. برای محیط‌هایی طراحی شده‌اند که صنعتی و سخت هستند و به تجهیزات با کیفیت بالا نیاز دارند. مزیت این نوع سوئیچ‌ها، طول عمر بالا، امنیت خوب و کم بودن هزینه عملیاتی آن است.

  • سوئیچ هوشمند

این سوئیچ برخی از قابلیت‌های سوئیچ مدیریتی را ارائه می‌دهد و از نظر قیمتی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است، اما گسترش‌پذیری آن کمتر بوده و بهتر است به شکل ترکیبی از آن‌ها استفاده کرد، یعنی سوئیچ مدیریتی در مرکز شبکه و سوئیچ هوشمند در لبه آن قرار بگیرد.

در هنگام خرید در بین انواع سوئیچ شبکه، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

 انواع سوئیچ شبکه
انواع سوئیچ شبکه

برای داشتن بهترین خرید باید آگاهانه و با توجه به نیازهای خود اقدام به خرید نمایید.

  • یک یا دو یونیت

ارتفاع سوئیچ و فضایی که توسط آن اشغال می‌شود؛ برای مثال، سوئیچی که پیکربندی ثابت دارد، یک یونیت را اشغال می‌کند.

  • تعداد پورت

تعداد پورت‌های سوئیچ باید با تعداد دستگاه‌ها تناسب داشته باشد. اگر حدس می‌زنید که تعداد دستگاه در آینده تغییر می‌کند؛ از سوئیچ‌های ماژولار استفاده نمایید.

  • پشتیبانی از فناوری poe

Poe توانایی انتقال انرژی در بستر کابل شبکه است. دقت کنید که همه سوئیچ‌ها یا دستگاه‌ها از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند. اگر سوئیج و ابزارهای شبکه از این فناوری پشتیبانی کنند، در آن صورت سوئیچ می‌تواند برق آن‌ها را تامین نماید.

  • قابلیت اطمینان

این ویژگی نشان می‌دهد که سوئیچ باید دسترسی سایر تجهیزات به شبکه را به‌صورت مداوم تامین نماید.

  • سرعت پورت

سوئیچ باید سرعتی را ارائه نماید که متناسب با نیازهای کاری است.

  • بافزر فریم

این ویژگی به توانایی ذخیره سوئیچ اشاره دارد؛ گاهی ممکن است درگاهی به‌صورت موقت اشغال شده باشد و ما به آن نیاز داشته باشیم. سوئیچ اطلاعات را ذخیره کرده و بعد از آزاد شدن آن را می‌فرستد.

  • قابلیت ارتقا

ازآنجایی‌که یک شرکت یا کسب‌وکار به مرور زمان توسعه پیدا کرده و بزرگ‌تر می‌شود؛ بنابراین کارمندانش بیشتر شده و تجهیزات بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند؛ پس باید سوئیچ قابلیت گسترش‌پذیری و ارتقا داشته باشد.

  • پهنای باند فورواردینگ

در انواع سوئیچ شبکه میزان داده‌ای که سوئیچ در واحد ثانیه قادر به پردازش آن است با یک‌دیگر فرق دارد. در سوئیچ‌های اقتصادی، برخلاف سوئیچ سازمانی به میزان پردازش بالایی در واحد ثانیه نیاز نداریم؛ بنابراین نرخ فورواردینگ آن‌ها پایین‌تر است. باید به سرعت پردازش داده و انتقال آن دقت کنید تا سوئیچی را انتخاب نمایید که قادر به استفاده از حداکثر پهنای باند کابل شبکه را داشته باشد.

  • نوع سوئیچینگ

نوع فناوری ارسال بسته‌های اطلاعاتی به اصطلاح، نوع سوئیچینگ نام دارد.

نوع سوئیچینگ
نوع سوئیچینگ

در انواع سوئیچ سیسکو، سه نوع سوئیچینگ داریم:

۱. Process switching:

در این روش پردازنده از یک الگوریتم ویژه برای کشف مسیر و بازنویسی بسته استفاده می‌کند. عیب این روش کندی آن و عدم امکان گسترش پذیری شبکه است.

۲. Fast switching:

این روش مبتنی بر الگوی کش مسیر است. پردازنده از آدرس ذخیره شده برای اولین بسته استفاده می‌کند تا بقیه بسته‌ها را ارسال کند.

۳. Cisco express forwarding:

این روش مبتنی بر جدول ارسال است و سعی می‌شود که بار کاری بیهوده‌ای برای پردازنده ارسال نشود تا بتواند به بقیه کارها برسد.

سخن پایانی

حال که درباره‌ی سوئیچ شبکه و انواع آن اطلاعاتی را خواندید و با نکات مهم انتخاب سوئیچ شبکه آشنا شدید، می‌توانید سوئیچ شبکه مناسبی را تهیه کنید. سایت کیمیا شبکه آماده خدمت‌رسانی به شما است تا از بین انواع سوئیچ شبکه، بهترین انتخاب را داشته باشید. شاید از خود بپرسید که چرا کیمیا شبکه را انتخاب کنم؟ در ادامه ۴ دلیل را برایتان آورده‌ایم:

۱. کیفیت برتر خدمات:

محصولات کیمیا شبکه همگی از برندهایی هستند که از تکنولوژی‌های پیشرفته برای برقراری ارتباطات بهره برده‌اند و دارای ضمانت اصالت کالا هستند.

۲. صرفه جویی در هزینه‌های شما:

کیمیا شبکه یک شرکت واردکننده‌ی تجهیزات شبکه است و به همین خاطر تجهیزات اورجینال را با کمترین نرخ بازار عرضه می‌کند.

۳. تیم پشتیبانی فنی قوی:

کیمیا شبکه با استفاده از نیروهای انسانی متخصّص، کارآمد و حرفه‌ای توانسته مشاوره پیش از فروش و خدمات پس از فروش بی‌نظیری را به مشتریان خود ارائه کند. کیمیا شبکه همچنین دارای خدمات دیگری مانند نصب و راه اندازی voip است که باعث تنوع در ارائه خدمات این شرکت شده است.

۴. بازی برد- برد:

شما برای داشتن ارتباط مؤثر با مشتریان و مخاطبین خود، نیاز به انتخاب صحیح تجهیزات شبکه و زیرساختی قوی دارید که با انتخاب کیمیا شبکه برنده‌ی بازی رقابتی بازار مشتریان خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا