اپل

قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در آیفون ۱۴ چیست؟

اپل در جریان کنفرانس اخیر Far Out خود اعلام کرد که آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو می‌توانند در مواقع اضطراری از طریق ماهواره، پیام ارسال کنند.

قابلیتی که می‌تواند در مواقعی حساس و موقعیت‌هایی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، بسیار مفید و کاربردی باشد. درواقع، اپل امکان استفاده ازویژگی Emergency SOS را از طریق ماهواره برای این سری از گوشی‌ها فراهم کرده است.  

این شرکت برای عرضه این قابلیت از طریق ماهواره، با کمپانی گلوبال‌استار (Globalstar) وارد همکاری شد و قصد دارد که از شبکه ماهواره‌ای این شرکت که متشکل از ۲۴ ماهواره است، استفاده کند؛ در واقع اپل با این کار مهر تاییدی زد بر شایعات مربوط به تلاش‌های این شرکت در حوزه ارتباطات Band ۵۳ و N53.

با عرضه این قابلیت، اپل اکنون به جمع شرکت‌هایی پیوسته که تلاش می‌کنند «مناطق مرده را زنده کنند.» مناطقی که در آنها هیچگونه قابلیت و دسترسی ارتباطی وجود ندارد. در همین رابطه، اپراتور تی-موبایل در ماه گذشته اعلام کرد که برای عرضه چنین قابلیتی، با شرکت اسپیس ایکس وارد همکاری شد تا بتواند سرویس ارتباطی اضطراری خود را راه‌اندازی کند.  

همانند سرویس تی-موبایل، قابلیت SOS اپل نیز فعلا در آمریکا و کانادا قابل استفاده و در دسترس خواهد بود. در حال حاضر، بازیگران متعددی وارد این حوزه شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به شرکت Lynk Global اشاره کرد که در حال تلاش برای ایجاد یک شبکه ارتباطی اضطراری در سراسر جهان است.

این شرکت مدعی شده که اولین شرکتی بود که در جریان استفاده آزمایشی از ماهواره‌های خود برای عرضه این قابلیت در سال ۲۰۲۰، متنی را از فضا به زمین ارسال کرد. همچنین شرکت دیگری به نام AST Spacemobile در این عرصه قدم گذاشته و امیدوار است که از ارتباطات ماهواره به تلفن، برای اینترنت ۴G و حتی ۵G استفاده کند. قرار است طی چند روز آینده، ماهواره آزمایشی این شرکت برای ارائه قابلیت مذکور به فضا پرتاب شود.

اپل در جریان رویداد ۱۶ شهریور Far Out صراحتا اعلام کرد که تلاش‌های گسترده‌ای را برای عرضه سیستم پاسخ اضطراری ماهواره‌ای را در دستور کار دارد. اشلی ویلیمایز، مدیر بخش مدل‌سازی و شبیه‌سازی ماهواره‌ای این شرکت گفت: ما چند مرکز رله را راه‌اندازی کرده‌ایم که متخصصان آموزش‌دیده‌ای در آن کار می‌کنند و آماده دریافت پیامک و تماس‌های اضطراری هستند.

بر اساس گزارش رویترز، اپل تاکنون ۴۵۰ میلیون دلار را صرف زیرساخت‌های ماهواره‌ای خود کرده که بخش زیادی از آن به شرکت گلوبال‌استار اختصاص یافته است. بر اساس اسناد منتشرشده، اپل موافقیت کرد که ۹۵ درصد از هزینه‌های ساخت و استقرار ماهواره‌های مرتبط با این قابلیت را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های گلوبال‌استار، انتشار می‌رود که این ماهواره‌ها تا سال ۲۰۲۶، حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه را برای اپل به دنبال خواهند داشت. طبق گفته اپل، این سرویس در دو سال نخست برای کاربران رایگان خواهد بود اما اعلام نکرد که هزینه اشتراک آن بعد از اتمام این دو سال، چقدر خواهد بود.

نوشته های مشابه

‫1,235 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا