ایران

زارع‌پور: فیلتر یا رفع فیلتر سرویس‌ها از اختیارات وزارت ارتباطات نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام خود و در پاسخ به چرایی فیلترینگ برخی سرویس‌ها اعلام کرده که فیلتر شدن یا برداشتن فیلتر جزو اختیارات این وزارتخانه نیست.

عیسی زارع‌پور، در پاسخ به یکی از کاربران که درباره فیلتر سایت «استیم» پرسیده بود، اعلام کرد: «طبق قانون، تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ در کارگروهی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یکی از ۱۳ عضو آن است.» او در ادامه از رفع فیلتر این پلتفرم خبر داد و اعلام کرد که با پیگیری وزارت ارتباطات و همراهی کارگروه، مشکل استیم حل شده است.

اما  زارع‌پور در پاسخ به سوال دیگر کاربری درباره فیلتر توییچ در اظهار نظری متفاوت‌تر تنها به این توضیح بسنده کرد که فیلتر و رفع فیلتر جزو اختیارات وزارت ارتباطات نیست. حالا این سوال به جود می‌آید که چگونه یک سرویس با پیگیری وزارت ارتباطات از کارگروه فیلترینگ رفع فیلتر می‌شود؛ اما سرویس دیگری که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند فیلتر و امکان رفع فیلتر آن وجود ندارد.

دسترسی به توییچ، پرمخاطب‌ترین سرویس استریم بازی دنیا از اوایل تیر ماه و همزمان با شروع تابستان غیر ممکن شد و بعد هم خبر رسید که این سرویس از سمت کمیته فیلترینگ، فیلتر شده است. در آن زمان تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که این کارگروه در پاسخ به درخواست رفع فیلتر توییچ گفت بود  که این درخواست سه بار مطرح و با آن مخالفت شده است.

در پاسخ کمیته فیلترینگ به درخواست رفع فیلتر توییچ آمده بود: «درخواست رفع فیلتر سایت موردنظر شما سابقا ۳ مرتبه در کارگروه تعیین مصادیق مطرح و با این درخواست مخالفت شده است. لذا شما امکان ثبت مجدد درخواست رفع فیلتر را ندارید. در صورتیکه توضیحات بیشتری دارید در بخش انتقادات و پیشنهادات مطرح فرمایید.»

این اولین بار نیست که توییچ در کشور فیلتر و از دسترس کاربران داخل ایران خارج می‌شود. زمستان سال گذشته نیز این پلتفرم برای مدتی از دسترس کاربران ایرانی خارج شد. در آن زمان وقتی درخواستی به سایت توییچ ارسال می‌شد، آی پی به ۱۰.۱۰. ۳۴.۳۵ برگشت داده می‌شد که در واقع همان آی پی صفحه فیلترینگ (پیوندها) بود. در نهایت نیز چند روز بعد از اعتراض کاربران به فیلتر شدن این پلتفرم، فیلتر از روی این سایت بدون هیچ توضیحی برداشته شد.

در چند سال گذشته هر وقت از وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ سرویس یا درخواست کاربران از این وزارتخانه برای رفع فیلتر سرویس سوال شده، مقامات این وزارتخانه اعلام کرده‌اند که آن‌ها نمی‌توانند دخالتی در سیستم فیلترینگ کشور کنند.  

همچنین با اینکه عیسی زارع‌پور در اظهارات اخیرش گفته کمیته فیلترینگ ۱۳ عضو دارد و وزارت ارتباطات یک عضو آن است، اما کمیته فیلترینگ ۱۲ عضو دارد که ۶ عضو آن از کابینه دولت است. برخی از کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه بخش قابل توجه‌ای از تیم دولت در این کمیته عضو است، می‌تواند روی تصمیمات این کمیته تاثیر بگذارد.  

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا