اپل

اعتراف وکیل سابق اپل به سوءاستفاده از اطلاعات داخلی شرکت

وکیل سابق اپل به شش مورد کلاهبرداری در اوراق بهادار برای معاملات داخلی این شرکت اعتراف کرده است.  

وزارت دادگستری آمریکا طی بیانیه‌ای مطبوعاتی عنوان کرد جین لووف (Gene Levof) که از فوریه ۲۰۱۱ تا آوریل ۲۰۱۶ به عنوان مدیر حقوقی مسئولیت جلوگیری از کلاهبرداری‌های داخل شرکت را برعهده داشته، از اطلاعات و اسناد مالی غیرعمومی‌اپل برای انجام معاملات مرتبط با سهام این شرکت استفاده می‌کرد.  

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در ابتدا در سال ۲۰۱۹، اتهاماتی را در قالب یک شکایت علیه لووف مطرح و پیگیری این ماجرا را آغاز کرد. لووف همچنین در گروهی را گزارش‌های درآمد شرکت و پرونده‌های SEC را قبل از انتشار بررسی می‌کردند، عضویت داشت.  

طبق اطلاعات منتشرشده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده، این وکیل سابق اپل توانست به لطف اطلاعات و اسنادی که از آنها مطلع بود، به سودی تقریبا ۲۲۷ هزار دلاری در برخی معاملات خاص برسد و از یک ضرر ۳۷۷ هزار دلاری جلوگیری کند.

لووف همچنین طرح «دوره خاموشی» اپل را نیز که بر اساس آن، افراد دارای این اطلاعات مهم را از خرید و فروش سهام قبل از انتشار اطلاعات باز می‌داشت، نادیده گرفت. در گزارش وزارت دادگستری عنوان شده که لووف به طور خاص، یکی از روسای کمیته افشای اطلاعات اپل بود که اطلاعات مربوط به سود سه ماهه و سالانه و همچنین پرونده‌های دوره‌ای کمیسیون بورس و اوراق بهادار قبل از افشای عمومی، مورد بررسی قرار می‌داد.

در ادامه آمده است که لووف این اطلاعات و اسناد داخلی را استخراج و از آن برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش سهام قبل از انتشار عمومی‌درآمدی استفاده می‌کرد. زمانی که اپل، درآمد و سود خالص بالایی را برای یک دوره سه ماهه مالی مشخص، اعلام می‌کرد، لووف سهام زیادی را خریداری می‌کرد که پس از واکنش بازار به خبر افزایش درآمد اپل، این سهم را با سود بیشتر به فروش می‌رساند.

در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم زمانی که درآمد و سود اپل کمتر از حد انتظار بود، لووف سهام اپل را قبل از افشای عمومی‌این اطلاعات می‌فروخت تا از ضررهای هنگفت جلوگیری کند.

اگرچه هنوز رای نهایی صادر نشده، اما این اتهامات می‌تواند حداکثر ۲۰ سال حبس و ۵ میلیون دلار جریمه را برای لووف به دنبال داشته باشد؛ هرچند احتمالا حکم این وکیل سابق اپل کمتر از این میزان خواهد بود.  

شرکت اپل در سپتامبر ۲۰۱۸، لووف را اخراج کرد و طبق آخرین اطلاعات، سرورهای متعلق به شرکت‌هایی که معاملات لووف را مدیریت می‌کردند، در نیوجرسی واقع شده‌اند و به همین دلیل، پرونده وی در این ایالت تشکیل شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا