تکنولوژی

میکروکنترلر ۶ دلاری «رزبری پای ‍Pico W» معرفی شد

این میکروکنترلر برای پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیا و موارد مشابه مفید خواهد بود.

شرکت رزبری پای (Rasberry Pi) از یک میکروکنترلر جدید به نام Pico W رونمایی کرد.

محصولی ۶ دلاری و مبتنی بر چیپ RP2040 که نسخه ارتقایافته‌ای از میکروکنتر Pico این شرکت محسوب می‌شود که در سال گذشته معرفی و عرضه شد.  

این میکروکنترلر تقریبا از سخت‌افزاری مشابه با مدل قبلی خود بهره می‌برد اما با این تفاوت که به فناوری رادیو ۸۰۲.۱۱n Wi-Fi مجهز شده که برای پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیا و موارد مشابه مفید خواهد بود.  

این میکروکنترلر همچنین از لحاظ قیمت نیز گران‌تر از مدل پیکو است که با قیمت ۴ دلار عرضه شد. هرچند افزایش ۵۰ درصد قیمت این میکروکنترلر با توجه به فناوری جدید مورداستفاده در آن، قابل توجیه است.

ابن آپتون، مدیرعامل رزپری پای در خصوص این میکروکنترلر گفت که اضافه کردن رادیوها به محصولات هزینه زیادی را به دنبال دارد. وی گفت که انطباق رادیویی برای یک محصول جدید رزبری پای، حدود نیم میلیون دلار هزینه به دنبال دارد.

این شرکت اعلام کرد که با استفاده از چیپ Infineon CYW43439، قابلیت وایرلس را به محصولات خود اضافه کرده است. جالب اینجاست که چیپ مذکور، از فناوری بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کند اما رزبری پای می‌گوید که این قابلیت در حال حاضر فعال نیست. البته این احتمال جود دارد که در آینده، این امکان به محصولات این شرکت اضافه شود.

میکروکنترلر 6 دلاری رزبری پای ‍Pico W معرفی شد

اگرچه با خرید قطعات جانبی، می‌توان قابلیت اتصال به شبکه را به میکروکنترلر پیکو اضافه کرد اما این کار، علاوه بر هزینه بیشتری که روی دوش کاربر می‌گذارد، باعث افزایش حجم این میکروکنترلر خواهد شد که بدین ترتیب، خرید Pico W مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

با این حال، در این روزها که وای‌فای ۶E در بسیاری از محصولات استفاده می‌شود، قابلیت ارتباطی ۲.۴ گیگاهرتزی ۸۰۲.۱۱n به کاررفته در میکروکنترلر Pico W، کمی‌قدیمی‌به نظر می‌رسد. اما این شرکت اعلام کرد که میکروکنترلر ۶ دلاری آن، برای رایانه‌های دسکتاپ طراحی و برای وبگردی طراحی نشده و برای کنترل سای دستگاه‌های سخت‌افزاری و وسایل الکترونیکی طراحی شده و این کار را از طریق ارسال و دریافت اطلاعات از طریق یک شبکه انجام می‌دهد.  

برای نمونه، یک میکروکنترلر Pico این اجازه را به شما می‌دهد تا با زدن یک دکمه، چندین لامپ LED را کنترل (خاموش و روشن) کنید؛ با کمک Pico W هم می‌توانید این کار را انجام دهید اما با این تفاوت که می‌توان با یک لپ‎‌تاپ، لامپ‌ها را کنترل کرد.

رزبری پای همچنین از دو محصول Pico جدید دیگر نیز به نام‌های Pico H و Pico WH رونمایی کرد. این دو محصول شبیه به مدل‌های Pico و ‍Pico W هستند اما از قیمت بالاتر و همچنین پین‌های متصل و کانکتور دیباگ بهره می‌برند.  

به گفته رزبری پای، عرضه مدل Pico H از ساعاتی پیش آغاز شده اما مدل Pico WH از ماه آگوست وارد بازار خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا