ایراناینترنت

نصیرایی: هرمحدودیتی بد نیست؛ جنگل هم قانون دارد

دفاع تمام قد سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از تصویب طرح صیانت از فضای مجازی

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به انتقادات مردم از قفل شدن موتورهای جستجوی گوگل و بینگ بر روی تنظیمات جستجوی امن و مرتبط دانستن آن با طرح صیانت گفت: چرا هر چیزی را به طرح صیانت گره می‌زنید؟ وی در ادامه تاکید کرد: وضع هر محدودیتی لزوما بد نیست و حتی جنگل هم قانون دارد؛هیچوقت شیر جای زرافه و زرافه هم جای شیر نمی‌نشیند. طبیعیت هم نظم و قاعده دارد، چرا ما نظم و قاعده نداشته باشیم؟

نصیرایی: من هم شنیده‌ام!

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و از موافقان طرح صیانت در  گفتگوی اخیر خود با «انتخاب» به اظهارات اخیر کاربران درباره مرتبط بودن محدودیت‌های اخیر موتورهای جستجو و آغاز زودهنگام صیانت از کاربران فضای مجازی گفت: من هم شنیده‌ام که چنین اتفاقی افتاده است. ولی جزئیاتش را فرصت نکرده‌ام پیگیری کنم. وی در ادامه افزود: من نمی‌دانم چرا یک عده‌ای در کشور زود باورند و حساسیت دارند، اما نسبت به این همه اقدامات خوب دیگر، به سادگی از کنارش می‌گذرند، روی طرحی که هنوز تصویب نشده و به نتیجه نرسیده است، حساس هستند و هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد را به طرح صیانت گره می‌زنند.

در هفته اخیر، بسیاری از کاربران اپراتورهای مختلف خصوصا همراه اول و ایرانسل، از اعمال اجباری تنظیمات جستجوی امن بر روی موتور جستجوی گوگل و بینگ بر دادند. این تنظیمات به گونه‌ای اعمال شده است که امکان غیرفعال‌سازی آن وجود ندارد. درحالی که اساسا چنین تنظیماتی کاملا اختیاری پ آن هم در صورت صلاحدید و.الدین بر روی گوشی کودکان فعال می‌شود.

در همین راستا، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این اقدام ارتباطی با طرح صیانت دارد یا خیر، گفت: «طرح صیانت اسمش رویش است، طرح صیانت فعلا در مجلس و در مرحله ساز و کار‌های تصمیم‌گیری و بررسی قرار دارد. اصلا وقتی چیزی قانون نشده و تصمیمی گرفته نشده است، من نمی‌دانم چرا یک عده‌ای در کشور زود باورند و حساسیت دارند، اما نسبت به این همه اقدامات خوب دیگر، به سادگی از کنارش می‌گذرند، مخصوصا مجموعه سایت انتخاب که روی طرحی که هنوز تصویب نشده و به نتیجه نرسیده است، حساس هستند و هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد را به طرح صیانت گره می‌زنند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا این حالت safe برای همه اعمال شده است، بیان کرد: «الان یک اشکال همین است. ما می‌گوییم این نباید به این شکل باشد. اینکه یک نفر بیاید و بدون سند و مدرک با آبروی شما بازی کند یا خدایی نکرده با شما خصومتی داشته باشد و عکس و فیلم خصوصی شما راپخش کند یا بدون دلیل تهمتی زده شود، آیا خوب است؟ شما مگر در این جامعه زندگی نمی‌کنید، این همه شهید داده شد و مردم این همه فشار را دارند تحمل می‌کنند برای این نظام.»

دفاع از لزوم اجرای طرح صیانت

نصیرایی در واکنش به اینکه این امر از نگرانی‌های مردم نسبت به اجرای این طرح نشات می‌گیرد، بیان کرد: «در فضای مجازی کسی نپرسیده است که در برابر این همه جرم و جنایت، وظیفه و تکلیف شما به عنوان رسانه چیست؟ برای اینکه راهکار‌هایی را از مدیران و مسئولان مطالبه کنید. کسی نگفته است که در برابر این همه قتل، جنایت، دزدی و شرارتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، تکلیف مجموعه شما که از بیت‌المال استفاده می‌کنید و به برکت خون شهدا این ظرفیت در اختیار شما و امثال شما قرار گرفته است، چیست؟»

نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: برایتان مهم نیست چه محتوایی در اختیار عزیزانتان قرار گیرد که از طرح صیانت انتقاد می‌کنید؟
نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: برایتان مهم نیست چه محتوایی در اختیار عزیزانتان قرار گیرد که از طرح صیانت انتقاد می‌کنید؟

وی ادامه داد: «اینکه عزیز شما در فضای مجازی در معرض چه محتوا و آموزشی قرار دارد، برایتان مهم نیست؟ اگر مهم است که دلیل این تیتر‌ها و فضاسازی‌هایی که علیه جریانی که می‌خواهد قدمی بردارد تا جلوی ضعف‌ها و اشکالات را بگیرد و می‌خواهد بگوید که در فضای مجازی نباید هر محتوایی ارائه شود، چیست؟ اگر قرار است محتوایی در دسترس قرار گیرد، باید برای کودک و نوجوان سطح‌بندی شود. خود غربی‌ها وقتی در یک فیلم خشونت وجود دارد، محدودیت سنی می‌گذارند، حال چرا ما باید در فضای مجازی این اجازه را به همه گروه‌های سنی بدهیم؟»

نصیرایی افزود: «اگر آزادی خوب است که من دلم می‌خواهد از عکس شهید سلیمانی استفاده کنم، چرا اینستاگرام اجازه نمی‌دهد و بدون هیچ دلیلی آن را حذف می‌کند؟ شما چرا درباره این موضوع صحبت نمی‌کنید؟ مجموعه شما خیلی هم علاقه دارد که از بنده یک چیزی بگیرند و حسابی هم به سمت ما فحش دهند.»

محدودیت لزوما بد نیست

این نماینده مجلس در واکنش به اینکه محدودیت‌هایی در فضای مجازی در طرح صیانت گنجانده شده است، گفت: «اینکه یک نفر حریم شما را از بین ببرد، برای شما سوال نیست؟ همیشه که هر محدودیتی بد نیست. مثلا یک نفر بگوید خانه شما باید طوری باشد که محدودیت نداشته باشد و ما هر زمان که دلمان خواست برویم و بیاییم، بعد یک نفر بگویید چرا محدودیت درست می‌کنید، محدودیت بد است، آیا این به معنای بد محدودیت است؟ حریم مگر بد است؟ بله حریم باید در جای خود و محدودیت هم در جای خود باشد.»

نصیرایی در ادامه عنوان کرد: «شما طبیعت را نگاه کنید، خود جنگل هم قانون دارد. هیچوقت شیر جای زرافه و زرافه هم جای شیر نمی‌نشیند. طبیعیت هم نظم و قاعده دارد، چرا ما نظم و قاعده نداشته باشیم؟ چرا تا می‌گوییم رها بودن فضای مجازی خوب نیست، حساسیت به وجود می‌آورید؟ اصلا قانون برای چیست؟ برای این است که همه بتوانند بدون کمترین هزینه و چالش، زمینه رشد جامعه فراهم باشد و افراد در کمال امنیت و آرامش بتوانند پیشرفت کنند.»

با وجود آنکه در هفته اخیر تنظیمات قفل کودک اینترنت و محدود شدن نتایج موتورهای جستجو برای طیف گسترده‌ای از کاربران اعمال شد، از اعمال محدودیت های طرح صیانت دفاع کرد و افزود: «اقتضائات بچه ۵ ساله با اقتضائات زن و مرد ۴۰ ساله متفاوت است. خانواده و اشخاص حریم دارند و هر چیزی باید نظم و چارچوب داشته باشد؛ بنابراین ما نباید اینقدر جامعه را بترسانیم یا نسبت به نظم فضای مجازی نگرانی، هجمه و موج‌سواری ایجاد کنیم. هر چیزی جای خود؛ فضای مجازی، حجاب، برخورد با فساد، مشکلات معیشتی و… هر کدام در جای خودش. نباید گفت که، چون مشکلات معیشتی در جامعه وجود دارد، هر کسی، هر کاری دلش خواست انجام دهد.»

منبع
انتخاب

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا