گوناگون

نحوه شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری

در صورتی که مامورین و مسئولین شهرداری به هر دلیلی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و یا قوانین را زیرپا بگذارند، شهروندان می‌توانند دادخواستی را مبنی بر شکایت علیه عملکرد و فعالیت‌های متخلفانه این بخش به دیوان عدالت اداری تقدیم کنند.

نحوه ثبت شکایت از شهرداری نیز بسته به نوع شکایت فرد می‌تواند به صورت اینترنتی و یا حضوری انجام شود.

شهرداری یکی از بخش‌های مهم و اصلی در هر شهری است که وظیفه رسیدگی به امور شهر را برعهده دارد. گاه مردم نسبت به نحوه فعالیت، خدمات رسانی و انجام وظایف این سازمان شکایاتی داشته که البته مراجع قضایی خاصی به این شکایات رسیدگی می‌کنند. نحوه ثبت شکایت از شهرداری بسته به اینکه موضوع شکایت چیست متفاوت است. گاه افراد می‌بایست به صورت حضوری برای رسیدگی به اعتراضات خود به دیوان عدالت مراجعه کرده و گاه می‌توانند از طریق سامانه‌های تعیین شده ثبت شکایت کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به جزئیات این موضوع بپردازیم.

معرفی شهرداری

شهرداری به عنوان یک نهاد دولتی شناخته می‌شود که در تمامی شهرها و شهرستان‌ها فعال است و شعب مختلفی دارد. هر منطقه از شهر زیرنظر بخش‌های مختلف شهرداری است. این سازمان را شهردار اداره می‌کند که مسئولیت آبادانی و رسیدگی به مشکلات شهر را برعهده دارد. از جمله وظایف مهم شهرداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنترل نظافت شهر و جمع آوری کردن زباله‌ها به صورت مرتب
  • بازیافت اصولی زباله ها
  • آماده سازی فضای شهری برای مناسبت‌های مختلف
  • ارائه کردن مجوزهای ساخت و ساز تجاری و مسکونی برای شهروندان
  • افزایش امکانات درون شهری همچون سطل زباله ها، ایجاد فضای سبز و…
  • عملیات شهرسازی همچون آسفالت کردن معابر و خیابان ها، رنگ کردن دیوارها، کاشت درخت، کانال کشی فاضلاب و…

دلایل شکایت از شهرداری

از آن جایی که شهرداری به صورت مستقیم با مردم سروکار دارد و وظیفه رسیدگی به امور و مشکلات آن‌ها نیز برعهده این نهاد است، روزانه شکایات متعددی درخصوص خدمات رسانی این مجموعه به دیوان عدالت اداری ارائه می‌شود. در واقع می‌توان گفت از مهم‌ترین مشکلات و مسائل حقوقی درخصوص سازمان ها، شکایت از شهرداری است. اصولا پرونده‌های مربوط به شکایت از این سازمان انواع گوناگونی داشته و هرکدام از آن‌ها به بخش خاصی از شهرداری مربوط می‌شوند. در ادامه با دلایل شکایت از شهرداری که باعث می‌شود مردم به دیوان عدالت اداری دادخواست ارائه کنند آشنا می‌شویم.

  • در صورتی که شهرداری بخشی از املاک شخصی شهروندان را به تصرف خود درآورد افراد می‌توانند اقدام به شکایت از این سازمان کنند.
  • در صورتی که افراد نسبت به پرداخت عوارض شهرداری و مقدار آن اعتراضی داشته باشند
  • در صورتی که هنگام عقد قرارداد پیمانکاری، بین شهرداری و افراد اختلافاتی به وجود آید
  • در صورتی که شهرداری به هر دلیلی به شهروندان خسارت مالی وارد کند.
  • تخلفات ساختمانی یکی دیگر از دعاوی علیه شهرداری است
  • در صورتی که بین کارمندان شهرداری و مردم اختلافات یا ضرب و شتمی به وجود آید
  • در صورتی که شهرداری برای افراد ممانعت کسب ایجاد کند
  • در صورتی که افراد نسبت به عوارض اصناف و مشاغل اعتراضی داشته باشند

نحوه شکایت از شهرداری

شکایت‌های مربوط به سازمان شهرداری انواع گوناگونی دارند. این شکایات می‌تواند در اثر اهمال کاری کارمندان شهرداری و یا سوء مدیریت شهردار باشد. به هر جهت برای اینکه بتوان شکایت خود را از شهرداری اعلام کرد می‌بایست اقدامات بخصوصی انجام داد. بسته به اینکه مشکل شما مربوط به چه بخشی است و تا چه اندازه پیچیدگی دارد، می‌بایست به دو روش حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

می توانید با کمک گرفتن از وکیل شکایت از شهرداری کار را به صورت اصولی انجام دهید و مراحل آن را به نماینده خود بسپارید. برای ثبت شکایت از شهرداری به صورت اینترنتی، سامانه‌های الکترونیکی مختلفی در نظر گرفته شده است. این سامانه‌ها عبارتند از سامانه ساجد به آدرس https://sajed.divan-edalat.ir، سامانه عدل ایران به آدرس   www. adliran. ir و سامانه وزارت کشور به آدرس www. moi. ir. اما با وجود این سامانه‌ها افراد می‌بایست به طور دقیق با نحوه ثبت شکایت از شهرداری آشنایی داشته باشند.

  • در سامانه ساجد که به سامانه دیوان عدالت اداری نیز معروف است ثبت نام کنید.
  • بعد از دریافت نام کاربری و پسورد وارد پنل کاربری خود شوید
  • بعد از ورود به سامانه، برای شکایت از شهرداری، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کنید.
  • در صفحه بازشده، قوانین را مطالعه و قبول کنید.
  • در ادامه صفحه‌ای مبنی بر تایید اطلاعات شخصی شما باز می‌شود که می‌بایست به طور دقیق اطلاعات را چک کرده و در صورت صحیح بودن آن‌ها را تایید کنید.
  • صفحه بعدی مربوط به موضوع شکایت شما و شرح دادخواست است که می‌بایست آن را تکمیل کنید
  • در نهایت شکایت خود را از شهرداری تایید کرده و هزینه لازم را برای ارجاع به مرجع قضایی مربوطه پرداخت می‌کنید.

 

نهاد رسیدگی به شکایت از شهرداری

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، نحوه ثبت شکایت از شهرداری از طریق سه سامانه مختلف انجام می‌شود. این یعنی نهادهای رسیدگی به شکایات علیه شهرداری شامل دیوان عدالت اداری، وزارت کشور و همچنین دادگاه‌های کیفری هستند. بنابراین برای ثبت شکایت و پیگیری وضعیت آن تنها می‌بایست به یکی از این سه مرجع قضایی مراجعه کنید. از آن جایی که هریک از این مراجع قوانین و ضوابط مخصوص به خود را دارند، می‌توانید برای سهولت در کار و به نتیجه رسیدن شکایت، از وکلای مجرب در حوزه شکایت از شهرداری کمک بگیرید.

اختیارات وکیل شکایت از شهرداری

وکیل شکایت از شهرداری در محدوده خاصی فعالیت می‌کند و دانش و تخصص خود را تنها در این حوزه به کار می‌بندد. این افراد دارای اختیاراتی هستند که می‌توانند براساس همین اختیارات پرونده‌های شکایت از شهرداری را پیگیری کنند. این وکلا می‌توانند درخصوص تمامی احکام صادرشده در کمیسیون‌های بدوی و کمیسیون‌های تجدیدنظر این ارگان، شکایت‌های خود را مطرح کنند. از آن جایی که بسیاری از پرونده‌های شکایات به دلیل عدم اطلاعات حقوقی افراد به سرانجام نمی‌رسد، بهترین کار کمک گرفتن از یک وکیل متخصص و مجرب است.

خدمات موسسه حقوقی دادیستا در خصوص شکایت از شهرداری.

برای پیروزی در پرونده‌های علیه شهرداری و یا برای شکایت از شهرداری به دیوان عدالت اداری نیاز به وکیل متخصص و با تجربه دارید تا بتواند به خوبی مسیر پرونده را پیش ببرد. این دسته از وکلا به صورت تخصصی روی پرونده‌های مربوط به شکایت از شهرداری در دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کنند و بخاطر تجربه بالا و بررسی کوچکترین نکات، احتمال شکست خوردن شما را در چنین پرونده‌هایی به نزدیک صفر می‌رسانند.

موسسه حقوقی دادیستا متشکل از چنین وکلای متخصص و با تجربه‌ای است که آماده خدمت رسانی به شما موکلان گرامی در پرونده‌های شکایت از شهرداری هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشورت در خصوص پرونده خود با ما تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا