شبکه‌های اجتماعیمتا

جریمه ۴۰۵ میلیون یورویی متا در ایرلند

این جریمه به دلیل انتشار اطلاعات تماس اکانت‌های نوجوانان در اینستاگرام در نظر گرفته شده است.

کمیسیون حفاظت از داده‌ها در ایرلند، متا (شرکت مادر فیسبوک) را به پرداخت جریمه ۴۰۵ میلیون یورویی محکوم کرد.  

این حکم در پی تحقیقات صورت‌گرفته پیرامون نحوه مدیریت داده‌های نوجوانان ایرلندی در شبکه‌های اجتماعی این شرکت صادر شده است. کائولمه مک‌گوایر، سخنگوی مرکز حفاظت از داده‌های ایرلند گفت: این تصمیم و جریمه اعلام‌شده، جمعه گذشته نهایی شده و جزییات کامل مربوط به این تصمیم، هفته آینده منتشر خواهد شد.

بنابر اعلام این مرکز، تحقیقات مربوط به این پرونده از دو سال پیش آغاز شد و بر دو شیوه‌ای متمرکز بود شرکت متا با پیروی از آنها، قوانین مربوط به حفاظت از داده‌های کاربران را در این کشور نقض می‌کرد.

یکی از این موارد به این موضوع اشاره داشت که م اینستاگرام به کاربرانی در رده سنی ۱۳ تا ۱۷ سال، اجازه می‌دهد تا اکانت‌های کسب‌وکار (Business) را در این شبکه اجتماعی ایجاد کنند که بدین ترتیب، اطلاعات تماس آنها در اختیار عموم قرار می‌گرفت.

همچنین برخی از کاربران نیز اکانت خود را به این حالت تغییر می‌دادند تا بتوانند شانس تعامل و ارتباط خود با سایر کاربران را افزایش دهند. این جریمه، سومین و البته سنگین‌ترین جریمه‌ای است که این نهاد برای شرکت متا در نظر گرفته است.

رقم جریمه قبلی این شرکت نیز برابر با ۲۲۵ میلیون یورو بود که به دلیل نقض قوانین مربوط به حفاظت از داده‌های کاربران ایرلندی توسط واتس‌اپ اعمال شد. همچنین جریمه دیگری نیز به مبلغ ۱۷ میلیون یورو به دلیل نقض قوانین امنیتی برای متا در نظر گرفته شد.  

شرکت متا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از یک سال پیش، تنظیمات عمومی‌پیش‌فرض را به‌روزرسانی کرده و حساب کاربری افراد زیر ۱۸ سال، به صورد خودکار به حالت خصوصی تبدیل می‌شود.

با این تغییر، تنها افراد آشنا و نزدیک به این دسته از کاربران، می‌توانند اطلاعات شخصی آنها را مشاهده کنند. متا ادامه داد که نسبت به این حکم اعتراض دارد و خواهان تجدیدنظر در میزان این جریمه است.

عملکرد متا و به طور خاص اینستاگرام طی دو سال گذشته و بعد از شهادت فرانسیس‌هاگن در مورد تاثیر اینستاگرام بر سلامت روان کاربران، تحت شدیدترین نظارت‌ها و تحقیقات بوده است. در همین مدت، اگرچه اینستاگرام سعی کرده تا قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران نوجوان و کم‌سن‌وسال خود قرار دهد اما این موضوع با واکنش‌های شدیدی مواجه بوده است.

آدام موسری، مدیر اینستاگرام نیز چندی پیش گفت: باید قبول کنیم که والدین ترجیح می‌دهند که فرزندانشان از نسخه‌ای از اینستاگرام که متناسب سنشان طراحی شده، استفاده کنند که این کار امکان نظارت بیشتر را برایشان فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا