هوش مصنوعی

حذف نویز از عکس‌های شب با ابزار هوش مصنوعی گوگل 

متخصصان گوگل در حال کار روی فناوری جدیدی مبنتی بر هوش مصنوعی برای کاهش نویز تصاویر در محیط‌هایی با نور کم هستند.

این ابزار توسط محققان بخش Google Research توسعه یافته و می‌تواند میزان نویز در عکس‌های ثبت‌شده از محیط‌های تاریک را به حداقل برساند و عملکردی بهتر نسبت به ابزارهای حذف نویز موجود ارائه دهد.  

همانطور که می‌دانید تاکنون روش‌ها و ابزارهای متعددی برای کاهش و حذف نویز در گوشی‌های هوشمند تعبیه شدند و از جمله قابلیت‌های ارزشمند در محصولات امروزی به حساب می‌آید. چرا که حتی در بهترین سنسورها نیز نویزهایی مشاهده می‌شود که میزان آن با شدت نور محیط رابطه معکوس دارد: بدین معنی که با کاهش نور، نویز نیز بیشتر می‌شود.  

اما پژوهشگران گوگل اخیرا از توسعه فناوری جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند نویز در محیط‌های تاریک را به حداقل برساند و به عکاسان اجازه می‌دهد تا در تاریکی ببینند. این ابزار جدید تحت عنوان RawNeRF شناخته و بخشی از پروژه منبع باز MultiNeRF محسوب می‌شود.  

این ابزار کمک می‌کند تا عکاسان بتوانند عکس‌های بهتری را در فضاهایی با نور کم ثبت کنند و برای این منظور، از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد. قابلیت حذف نویز این ابزار، بی‌سابقه و قابل توجه است.  

نکته جالب در خصوص RawNeRF این است که حذف نویز با حداقل کاهش کیفیت و نشانه‌هایی مبنی بر مصنوعی بودن اجزای تصویر، صورت می‌گیرد. این ابزار همچنین از قابلیت ارائه یک رندر سه بعدی از تصاویر نیز بهره می‌برد.  

بن میلدنهال، از محققان گوگل در این رابطه می‌گوید ابزار RawNeRF، تصاویر ثبت‌شده از نماهای مختلف را در هم ترکیب کرده تا از این طریق، یک صحنه را حذف و بازسازی کند. بنابراین، ابزار مذکور تنها حذف‌کننده نیست بلکه از عکس‌های گرفته‌شده در نماهای مختلف برای بازسازی استفاده می‌کند.  

به گفته این محققان، تصاویر مربوط به صحنه مدنظر، در یک فضای رنگی HDR خطی بازسازی می‌شوند و حتی می‌تواند جزییات دیگری همچون نوردهی، تغییر فوکوس و… را نیز انجام دهد.

میلدنهال معتقد است استفاده از برخی ابزارهای موجود که صرفا یک حذف‌کننده هستند، می‌تواند به ارائه تصویری با جزییات مصنوعی منجر شود. این ابزار جدید گوگل به دلیل برخورداری از هوش مصنوعی، می‌تواند داده‌های تصویر خام را به جای تصاویر JPEG، با نتایج متفاوتی را عرضه کند.  

هنوز زمان دقیقی برای عرضه و استفاده از این فناوری در گوشی‌های هوشمند اعلام نشده اما با ورود آن، شاهد ثبت عکس‌های متفاوتی از سوی کاربران خواهیم بود.

نوشته های مشابه

‫935 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا