محمد جواد شکوری مقدم، مدیر عامل فیلیمو، در اظهاراتی جدید به صحبتهای اخیر مدیران ساترا واکنش نشان داد. در هفتههای اخیر و در پی تنشهای میان پلتفرمهای نمایش ویدئو و ساترا، یکی از مدیران این سازمان در مصاحبهای ضمن قانونگریز خواندن فیلیمو تاکید کرد که تمامی پلتفرمها با ساترا تامل خوبی دارند. حالا شکوری مقدم با بیان جزییاتی از رفتارهای سالهای اخیر مدیران ساترا با این مجموعه، دست به افشاگری زده و از رویکرد این سازمان انتقاد کرده است. وی با اشاره به برخوردهای دوگانه ساترا در صدور مجوز تولید و پخش محتوا تاکید کرد که نامه درخواست این محموعه دو ماه از سوی یک مدیر ساترا بیپاسخ مانده اما نامههای یک تیم دیگر فورا صادر و ابلاغ شدهاند. مدیرعامل فیلیمو با تکرار این انتقاد که رگولاتور حوزه، نباید در همان حوزه ذینفع باشد، اعتراض خود را نسبت به سپردن وظیفه تنظیمگری محتوای فضای مجازی به ساترا اعلام کرد.
متن اظهارات شکوری مقدم به شرح زیر است:
سلام
بنده اصولا شنونده و یادگیرنده هستم اینجا، ولی حس کردم شاید لازم باشد کمی سفره دلمان را بگشاییم.
اول آنکه تعامل را ما با صدا و سیمای آقای جبلی عزیز شروع کردیم. ما چندین نامه به آقای جبلی زدیم و در خصوص تعامل محتوا و تهاتر محتوا صحبت کردیم؛ ولی همگی بیجواب و بینتیجه بود، ما هر چه از ساترا بهدلیل نفس و ذات صدا و سیماییاش بخصوص در دوران اخیر که اتمسفر معاونت فضای مجازی صدا وسیما، ساترا را مدیریت میکند، دیدیم. ناجوانمردی، ناصوابی و کارشکنی بود. حد یقف هم ندارد، یک سیکل کاملا معیوب. روزهای اول ساده شروع شد، مجوز انتشار بود و ممیزی کلی! روزهای آخر حتی پستهای شبکههای اجتماعی مان را باید تایید میکردند، همینقدر سنگین، سهمگین و بسته.
تمام تولیداتمان را خوابانده بودند، همین دوستی که اسمش رو بردید (حسامپور)، دو ماه، نامهای به فرودگاه امام بابت معرفی تیم تولید برای تولید سریال «یاغی» را روی میزش بیپاسخ گذاشته بود و ۲۰۰ نفر عوامل تولید لنگ در هوا بودند؛ چونمعتقد بود سریال سیاه نمایی است! دوستان ارشاد میدانند نامههای ناجی هنر در کمتر از یکساعت در ارشاد امضا میشود و کار تولید کننده را راه میاندازند.
سریال یاغی ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ با مطالعه کامل فیلیمنامه موافقت کلی از ساترا دریافت کرده بود، ولی بزرگواران پس از پایان ۹۰ درصد تولید، ده صفحه اصلاحیه در سطح فیلمنامه به سریال داده بودند! تمام احساس و روح ما را داغون کردند.
تک تک سریالهای ما پر از چالشهای مضحکانه است.
سریال «ساخت ایران» را برج ۵ سال ۱۴۰۰ در سامانه ساترا ثبت کرده بودیم، پس از کلی منت و التماس برج ۱۱، سال ۱۴۰۰ شفاها موافقت کلی انتشار دادند، باورتان میشود دو روز بعد تماس گرفتند که برای آقای بهرنگ علوی در برج ۱۰ سال ۱۴۰۰ نامه ممنوع الکاری زده شد و سریال امکان انتشار ندارد! هر چی توضیح دادیم مگر میشود این نامه عطف بهماسبق شود؟ پروژهای که تولیدش تمام شده را چه کنیم!
نهایت پیشنهاد تیم صیانت صدا و سیما میدانید چه بود؟
فرمودند اقای شکوری از بهرنگ علوی و تهیه کننده سریال شکایت کنند و از دادگاه خسارت مالی خود را مطالبه کنند؟! ؟ همینقدر ابتذال در منطق!
ما دلمان خون است آقایان و خانمهای محترم، بابت هر سریال، شخصیت و روحیه و انگیزه ما را پاره پاره میکنند.
اصلا امر غریبی نیست، همین اکنون در صدا و سیما این فضا به فرایند روتین و روزانه تبدیل شده، ولی اینجا بخش خصوصی است، با بیت المال هر چه میکنند به خودشان و خدایشان مربوط است.
ما حرف نا آشنایی نداریم، همه حرف ما این است که رگولاتور یا تنظیم گر ما نباید رقیب و ذینفع باشد.
این حرف شرعا، اخلاقا و قانونا حق و صحیح است. حرف دیگر پلتفرمهای VOD هم تا یک ماه قبل همین بود و چندین نامه به ریاست قوای مختلف با همکاری هم نوشتیم؛ ولی امروز شاید تصمیشان چیز دیگری باشد که برای بنده محترم است ولی بنده و همکارانم در فیلیمو این خواسته حق خود که بهدنبال رگولاتوری بیطرف باشیم دنبال میکنیم.
برادر بزرگوارم اقای جبلی در سازمانی با آن عرض و طول و پیچیدگی و دردسر و ایستایی، چگونه میتوانند تیمهای جوان بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان با سرعت و انگیزه بالا را مدیریت کنند؟ هرگز نمیشود، حتی اگر از رشد و توسعه ما خوش حال شوند که باورش از نظر منطقی سخت است.
اصلا ابزار و سیستم فکری- عملیاتی لازماش در سازمان وجود ندارد.
ما اشتباه نداریم؟ حتما داریم.
همه محتویهای ما از نظر فرهنگی و کیفی بینقص است، حتما نه.
مگر در سیمای ملی میشود ادعای بینقصی کرد.
بسم الله بسازند ما نقد کنیم.
ولی از ۴ سال قبل که شروع به تولید کردیم؛ تا امروز پیشرفت و اصلاح فرایندمان و مسیر یادگیری مان را کاملا قابل ارزیابی است. سینمای کشور حداکثر سالی ۳۰۰ میلیارد تومان تولید دارد، اینجا در vod به سالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان تولید رسیده ایم.
این امر خطیر نمیتواند یکسره تحت مدیریت صدا و سیما، آن هم در این شرایط خاص زمانیاش از نظر تولید و مخاطب باشد.
عقل جمعیتری برای تنظیم گری این صنعت لازم است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد، شورای عالی فضای مجازی، صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان.
فیلیمو کاملا مشتاق رگولاتور است ولی رگولاتوری دانا، بیطرف و علاقمند به رشد صنعت.
مگر میشود هنوز چهار خط ضوابط تولید به ما ابلاغ نشده است و انتظار تولید در چارچوبهای انتزاعی از ما دارند؟
تا کی باید سلیقه شخصی اقای ایکس و و ایگرگ بجای چارچوب روشن حاکم بر تولیدات بخش خصوصی باشد؟ بخدا نمیشود. بخدا این راه به ناکجا آباد است.
زیاده گفتم، عذرخواهم.
ولی به عرایضم فکر کنید.