ارز دیجیتال

آموزش مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه، می‌تواند یکی از یکی مهم‌ترین آیتمی باشد که در یک تریدر یا سرمایه‌گذار نهادینه می‌شود تا از ضررات و تصمیمات هیجانی جلوگیری کند و از این جهت، تا به امروز آموزشی کامل و جامع در این زمینه وجود نداشت؛ بنابراین مدرسان پیشتاز برای راحتی شما عزیزان، دوره به خصوص آموزش مدیریت سرمایه را قرار داده است که شما عزیزان می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما امکان دارد برای شما سئوال ایجاد شود که این مدیریت سرمایه چیست و هول چه محوری می‌چرخد که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ بنابراین همراه ما باشید.

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه را می‌توان دانش و مهارت سرمایه‌گذاری با ریسک کنترل شده و کسب بازدهی بالا تعریف کرد. البته استراتژی مدیریت سرمایه کاملا شخصی است و بنا به شرایط هر شخص، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، فاکتورهایی مانند میزان سرمایه، سن سرمایه‌گذار، مدت زمان در نظر گرفته شده و هدف از سرمایه‌گذاری، در استراتژی مدیریت سرمایه موثر هستند.

جایگاه مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه را می‌توان از بسیاری جهات با مدیریت ریسک هم‌سو دانست؛ چرا که هدف اصلی هر دو حفظ ارزش دارایی و کاهش ریسک است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذار برای دستیابی به بازدهی مورد انتظار خود باید ریسک مشخصی را متحمل شود. در همین راستا برای جلوگیری از تحمیل ضررهای سنگین می‌توان از اصول مدیریت ریسک کمک گرفت که برای این منظور نیز، اولین قدم آشنایی با مفاهیم و ارکان اساسی معامله‌گری است.

استراتژی‌های مدیریت سرمایه

به طور کلی می‌توان به سه طریق سرمایه خود را مدیریت کرد. انتخاب هر یک از این استراتژی‌ها کاملا به روحیات و میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار بستگی دارد. این سه روش شامل استراتژی محتاطانه، استراتژی هجومی و استراتژی پوششی است.

۱) استراتژی محتاطانه

در این روش سرمایه‌گذار امنیت سرمایه و حفظ اصل دارایی خود را به سود کمتر ترجیح می‌دهد. این نوع سرمایه‌گذاری عموما با دید بلندمدت انجام می‌شود و از هیجانات بازار تاثیر زیادی نمی‌پذیرد.

۲) استراتژی تهاجمی

در روش هجومی، کسب سود بالاترین اولویت را دارد. سرمایه‌گذارانی که این روش را دنبال می‌کنند حاضر به پذیرش ریسک بیشتر در ازای کسب سود بالاتر هستند که این دسته از افراد معمولا دید کوتاه مدت دارند.

۳) استراتژی پوششی

این استراتژی جایی در میان دو استراتژی دیگر، یعنی تهاجمی و محتاطانه قرار می‌گیرد. استراتژی‌های پوششی  به قدری متنوع هستند که ارائه تعریف دقیقی از آن‌ها مشکل است. با این حال، متخصصان حوزه مدیریت سرمایه از روش‌های مختلفی برای کنترل ریسک و بازده چه در بلندمدت و چه کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند.

چه عواملی در مدیریت سرمایه تاثیرگذار است؟

برای مدیریت سرمایه و کاهش ریسک، روش‌های متعددی وجود دارد. شناخت بازار، اجتناب از هیجان،   تعیین حد سود و زیان و پیروی از یک سیستم معاملاتی مشخص از جمله این عوامل هستند که در دوره آموزش مدیریت سرمایه مدرسان پیشتاز آموزش داده شده اند؛ اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن‌ها را بررسی کنیم، عبارت خواهند بود از:

  • بازاری که قصد فعالیت در آن را دارید بشناسید

مهم‌ترین گام پیش از سرمایه‌گذاری در هر بازاری، آشنایی با قوانین و پیچیدگی‌های آن است. بازارهای مالی جزء بازارهای تخصصی بوده و هر شاخه‌ای از آن ویژگی‌های منحصر به خود را دارد؛ در نتیجه برای مدیریت بهتر سرمایه و کاهش ریسک، یادگیری اصول پایه و روش‌های تحلیل ضروری است.

  • سیستم معاملاتی خودتان را داشته باشید

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین سرمایه‌گذاران موفق و سایر سرمایه‌گذاران وجود دارد، روش معاملاتی شخصی است؛ چرا که هنگام یادگیری اصول بازار سرمایه با حجم انبوهی از اطلاعات و روش‌های متفاوت مواجه خواهید شد. طبیعتا هیچ‌کس قادر به یادگیری تمامی این روش‌ها نیست. پس بهتر است چند روش که بیشترین تطابق با روحیات شما دارد را انتخاب کرده و آن‌ها را عمیق یاد بگیرید.

  • حد سود و زیان را برای خود مشخص کنید

از آنجایی که نمی‌توان از نتیجه هیچ سرمایه‌گذاری صد درصد اطمینان داشت، تعیین حد سود و زیان امری ضروری است. شما باید با بررسی شرایط و آگاهی از حیطه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، بازه مناسب بازدهی برای خود را تعیین کنید و با کسب سود یا ضرر به اندازه‌ای که تعیین کردید، دارایی خود را به فروش برسانید که این کار از ضررهای هنگفت هنگام نامناسب بودن وضعیت بازار جلوگیری می‌کند.

  • هنگام مدیریت سرمایه از تصمیم‌های احساسی اجتناب کنید

ضرر و شکست، بخش جدایی ناپذیری از سرمایه‌گذاری است. تفاوتی ندارد که چقدر با تجربه یا حرفه‌ای باشید، برخی عوامل از کنترل شما خارج هستند و هنگامی می‌توانید سرمایه خود را صحیح مدیریت کنید که از تصمیمات احساسی بپرهیزید. همچنین بسیار مهم است هنگامی که در سرمایه‌گذاری خود متحمل ضرر شده‌اید، اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و هیجان زده عمل نکنید.

  • سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید

زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید، مهم است که همه سرمایه خود را به یک واحد خاص اختصاص ندهید. چرا که با این کار اگر یک واحد اقتصادی دچار نوسان شود، همه دارایی شما را درگیر نخواهد کرد. بدین صورت می‌توانید ریسک و سرمایه خود را مدیریت کنید.

مزیت‌های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

با تعریف مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال آشنا شدید و اکنون می‌دانید که تکنیک‌های این روش چه اهمیتی برای انجام معاملات بهتر و کم ریسک‌تر دارند. اما لازم دانستیم تا مزیت‌های استفاده از سیستم‌های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال را با شما در میان بگذاریم. شناخت مزیت‌های استفاده از تکنیک‌های مدیریت سرمایه در انجام معاملات ارزهای دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این کار ترغیب خواهد کرد و اهمیت استفاده از دوره آموزشی مدیریت سرمایه را دو چندان خواهد کرد.

به عنوان اولین و بزرگترین مزیت استفاده از تکنیک‌های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال بایستی به امکان کنترل ضررها با استفاده از این تکنیک‌ها اشاره کنیم؛ سپس یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از روش‌های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال کنترل کردن حجم معاملات می‌باشد. کنترل کردن حجم معاملات هم باعث کنترل کردن میزان ضرر حداکثری در هر معامله شده و هم باعث می‌شود تا درصد کمی از کل سرمایه شما در یک معامله در خطر از بین رفتن قرار گیرد.

با توجه به اینکه امکان ورود به ضرر در تمام معاملات وجود دارد، از این رو نگاه کردن به معامله به صورت جداگانه به هیچ وجه شرایط خوبی را برای شما به دنبال نخواهد داشت و ممکن است در مجموع، شما در طول یک روز به دلیل باز کردن تعداد زیادی معامله وارد ضررهای سنگین شوید.

چرا به مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

در این دوره، آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را به صورت پله پله و قدم به قدم با شما مرور می‌کنیم و سعی داریم تا این آموزش را به گونه‌ای پیش ببریم تا علاوه بر شناخت دقیق و تکنیک‌های مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال شما را نسبت به استفاده از این تکنیک‌ها تغییر نموده و علاوه بر این، نیاز شما به استفاده از سایر آموزش‌ها را برای آشنایی و شناخت این تکنیک‌ها نیز از بین برده باشیم.

در دوره آموزشی مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال شرکت کنیم؟

ما در این مقاله، مزیت‌های مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال را با هم مرور کردیم و اکنون شما می‌دانید که استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند چه مزیت‌هایی برای شما به دنبال داشته باشد. همین مزیت‌ها در واقع پاسخ به دلیل استفاده از این روش‌ها در این بازار برای انجام معاملات نیز هستند وباعث سود شما در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال خواهند شد.

 

 

 

نوشته های مشابه

‫1,305 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا