فضا

آیا ادعای چین مبنی بر دریافت سیگنال‌ از موجودات فرازمینی صحیح است؟

ادعای محققان چینی مبنی بر دریافت و شناسایی سیگنال‌هایی از تمدن‌های بیگانه هوشمند توسط یک محقق دانشگاه کالیفرنیا زیر سوال رفت.

دان ورتیمر از محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در مصاحبه‌ای ضمن رد این ادعاها از سوی محققان چینی که در گفت‌وگو با روزنامه «علم و فناوری» عنوان کردند، افزود این سیگنال به طور قطع از عوامل انسانی نشات گرفته است.

 سیگنال مورد بحث توسط بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان که با نام کامل Aperture Spherical radio Telescope –FAST- و به اسم مستعار چشم انسان (Sky Eye) شناخته می‌شود، شناسایی شد و به گفته این محقق، این سگنال از تداخل رادیویی (انسانی) نشات گرفته و نه موجودات فرازمینی.

تلکسوپ FAST یک تلسکوپ زمینی بسیار بزرگ است که از حساسیت بسیار بالایی در شناسایی سیگنال‌های رادیویی برخوردار است و می‌توان این سیگنال‌ها را از نقاط مختلف و دوردست‌ها دریافت کند. پژوهشگران از این تلسکوپ برای جست‌وجوی موجودات فرازمینی و یا سیگنال‌هایی از تمدن‌های دور استفاده می‌کنند.

در همین رابطه، دنی پرایس، از محققان دانشگاه کرتین عنوان کرد از آنجایی که FAST بسیار حساس است و سیگنال‌های بسیاری از از منابع مختلف دریافت می‌کند، ممکن است تداخلاتی رادیویی رخ داده باشد. وی به علاقه‌مندان به این حوزه یادآور شد وقتی که سیگنال‌هایی احتمالی را از تمدن‌های بیگانه می‌شوند، خیلی هیجان‎‌زده نشوند. 

سیگنال شناسایی‌شده توسط این تلکسوپ به دلیل قرار گرفتن در یک باند باریک توجهات را به خود جلب کرد چراکه منابع سیگنال طبیعی‏، اغلب سیگنال‌هایی را در باند باریک تولید نمی‌کنند. با این حال، یکی از دانشمندان چینی در گفت‌وگو با روزنامه مذکور عنوان کرد احتمال اینکه سیگنالی که آنها شناسایی کردند، نداخل رادیویی باشد بسیار زیاد است. 

ورتیمور در گفت‌وگو با لایو ساینس عنوان کرد: مشکل بزرگ و مسئله ما در این مورد خاص، این است که ما به دنبال سیگنال‌های موجودات فرازمینی هستیم، اما چیزی که می‌یابیم، میلیون‌ها سیگنالی است که از زمین ارسال می‌شوند. اگرچه این سیگنال‌ها بسیار ضعیف هستند، اما گیرنده‌های روی تلسکوپ‌ها بسیار حساس هستند و می‌توانند سیگنال‌های تلفن‌های همراه، تلویزیون‌ها، رادارها و مواره‌ها را دریافت کنند و هر روز نیز بر تعداد این دستگاه‌ها اضافه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا