ایرانفضا

ماهواره خیام پرتاب شد

دقایقی قبل، ماهواره «خیام» در یک همکاری مشترک با کشور روسیه، از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان توسط ماهواره بر سایوز به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب شد.

عیسی زارع‌پور که روز گذشته وارد کشور قزاقستان شده است با انتشار پستی ویدئویی در اینستاگرام خود با اعلام اینکه این پرتاب آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است اعلام کرد: «این همکاری چند سالی به طول انجامیده اما در دولت سیزدهم با تلاش و مجاهدت همکارانم در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه این مهم به ثمر نشست و فردا (۱۸ مرداد)  شاهد پرتاب این ماهواره راهبردی خواهیم بود. ما در کنار همکاری‌های راهبردی با کشورهای صاحب‌نام در صنعت فضایی دنیا مانند روسیه، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار داریم و تا پایان سال جاری به هدف قرار دادن ماهواره سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری فضایی دست خواهیم یافت.»

براساس توضیحات او در این ویدئو، این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است و می‌توان از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کرد.

هفته گذشته سازمان فضایی کشور در اطلاعیه‌ای خبر از ارسال ماهواره خیام به فضا را داده بود.  سازمان فضایی ایران در این اطلاعیه‌ خود اعلام کرده بود که ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود. ارتقا بهره وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده های دریافت شده از ماهواره خیام است که توسط سازمان فضایی ایران اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا