ایرانشبکه‌های اجتماعی

اگر زمان فیلتر توئیتر سر کار بودم، تصمیم متفاوتی می‌گرفتم

اظهارات جدید وزیر ارتباطات درباره حواشی حضور وی و دیگر مدیران دولتی در توییتر

وزیر ارتباطات در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود با تکرار جملات پیشین مبنی بر اینکه در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده حضور پیدا نخواهد کرد گفت: توییت‌هایی که در زمان حضور در اجلاس ژنو درج شدند، از اینترنت خارج کشور و بدون استفاده از فیلترشکن بود و هدف آنها صرفا بیانی مواضع جمهوری اسلامی به کشورهای حاضر در اجلاس بود. وی با اشاره به فیلتر بودن توییتر به عنوان یکی از پلتفرم‌های مهم شبکه اجتماعی گفت: این تصمیمات عجیب غریب و دوگانگی‌ها در گذشته گرفته شده است. اما با این حال اگر من در موقعیت تصمیم‌گیری در گذشته قرار داشتم حتماً تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد اما آنچه که اشاره شده در مورد دوگانگی‌های درست است و یک جا باید این دوگانگی‌ها تمام شود.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب درباره حضور مسوولان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توییتر بیان کرد: این تصمیمات عجیب و غریب در گذشته گرفته شده است. البته دولت هم درباره اینکه شبکه اجتماعی باز یا بسته شود، نقش پررنگی دارد اما اگر من در گذشته در موقعیت تصمیم‌گیری قرار داشتم، حتما تصمیمات دیگری می‌گرفتم که با وضعیت موجود متفاوت بود. به هر حال گذشته را نمی‌شود نقد کرد و این دوگانگی‌ها باید یک جا تمام شود.

توییتی که زارع‌پور در زمان حضور در اجلاس ژنو منتشر کرد
توییتی که زارع‌پور در زمان حضور در اجلاس ژنو منتشر کرد. انتشار این توییت با حواشی زیادی همراه بود و گمانه‌زنی‌هایی را درباره تغییر تصمیم وی درباره فعالیت در توییتر ایجاد کرد.

وی ادامه داد: من گفته‌ام تا وقتی پلتفرمی برای عموم مردم غیرقابل دسترس باشد- بدون استفاده از ابزارهای غیرقانونی مانند فیلترشکن-  بنده هم در آن پلتفرم‌ها حضور پیدا نمی‌کنم. البته من در مدتی که در ژنو بودم، یک اکانت توییتر از ۱۰ سال پیش داشتم که به زبان انگلیسی از مواضع جمهوری اسلامی حرف زدم و گفتم که پلتفرم‌های جهانی باید به قوانین محلی احترام بگذارند. البته برای رفع شبهه بگویم زمانی که در ژنو بودم، بدون استفاده از فیلترشکن توییت کردم که البته توییتر هم بلافاصله اکانت را مسدود کرد.

تصمیم درباره حذف فیلترینگ، باید جمعی گرفته بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه همیشه این خط قرمز را داشتم که به عنوان وزیر ارتباطات در هیچ شبکه اجتماعی فیلترشده حضور نداشته باشم، ادامه داد: اما تکلیف بقیه هم با خودشان است. البته این رویه‌ای است که باید اصلاح شود. من در جلسه اول دولت هم گفتم که مطابق با قسم‌نامه‌مان باید به قانون پایبند باشیم. یکی از مزایای قانون هم این است که فعالیت‌هایمان را در شبکه‌های اجتماعی قانونی سامان دهیم. هرچند این تصمیمی است که باید جمعی گرفته شود.

زارع‌پور درباره حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بیان کرد: نکته اول اینکه ما ظرفیت و دانش فنی لازم را داریم و می‌توانیم پلتفرم‌های بومی خودمان را داشته باشیم، همچنانکه جوانان متخصص، کشور را از پلتفرم‌های خارجی در خیلی حوزه‌ها بی‌نیاز کردند. دبیر کل اتحادیه مخابرات هم اشاره کردند که مایه خوشحالی است که ایران، پلتفرم‌های بومی دارد و جزو معدود کشورهایی است که پلتفرم‌هایی باکیفیت دارد. ما می‌دانیم که اگر پلتفرم باکیفیت داشته باشیم، مردم از آن استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: برنامه ما در وزارت ارتباطات این است که در همه موضوعات، نه فقط پیام‌رسان‌ها، هر آنچه که ظرفیت فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی مردم وجود دارد را به کار بگیریم تا طعم شیرین استفاده از فناوری را به مردم بچشانیم. راهبرد دولت سیزدهم هم این است که حداکثر استفاده از فناوری را داشته باشد که زندگی را برای مردم تسهیل کند. ما دنبال این هستیم که کمک کنیم کیفیت پیام‌رسان‌ها ارتقا پیدا کند و این پلتفرم‌ها از سال ۱۳۹۶ با فیلتر تلگرام، ارتقا یافتند. البته ما معتقدیم کشور به پنج پیام‌رسان نیاز ندارد و باید یکی دو پلتفرم قوی باکیفیت باشند و در ماه‌های آینده هم اتفاقات خوبی از تماس‌های صوتی و تصویری روی این پیام‌رسان‌ها تا تماس با تلفن ثابت اتفاق خواهد افتاد.

زارع‌پور
زارع‌پور: معتقدیم کشور به پنج پیام‌رسان نیاز ندارد و باید یکی دو پلتفرم قوی باکیفیت باشند و در ماه‌های آینده هم اتفاقات خوبی از تماس‌های صوتی و تصویری روی این پیام‌رسان‌ها تا تماس با تلفن ثابت اتفاق خواهد افتاد.

با وجود آنکه توییتر از مدتها پیش فیلتر است، بسیاری از مدیران دولتی و مقامات مختلف حاکمیتی در این پلتفرم حضور فعال دارند و حتی بسیاری از اظهارات مهم خود درباره وقایع را از این طریق به گوش مخاطبان می‌رسانند. با اهمیت بسیار زیادی که توییتر در حوزه ارتباطات دارد، فیلتر ماندن آن بدون وجود دلیل منطقی، در سالهای اخیر حواشی زیادی ایجاد کرده است؛ اما همچنان تغییری در مواضع پیشین تصمیم‌گیران اتفاق نیفتاده و این پلتفرم رفع فیلتر نشده است. حالا باید دید که آیا اظهارات اخیر وزیر ارتباطات شروعی بر تصمیم وی برای تغییر برخی سیاستگذاری‌های پیشین است یا خیر.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا