گوناگون

سازمان جهانی بهداشت، شیوع آبله میمون را «وضعیت اضطراری» اعلام کرد

همزمان با گسترش شیوع آبله میمون در بسیاری از کشورهای جهان، رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد این بیماری اکنون یک وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی‌جهان است.
بدین ترتیب، بیماری ویروس آبله میمون هم هم‌تراز بیماری‌هایی چون فلج اطفال و کووید-۱۹، در شمار بیماری‌هایی با اعلام شرایط اضطراری جای می‌گیرد. در ماه مه امسال، مواردی از ابتلا به آبله میمون در بریتانیا و اروپا شناساییی شد و بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده، از آن زمان تاکنون ۱۶ هزار و ۸۳۶ مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۴ کشور دنیا ثبت شده است.
طبق این گزارش، شیوع آبله میمون در سال‌ها و دهه‌های اخیر به نسبت دیگر ویروس‌ها کمتر بوده و بیشتر در مرکز و غرب آفریقا مشاهده شده است. آلبرت کو، استاد بهداشت عمومی‌دانشگاه ییل در این رابطه گفت: مواردی که می‌بینیم فقط نوک کوه یخ هستند و احتمالا فرصت متوقف کردن سریع شیوع بیماری در اروپا و ایالات متحده را از دست داده‌ایم. اما برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های زیاد توسط آبله میمون به کشورهای فقیرتر که از منابع کافی برای مقابله با این ویروس برخوردار نیستند، هنوز هم دیر نیست.
دو نوع آبله میمون در میان انسان‌ها در گردش است که یکی از آنها جدی‌تر و میزان مرگ و میر آن، ۱۰ درصد است؛ البته این نوع فعلا فقط در آفریقا شناسایی شده است. نوعی که به نظر می‌رسد عامل شیوع جهانی باشد، نوع خفیف‌تری از این ویروس است که به ندرت می‌تواند باعث مرگ افراد شود.
ویروس آبله میمون می‌تواند از طریق تماس نزدیک با یک فرد آلوده و یا از طریق مایعات آلوده به بدن منتقل شود. با این حال، اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت می‌تواند به کشورها کمک کند تا وضعیت بهداشت عمومی‌خود را برای مقابله با شیوع بیشتر این ویروس آماده‌تر کنند.
برخلاف کووید-۱۹، ویروس آبله میمون ناشناخته نیست و واکسن‌هایی نیز برای آن ساخته شده است. همچنین برخی از داروهای ضدویروسی نیز می‌توانند روی آبله میمون اثرگذار باشند و آن را از بین ببرند.
طبق شواهد، به نظر می‌رسد که تاثیرات این ویروس بر جمعیت‌های مختلف، متفاوت است به طوری که در اروپا و ایالات متحده، این تاثیرات خفیف و در آفریقا جدی‌تر است. هفته‌هاست که میان مقامات تصمیم‌گیرنده در حوزه بهداشت عمومی، در خصوص اعلام وضعیت اضطراری برای این ویروس، اختلاف وجود داشت و برخی از تحلیلگران، آبله میمون را واجد شرایط برای اعلام وضعیت اضطراری نمی‌دانستند.
با این حال، سازمان جهانی بهداشت، این شرایط را نوعی وضعیت اضطراری توصیف کرد که ممکن است از طریق شیوع بین المللی، تهدیدی برای سلامت عمومی‌کشورهای جهان باشد و نیازمند واکنش‌های هماهنگ برای مقابله با آن است.
تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: ما با نوعی از شیوع این ویروس مواجهیم که به سرعت و از طریق روش‌های جدید در سراسر جهان در حال گسترش است و ما در مورد آن اطلاعات کمی‌داریم و این وضعیت، معیارهای اعلام وضعیت اضطراری برای این بیماری را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا