بازیسرگرمیسونیمایکروسافت

مقایسه ایکس باکس سری ایکس با ps5

PS5 یا ایکس باکس ایکس؟ این پرسش بسیاری از کاربران کنسول‌های بازی است که در انتخاب میان این دو کنسول مردد هستند.

کدام کنسول بازی را خریداری کنیم؟

قدرتمندترین کنسول‌های نسل نهمی، پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس می‌باشند. سونی و مایکروسافت تمام تلاش خود را برای طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین کنسول بازی نموده اند. تلاش‌های این دو منجر به نتیجه شده است و این کنسول‌ها بسیار مورد استقبال واقع شده اند.

اگر از اغلب کاربران سؤال شود که به چه کنسولی علاقمند می‌باشند، قطعاً نام PS5 و یا ایکس باکس ایکس را بر زبان می‌آورند. البته در میان کنسول‌های نسل پیشین، کنسول‌هایی وجود دارند که هنوز هم پرطرفدار هستند. یکی از این کنسول‌های قدیمی اما همچنان پرطرفدار، PS4 می‌باشد. خرید PS4، هنوز هم انتخاب برخی از کاربران کنسول‌های بازی است.

PS5 یا ایکس باکس ایکس؟ کدامیک بهترند؟

حال به مقایسه ی این دو کنسول‌ها می‌پردازیم و آنها را از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. البته نمی‌توان به طور کلی گفت که یکی از این کنسول‌ها بر دیگری کاملاً برتری دارد. زیرا برتری‌ها، نسبی است و از جهات گوناگون، متفاوت می‌باشد.

طراحی پلی استیشن ۵ و Xbox X چگونه است؟

طراحی پلی استیشن ۵ و Xbox X، با یکدیگر کاملاً متفاوت است. PS5 به صورت منحصر به فردی طراحی شده است و طراحی زیبایی دارد. این کنسول سفید و سیاه رنگ، با استفاده از پایه‌های کوچک خود به طور افقی و یا عمودی قرار می‌گیرد و امکان قرارگیری به دو شکل متفاوت را داراست. اما طراحی ایکس باکس به شکلی ساده‌تر و به رنگ سیاه است. این کنسول هم در قرارگیری به حالت افقی و یا عمودی، محدودیتی ندارد.

کنترلر PS5 یا ایکس باکس ایکس؟ کدام بهتر است؟

قبل از خرید PS5 باید مشخصات دسته ی بی‌نظیر آن را بدانید. کنترلر پلی استیشن ۵، تحت عنوان دوال سنس می‌باشد که در مقایسه با کنترلرهای پیشین، از تغییرات شگرفی برخوردار بوده است. ابعاد نسبتاً مناسب، طراحی ایده آل، برخورداری از انحناهای مناسب، تریگرهای تطبیقی، خوش دست بودن، وجود کلید Create، جک‌های هدفون و… از ویژگی‌های کنترلر پلی استیشن ۵ می‌باشند.

کنترلر ایکس باکس سری ایکس نسبت به کنترلرهای پیشین ایکس باکس، از تغییرات زیادی برخوردار نبوده است. اما کلید اشتراک گذاری به این دسته افزوده شده است تا سبب راحتی ثبت و ضبط تصاویر و فیلم‌ها شود. نکته جالب این است که تمامی دسته‌های پیشین کنسول‌های ایکس باکس با کنسول ایکس باکس سری ایکس سازگار می‌باشد و اجرای بازی‌ها را میسر می‌کند.

بازی‌های انحصاری کدامیک بیشتر است؟

مورد دیگری که می‌توان برای انتخاب PS5 یا ایکس باکس ایکس درنظر داشت، بازی‌های انحصاری می‌باشد. حتماً شنیده‌اید که سونی در این زمینه به خوبی عمل نموده است و تاکنون از این نظر بر مایکروسافت برتری داشته است. البته مایکروسافت در این زمینه برنامه ریزی‌های خوبی نموده است و می‌خواهد بازی‌های انحصاری زیادی را تولید نماید. در این راستا، شرکت‌های متعددی با مایکروسافت به انعقاد قرارداد اقدام کرده اند.

کدام کنسول بازی با نسل‌های پیشین سازگاری دارند؟

پیش از خرید ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵، بهتر است در رابطه با سازگاری رو به عقب آنها اطلاعاتی داشته باشیم. تمامی بازی‌های PS4 را می‌توان در کنسول PS5 اجرا نمود. حتی می‌توان بازی‌های میان نسلی را در این کنسول اجرا نمود. حال اینکه آیا تمامی بازی‌های PS4 با کیفیت بهتری در PS5 اجرا می‌شوند، به طور دقیق مشخص نیست.

PS5 یا ایکس باکس ایکس؟ قصد خرید کدامیک از آنها را گرفته‌اید؟ اگر هنوز هم مردد هستید باید به ادامه ی این مقاله توجه نمایید.

امکان اجرای بازی‌های ایکس باکس وان بر روی ایکس باکس سری ایکس وجود دارد. حتماً بازی‌های میان نسلی را به خوبی می‌توان در ایکس باکس ایکس تجربه نمود. جالب است بدانید که شما می‌توانید با برخورداری از سرویس Smart Delivaryاز امکان اجرای رایگان بعضی از عناوین نسل پیشین ایکس باکس در کنسول ایکس باکس سری ایکس برخوردار شوید.

سخت افزار ایکس باکس ایکس قوی‌تر است یا پلی استیشن ۵؟

تفاوت آنچنان زیادی میان قدرت سخت افزاری این کنسول‌ها وجود ندارد. PS5 از نسخه‌ای شخصی ساز نسل سومی چیپیست AMD Ryzen برخوردار بوده که دارای هشت هسته با ساختار Zen2 و گرافیک قدرتمند Navi می‌باشد.

در ادامه ی پرداختن به موضوع «PS5 یا ایکس باکس ایکس» به این مسئله اشاره نماییم که پردازنده مرکزی PS5 دارای سرعت کلاک معادل ۳.۵ گیگی می‌باشد. پردازنده گرافیکی دارای ۳۶ واحد رایانشی می‌باشد که سرعت کلاک آنها معادل به ۲.۲۳ گیگاهرتز است و توان ۱۰.۲۸ ترافلاپسی را ارائه می‌دهد.

PS5 دارای فناوری رهگیری پرتو پشتیبانی می‌باشد که در کمتر پلتفرمی وجود دارد. تمامی محتواها با وضوح ۸K و عناوین با وضوح ۴K و فریم ریت ۱۲۰ هرتزی، توسط پلی استیشن ۵ ساپورت می‌شود.

برای انتخاب میان PS5 یا ایکس باکس ایکس بدانید که ایکس باکس سری ایکس دارای پردازنده AMD Zen ۲ با ساختار RDNA ۲ می‌باشد که قدرت بسیار بالاتری را در مقایسه با ایکس باکس وان ایکس ارائه می‌نماید.

توان پردازنده گرافیکی ایکس باکس ایکس معادل با ۱۲ ترافلاپس است و برخوردار از ۵۲ واحد رایانشی می‌باشد. پردازنده ی اصلی این کنسول ورژنی شخصی سازی شده از نوع AMD Zen 2 با هشت هسته و ۱۶ رشته می‌باشد.

ایکس باکس سری ایکس با بازی‌های 4k و محتواهای 8k با فریم ریت ۱۲۰ هرتزی همخوانی دارد و این مشخصات را در صورت دارا بودن نمایشگر مناسب به کاربر ارائه می‌دهد.

به برجسته‌ترین ویژگی‌های سخت افزاری این دو کنسول اشاره نمودیم. حال بر اساس این مشخصات و سایر موارد گفته شده، به انتخاب PS5 یا ایکس باکس ایکس اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من یک ماه پیش نسبت به خرید ps5 از نوژینو اقدام کردم خواستم نظرم رو بگم که این کنسول بازی خارق العادست یکی هیچ سیستم و لپ تاپی به گردش نمیرسه خیلی کیفیت عالی داره پیشنهاد میکنم حتما خریداری کنید البته بازی هاش گرونه ولی میارزه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا