اپللپ‌تاپ

سرعت حافظه SSD مک بوک پرو M2 اپل نسبت به مدل M1، کندتر است

اپل چندی پیش از مک بوک پرو جدید مجهز به پردازنده قدرتمند M2 رونمای کرد. حال به نظر ‌می‌رسد که سرعت حافظه SSD این لپ‌تاپ در مقایسه با همین مدل که به پردازنده M1 مجهز شده، پایین‌تر است.
نتایج تست‌های Max Tech و Created Tech نشان ‌می‌دهد که سرعت خواندن مدل پایه مک بوک پرو M2 که با قیمت ۱۳۰۰ دلار به فروش ‌می‌رسد‏، تا ۵۰ درصد و سرعت نوشتن آن نیز تا ۳۰ درصد نسبت به مدل مجهز به تراشه M1 کمتر است.
در این تست، سرعت خواندن حافظه مک بوک پرو M2 به ترتیب برابر با ۱۴۴۴ مگابیت‌ برثانیه عنوان شد و این در حالی است که این عدد برای مک بوک پرو M1 برابر با ۲۹۰۰ مگابیت برثانیه عنوان شد.
وب‌سایت Max Tech پس از باز کردن مک بوک پرو M2 مشاهده کرد که تنها از یک چیپ حافظه ۲۵۶ گیگابایتی NAND در این لپ‌تاپ استفاده شده است در حالی که اپل در مدل قبلی یعنی مک بوک پرو M1 از دو چیپ حافظه ۱۵۲۸ گیگابایتی استفاده کرده است. این یعنی، عملکرد حافظه محدود به سرعت یک لاین خواهد شد.
در مدل‌های پیشرفته‌تر این لپ‌تاپ که از حافظه ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی بهره ‌می‌برد، این مشکل مشاهده نمی‌شود. هرچه سرعت دیسک پایین‌تر باشد‏، اپلیکیشن‌ها نیز با سرعت پایین‌تری اجرا خواهند شد و انتقال فایل‌ها و دریافت اطلاعات با سرعت پایین‌تری صورت ‌می‌گیرد.
همچنین عملکرد کلی دستگاه نیز به دلیل استفاده از رم مجازی (در زمان پر بودن رم) کند خواهد شد، همانطور که ‌می‌دانید مدل پایه مک بوک پرو M2 از رم نسبتا پایین ۸گیگابایتی بهره ‌می‌برد که ممکن است کاربر را برای کار با دستگاه در بعضی مواقع به دردسر بیندازد.
هنوز مشخص نیست که اپل به چه دلیل از این تغییر در پیکربندی این لپ‌تاپ استفاده کرده؛ هرچند بحران کمبود تراشه در جهان ‌می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا