تکنولوژی

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ از طریق هواپیمای شرکت ویرجین اوربیت

ورجین اوربیت به تازگی یک موشک حامل هفت ماهواره را از مرکز فضایی «موهاوی ایر» واقع در کالیفرنیا به فضا پرتاب کرد.  

ماموریتی موفقیت‌آمیز که با کمک هواپیمای اصلاح‌شده بوئینگ ۷۴۷ که تحت عنوان «کازمیک گرل» شناخته می‌شود، هفت ماهواره کوچک این شرکت در مدار پایینی زمین قرار گرفتند. در زیر یکی از بال‌های این هواپیما، موشک لانچروان (LauncherOne) تعبیه شده که در انجام این ماموریت و انتقال ماهواره‌ها به مدار به هواپیما کمک می‌کند.

ویرجین اوربیت، این ماهواره‌ها را در قالب ماموریتی به نام Straight Up برگرفته از نام یکی از موزیک‌های پائولا عبدل به فضا فرستاد. همانند ماموریت‌های پیشین این شرکت، ویرجین اوربیت ماهواره‌های کوچک خود را در فاصله ۳۵ هزار فوتی (۱۰.۶ کیلومتری) زمین مستقر کرد.  

این ماموریت قرار بود روز پنجشنبه انجام شود اما به دلیل مشاهده مشکلی رد دمای پیشران موشک، این پرتاب به زمان دیگری موکول شد.  

ویرجین اوربیت تاکنون پنج پرتاب موشک برای ارسال ماهواره‌های خود به مدار را ثبت کرده که تنها یک مورد و آن هم، اولین ماموریت در ماه می۲۰۲۰ به شکست انجامید. اولین ماهواره‌های این شرکت در ژانویه ۲۰۲۱ در فضا قرار گرفتند و در ژوئن ۲۰۲۱ نیز مجموعه دیگری از ماهواره‌ها به مدار پرتاب شدند.

سومین ماموریت موفقیت‌آمیز این شرکت نیز در اوایل سال جاری میلادی رقم خورد. ماموریت Straghit Up وریجین اوربیت نیز به عنوان چهارمین پرتاب موفقیت‌آمیز این شرکت به حساب می‌آید.  

ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی مالکیت ویرجین اوربیت را برعهده دارد که البته نباید آن را با ویجرین گلکتیک (Virgin Galactic) که زیرمجموعه مستقلی از این شرکت برای پروازهای فضایی تجاری محسوب می‌شود، اشتباه گرفت.  

ویرجین اوربیت اخیرا اعلام کرد که اواخر امسال، ماهواره‌های بیشتری را از مرکز Cornwall در انگلستان به فضا پرتاب خواهد کرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا