ایرانفضا

اولین سیگنال‌های ماهواره خیام از ماهدشت دریافت شد

ماهواره سنجشی خیام توسط پرتابگر روسی سایوز که  امروز صبح امروز ۱۸ مرداد از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شده بود، اولین داده تله متری آن در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران دریافت شد.

وزارت ارتباطات ایران و سازمان فضایی کشور به عنوان مالک ماهواره خیام اعلام کرده‌اند که پرتاب این ماهواره به فضا آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی خواهد بود. طبق اعلام سازمان فضایی کشور، بعد از پرتاب این ماهواره به فضا و قرار گرفتن آن در مدار، اولین سیگنال‌های آن به پایگاه فضایی ماهدشت ارسال شده است.

هفته گذشته سازمان فضایی کشور در اطلاعیه‌ای خبر از ارسال ماهواره خیام به فضا را داده بود.  سازمان فضایی ایران در این اطلاعیه ‌خود اعلام کرده بود که ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیر ساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور خواهد بود. ارتقا بهره وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت و سازهای غیر مجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت شده از ماهواره خیام است که توسط سازمان فضایی ایران اعلام شد. 

همچنین روابط عمومی سازمان فضایی کشور ابتدای هفته جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا  اعلام کرد: «مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسان و محققان ایرانی در آن مستقر هستند. ارسال فرامین و دریافت اطلاعات از این ماهواره تماما طبق الگوریتم رمزنگاری شده‌ای که قبلا توسط محققان سازمان فضایی در آن تعبیه شده است انجام شده و در این فرآیند هیچ کشور ثالثی امکان دسترسی به اطلاعات آن را نداشته و برخی شایعات منتشره در خصوص استفاده از تصاویر این ماهواره برای مقاصد نظامی سایر کشورها صحت ندارد.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا