تکنولوژیگوناگون

استفاده از فناوری تشخیص آفساید نیمه‌خودکار در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اعلام کرد که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از فناوری ارتقایافته کمک‌داور ویدیو (VAR) که تحت عنوان فناوری آفساید نیمه‌خودکار شناخته می‌شود، استفاده خواهد کرد.  

قرار است این فناوری جدید جای VAR قدیمی‌و البته بحث‌برانگیز را که فیفا برای اولین بار در جریان جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از آن رونمایی کرد، بگیرد. این سیستم جدید از اطلاعات ۱۲ دوربین تعبیه‌شده در استادیوم استفاده می‌کند که هر کدام، موقعیت توپ و بازیکنان ردیابی می‌کنند.  

این دوربین‌ها قادرند ۲۹ نقطه از بدن بازیکنان را دریابی و اطلاعات آن را ثبت کند. همچنین، توپ مورد استفاده در بازی‌ها نیز به یک سنسور حرکتی مجهز خواهد بود که اطلاعات لحظه‌ای را از موقعیت بازیکن در لحظه ضربه زدن به توپ ارسال می‌کند.  

فیفا معتقد است که این فناوری تشخیص آفساید نیمه‌خودکار می‌تواند به داورها کمک کند تا تصمیم‌های سریع‌تر و دقیق‌تری را در تشخیص آفساید اتخاذ کنند. پیرلوییجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا در این رابطه گفت: VAR ثابت کرده که تاثیر بسیار مثبتی بر فوتبال داشته و می‌توانیم ببینیم که تعداد اشتباهات فاحش به طور چشمگیری کاهش یافته است.  

این سیستم جدید می‌تواند میانگین زمان تصمیم‌گیری در خصوص آفساید بودن وضعیت بازیکن را از ۷۰ ثانیه به ۲۵ ثانیه کاهش دهد. در سیستم قدیمیVAR، می‌بایست به صورت دستی خطوط آفساید را ترسیم و نقطه ضربه زدن به توپ را محاسبه کرد اما در سیستم جدید، به صورت خودکار خط آفساید و نقطه ضربه به توپ در کمترین زمان تعیین می‌شود.

این فرآیند به لطف استفاده از سنسور موجود در توپ و همچنین اطلاعات دریافتی از دوربین‌هایی که اندام‌های بدن بازیکنان را رصد می‌کنند، صورت می‌گیرد. سپس، داوران بازی با توجه به این اطلاعات، می‌توانند تصمیمی‌درست را اتخاذ کنند.

همچنین پس از اخذ تصمیم نهایی توسط داور، یک انیمیشن سه بعدی در نمایشگرهای استادیوم برای تماشاگران نمایش داده می‌شود. با این حال، استفاده از این فناوری در رویداد بزرگی همچون جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند کمی‌نگران‌کننده باشد‎؛ هرچند نسخه اولیه این فناوری به صورت آزمایشی در جام عرب سال گذشته تست شد.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. На mehanizirovannaya-shtukaturka-moscow.ru вы найдете бесподобные услуги механизированной штукатурки. Экономьте время, гарантируйте себе качество.

  2. Нужна стяжка пола в Москве, но вы не знаете, как выбрать подрядчика? Обратитесь к нам на сайт styazhka-pola24.ru! Мы предлагаем услуги по устройству стяжки пола любой площади и сложности, а также гарантируем быстрое и качественное выполнение работ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا