تجارت

انبارداری مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

انبار و انبارداری بخش مهمی از شرکت یا سازمان‌های تولیدی را به خود اختصاص می‌دهد. مواردی چون نوع و مقدار موجودی انبار، حداقل و حداکثر موجودی اقلام، میزان سفارش مواد جدید یا فروش اقلام از انبار و… از جمله مواردی است که در انبارداری مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که انبارداری یک شرکت یا سازمان تولیدی و تجاری می‌تواند سخت و مستلزم صرف هزینه‌های زیاد باشد. در این مقاله کوتاه قصد داریم به انبارداری مدرن و اصول آن بپردازیم.

انبارداری مدرن چیست؟

انبارداری شامل دریافت کالا و اقلام از بخش‌های مختلف یک سازمان یا خارج از سازمان و نگهداری آن‌ها با توجه به قوانین و اصول انبارداری است. رعایت این اصول سبب می‌شود که تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا‌ها در انبار در اسرع وقت و بدون خطا و نیاز به نیروی بسیار انجام گیرد. با توجه به ساختار انبار و شکل دسته‌بندی کالا‌ها در آن می‌توان انبار را به انواع مختلف: انبار سرپوشیده، انبار پوشیده و انبار باز تقسیم کرد.

همچنین عملیات مرتبط با فرآیند انبارداری که شامل دریافت، انقال، بسته‌بندی و حمل و نقل می‌شود را فلوچارت انبارداری می نامند که هریک از این فرآینده‌ها شامل ثبت و ذخیره اطلاعات مربوط به کالا‌ها (نوع، تعداد، شکل حمل و نقل، مبدا و مقصد و… ) می‌شود.

مدیریت انبار یا انبارداری شامل مجموعه وظایفی است که برای کاهش هزینه‌ها، سرعت ورود و خروج کالا به انبار، ارائه خدمات بهینه و برقراری ارتباط هوشمند با بخش‌های درون و برون سازمانی و… می‌شود که با توجه به اهمیت بالایی که دارد امروزه به شیوه‌های انبارداری مدرن یا هوشمند اداره می‌شود.

در گذشته تمام امور مربوط به فرآیند‌های فلوچارت انبارداری به صورت دستی محاسبه و نگهداری می‌شد اما امروزه نرم‌افزار‌های مدرن حسابداری با قابلیت‌های فراوان کار در این زمینه را بسیار ساده و سریع‌تر ساخته‌اند.

اصول انبارداری مدرن چیست؟
اصول انبارداری مدرن چیست؟

اصول انبارداری مدرن چیست؟

دانستن اصول انبارداری یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیریتی در کسب و کار‌های تولیدی، بازرگانی و پیمانکاری است. آشنایی با اصول انبارداری به نگهداری کالا با کمترین میزان آسیب و در کوتاهترین زمان میانجامد. با استفاده از نرم‌افزار‌های انبارداری و بازرگانی انجام اصول انبارداری و ثبت اطلاعات مربوط به کالا‌ها در کوتاهترین زمان و با کمترین میزان خطا و اشتباه قابل انجام خواهد بود.

در انبارداری مدرن، اتوماسیون بیشترین نقش را ایفا می‌کند. بسیاری از فرآیند‌های انبارداری و حتی فرآیند‌های لجستیک و زنجیره تأمین را می‌توان به کمک اتوماسیون و نرم‌افزار‌های هوشمند انبارداری و موجود در این زمینه با سهولت و سرعت بیشتری انجام داد.

فلوچارت در انبارداری مدرن

در فرآیند انبارداری مدرن به مواردی چون نوع انبار، اصول شرکت، کارکرد، دمای محیط برای نگهداری محصولات، الزامات قانونی و… توجه ویژه‌ای می‌شود. عملیات یا فلوچارت انبارداری شامل ۴ فرآیند اصلی می‌شود که به این شرح است:

دریافت

دریافت کالا بخش مهمی از فرآیند‌های انبارداری است. اختلال در این مرحله می‌تواند عملکرد انبارداری را با مشکل مواجه سازد. در این مرحله رسید کالا، نوع بسته‌بندی، کالا‌های آسیب دیده، کالا‌های حساس و… مشخص شده و برای نگهداری به بخش‌های مختلف انبار ارسال می‌شوند.

انتقال

در این مرحله از فرآیند انبارداری، کالا‌های ثبت شده مشابه به قسمت‌های محاسبه شده در انبار انتقال داده می‌شوند و برای توزیع راحت‌تر در کنار هم قرار داده می‌شوند. در این مرحله ثبت اطلاعات کالا‌ها و شمارش آن‌ها انجام می‌گیرد.

بسته‌بندی

در این مرحله با توجه به سفارش یک بخش درون یا برون سازمانی، کالا بسته‌بندی شده و برای حمل آماده می‌شود. این فرآیند می‌تواند شامل بسته‌بندی، وزن کردن، چاپ برچسب، نوع حمل و نقل و اطلاعات مربوط به مقصد نهایی باشد.

حمل و نقل

در این بخش کالا طبق سفارش دریافتی از انبار خارج می‌شود و اطلاعات مربوط به خروج آن ثبت می‌گردد.

همانطور که مشاهده می‌کنید هریک از فرآیند‌های فلوچارت انبارداری شامل وظایفی است که ثبت و نگهداری اطلاعات آن می‌تواند در نگهداری آسان‌تر و همچنین مدیریت داده‌ها و اطلاعات انبار نقش مهمی داشته باشد. در یک نرم‌افزار انبارداری مدرن می‌توان همه این مراحل را به شکل دقیق به کمک داده‌های دیجیتال ثبت و نگهداری کرد.

بهترین نرم‌ افزار انبارداری
بهترین نرم‌ افزار انبارداری

بهترین نرم‌ افزار انبارداری

در انبارداری مدرن انتخاب نرم‌افزار کاربردی که بتوان همه موارد مورد نیاز برای مدیریت یک انبار را به کمک آن در اختیار گرفت کار سختی است. یک نرم‌افزار انبارداری مناسب باید قابلیت اتصال به سایر نرم‌افزار‌های شرکتی را داشته باشد، ضمن این که کاربری ساده‌ای داشته و بتوان همه اطلاعات مرتبط با ورود، نگهداری و خروج کالا را به صورت دسته‌بندی شده و منظم در آن نگهداری کرده و در مواقع مورد نیاز بتوان گزارش‌های مرتبط با هر فرآیند را از نرم‌افزار دریافت کرد.

نرم‌ افزار سپیدار یک نرم‌افزار شناخته شده و معتبر در زمینه‌های مختلف حسابداری، مدیریت و انبارداری است که می‌توان با تکیه بر قابلیت‌های ویژه و کاربردی که ارائه می‌دهد، مدیریت سفارش‌ها، مدیریت انبار و حمل و نقل کالا‌ها را در اسرع وقت و با کمترین احتمال خطا انجام داد. از جمله مزایای استفاده از نرم‌افزار سپیدار برای انبارداری می‌توان به نصب آسان، انعطاف‌پذیری، قابلیت اتصال به سایر نرم‌افزار‌های مدیریتی، بازرگانی و حسابداری و همچنین پشتیبانی آن اشاره کرد.

ناربن؛ نمایندگی فروش محصولات سپیدار سیستم

شرکت نامی حساب ناربن یکی از نمایندگی‌های فروش محصولات سپیدار سیستم است. نامی حساب همواره از برترین نمایندگان کشوری سپیدار بوده است و تلاش کرده است با استفاده از متخصصین به‌روز، خدمات مالی و حسابداری را علاوه بر فروش نرم‌افزار ارائه کند. جهت آشنایی بیشتر با خدمات این شرکت وارد وبسایت ناربن شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا