آمازونتکنولوژی

آمازون شرکت iRobot را ۱.۷ میلیارد دلار خریداری می‌کند

:‌ساعاتی پیش شرکت آمازون اعلام کرد که آماده است، شرکت iRobot را به قیمت ۱.۷ میلیارد دلار (۶۱ دلار به ازای هر سهم) خریداری کند.

تحقق پیدا کردن این معامله سبب خواهد شد که آمازون در حوزه رباتیک نقش موثر و پررنگ‎تری را ایفا کند. آمازون سال گذشته با رونمایی از ربات خانگی که یک دستگاه ۱۵۰۰ دلاری مجهز به دستیار دیجیتالی الکسا که خود محصول آمازون است، نشان داد چقدر به حوزه ربات‌های خانگی علاقه دارد و حالا با خرید iRobot که با محصولات نظافتچی هوشمندش بین  مردم محبوب است،  می‌خواهد جاه‌طلبی‌هایش را توسعه دهد.

هدف آمازون از این خرید تکمیل زنجیره بزرگ اکوسیستم خانه هوشمندش است که حالا آمازون مجموعه‌ای از دستگاهای خانه هوشمند را راه‌اندازی کرده است که مشتریان می‌توانند با استفاده از صدای خود آنها را کنترل کنند. در این راستا می‌توان به دماسنج، لامپ و مایکروویوهای هوشمند آمازون اشاره کرد.

طی سال‌های اخیر تیم iRobot توانایی خود در ابداع و نوآوری نحوه نوینی از تمیز کردن مکان‌ها با استفاده از محصولاتی کاربردی را به همه اثبات کرده‌اند. محصولات این شرکت طیف متنوعی را شامل می‌شود که از میان آنها می‌توان به ربات تمیز کننده منزل اشاره کرد که می‌تواند به راحتی از سد موانع داخل منزل عبور کند اشاره کرد. این ربات همچنین قابلیت تخلیه خودکار کیسه زباله خود را دارد.

دیو لیمپ، رییس بخش محصولات سخت‌افزاری آمازون، در بیانیه‌ای گفت که مشتریان عاشق محصولات شرکت iRobot هستند و من از همکاری با تیم این شرکت برای اختراع محصولاتی که می‌تواند زندگی مشتریان را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند، بسیار هیجان زده هستم.

یک جاروبرقی هوشمند محبوب 

شرکت iRobot در سال ۱۹۹۰ توسط موسسه فناوری ماساچوست تاسیس شده است. هدف اولیه از ساخت ربات رومبا که یک جاروبرقی هوشمند و رباتیک است، جارو برقی بود که بتواند بدون نیاز به عامل انسانی منزل مشتریان را تمیز کند. این شرکت بعدتر، ربات‌های پاک‌کننده استخر را تولید کرد.

خرید iRobot همچنین از این جهت قابل توجه است که این شرکت سالهاست پروژه ربات خانگی را دنبال می‌کند. نخستین بار در سال ۱۳۹۷ خبرهایی از برنامه مخفی آمازون برای توسعه یک ربات خانگی به گوش رسید و سرانجام چند سال بعد ربات Astro رونمایی شد. ربات Astro بر خلاف ربات‌های نظافتچی Astro بیشتر شبیه یک دستیار صوتی الکساست که قادر به حرکت است. اما iRobot با محصولات جذاب نظافتچی هوشمند توانسته در سالهای اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کند.

با ارائه پیشنهاد مذکور از سوی آمازون، سهام این شرکت در آخرین ساعات معاملاتی بیش از ۱۸ درصد رشد را تجربه کرد. اما از سوی دیگر سهام شرکت خریدار، یعنی آمازون، افت ۰.۵ درصدی را تجربه کرد که در نوع خود اتفاقی جالب بود.

ربات‌های پشت صحنه 

هرچند آمازون با خرید iRobot علاقه‌مندی خود را به استفاده از روبات‌ها در حوزه مصرف خانگی نشان داده اما این شرکت‌ سالهاست در زمینه توسعه رباتیک فعالیت می‌کند.

در بهار امسال این شرکت از راه‌اندازی یک صندوق نوآوری صنعتی یک میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در حوزه رباتیک خبر داد. پیش از آن نیز بزرگترین خرده فروش دنیا با سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در مراکز پردازش کالا ربات‌هایی را برای حمل کالا به کار گرفته بود.

آمازون به خوبی میداند که توسعه خرید و فروش آنلاین مستلزم آماده سازی بسترهای لازم برای پردازش کالاست جایی که محدودیت‌های به کارگیری نیروی انسانی خود را به رخ می‌کشد. آمازون طی ماه‌های اخیر چالش‌های زیادی با کارگران این شرکت برای افزایش دستمزدها یا تشکیل اتحادیه‌های کارگری داشته است.

آمازون در حوزه ربات‌های انباردار به  توسعه چشمگیری رسیده و چندین ربات را برای عملکردهای مختلف به کار گرفته است.

سه ربات اصلی آمازون در این شرکت عبارتند از Bert ، Scooter و Kermit.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا