ارز دیجیتال

نحوه قیمت گذاری بیت کوین

همانطور که می‌دانید بیت کوین یک ارز دیجیتالی است و وجود خارجی ندارد. ارزهای دیجیتال برخلاف ارزهای فیات مانند ریال، دلار، یورو و سایر ارزهای مورد حمایت دولت‌ها، به طور رسمی توسط هیچ بانک مرکزی یا دولتی پشتیبانی نمی‌شوند. یعنی هیچ‌یک از اثرات اقتصادی مثل بیکاری، فقر، نرخ بهره و غیره… بصورت مستقیم روی قیمت بیت کوین تاثیر نمی‌گذارد.

ارزهای دیجیتال به طور سنتی در یک بازار آزاد مثل سهام معامله می‌شود، جایی که خریداران و فروشندگان می‌توانند پول محلی خود را با بیت کوین یا بالعکس مبادله کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که چه عواملی قیمت بیت کوین را تعیین می‌کنند؟ تعیین‌کننده قیمت بیت کوین چه کسانی هستند؟ در این مقاله همه چیز را در مورد نحوه قیمت‌گذاری بیت کوین می‌گوییم.

چه عواملی روی تعیین قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

عرضه و تقاضا

اثر عرضه و تقاضا روی تمام بازارهای مالی و حتی زندگی عادی تاثیر زیادی می‌گذارد. طوری که حتی بیت کوین هم از این قاعده مستثنا نیست. درواقع هرچه تقاضا برای خرید بیت کوین بیشتر شود قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند و هرچه مقدار عرضه در ازای تقاضای بیت کوین بالا برود از قیمت آن کاسته می‌شود. به عبارت دیگر هرچه ماینرها بیت کوین بیشتری تولید کنند و بفروشند قیمت آن پایین می‌آید و هرچه سرمایه‌گذاران بیت کوین بیشتری بخرند و نگهداری بکنند قیمت افزایش پیدا می‌کند.

از آنجایی که هر چهار سال یکبار عرضه بیت کوین نصف می‌شود، و در آینده نیز بیت کوین با افزایش تقاضای شدیدی روبرو خواهد شد، باید منتظر افزایش قیمت چشم‌گیر بیت کوین باشیم. با این حال، قیمت بیت کوین همچنان با نوسان قیمت عجیبی روبرو است. به طوری که سال ۲۰۲۱ با بیت کوین ۲۹هزار دلاری شروع شد و در ماه اکتبر به ۶۹هزار دلار هم رسید. گرچه الان قیمت بیت کوین به مرز ۳۰هزار دلار رسیده است اما مشخص نیست که تا چند روز یا حتی چند ساعت دیگر ممکن است به چند دلار برسد.

عرضه و تقاضای بیت‌کوین
عرضه و تقاضای بیت‌کوین

قوانین دولت‌ها

همانطور که گفتیم بیت کوین متعلق به هیچ دولتی نیست و یک بازار نوپا در دنیا محسوب می‌شود. بنابراین خیلی از دولت‌ها هنوز قوانینی در مورد بیت کوین وضع نکرده‌اند. با این وجود هرچه دولت‌ها ارز دیجیتال را بیشتر بپذیرند و برایش قوانین وضع کنند روی میزان عرضه و تقاضای بیت کوین و در نتیجه روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند.

فقدان نظارت بر بیت کوین مزایا و معایبی نیز دارد. نبود قانون مربوط به بیت کوین به این معنی است که می‌توان آن را آزادانه در سراسر جهان مورد استفاده قرار داد و مانند سایر ارزها مشمول کنترل‌های دولت نیست. با این حال، دولت‌ها به فشار روی محدودیت بازار ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند.

یکی از نمونه‌های تاثیر قوانین دولت‌ها بر قیمت بیت کوین ممنوعیت معاملات این ارز توسط دولت چین بود که در اوایل ۲۰۲۱ اتفاق افتاد. با این وضعیت استخراج‌کنندگان در چین مجبور شدند دستگاه‌های خود را جمع کنند و به کشورهای دوست‌دار ارزهای دیجیتال بروند. آن زمان قیمت بیت کوین از حدود ۵۱هزار دلار در ابتدای سپتامبر ۲۰۲۱ به حدود ۴۱هزار دلار در پایان ماه کاهش یافت.

هزینه تولید بیت کوین

بیت کوین از طریق فرآیندی به نام ماینینگ تولید می‌شود. تولید بیت کوین به قدرت محاسباتی نیاز دارد و فقط دستگاه‌های مخصوص از پس انجام این محاسبات سنگین ریاضیاتی برمی‌آیند. در سیستم اثبات کار، هرچه رقابت برای استخراج یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، استخراج آن دشوارتر می‌شود. دلیلش این است که ماینرها اساساً برای حل یک مسئله پیچیده ریاضی به منظور تأیید یک بلوک با یکدیگر رقابت می‌کنند. به این ترتیب، هزینه استخراج افزایش می‌یابد زیرا برای اینکه احتمال موفقیت در ماینینگ بالاتر برود به تجهیزات قدرتمندتری نیاز است.

با افزایش هزینه‌های ماینینگ، ارزش ارز دیجیتال قاعدتا باید افزایش پیدا کند اما اگر ارزش ارزی که استخراج می‌کنند به اندازه کافی برای جبران هزینه‌های آن‌ها بالا نباشد، ماینرها به استخراج آن ادامه نمی‌دهند؛ و از آنجایی که حضور ماینرها برای عملکرد بلاکچین و انجام گرفتن تراکنش‌ها ضروری است، تا زمانی که تقاضا برای استفاده از بلاکچین وجود داشته باشد، قیمت بیت کوین قاعدتا می‌بایست افزایش بیابد.

در حال حاضر پاداشی که استخراج‌کننده برای تکمیل یک بلوک در بلاکچین دریافت می‌کند معادل ۶.۲۵ بیت کوین است. این مقدار هر ۴ سال یک‌بار نصف می‌شود که آن را هاوینگ می‌نامند. هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ رخ می‌دهد پاداش بلاک خود را به نصف کاهش دهد.

استخراج‌کنندگان بیت کوین می‌توانند بیت کوین خود را نگه دارند، اما بسیاری از آن‌ها پس از دریافت پاداش، آن را به بازار می‌فروشند. فروش بیت کوین باعث جلوگیری از نوسانات قیمت بیت کوین می‌شود. از آنجایی که قیمت بیت کوین توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، فروش این بیت کوین‎ها به بازار باعث کاهش قیمت می‌شود.

هزینه برق

هزینه برق هم بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد چون ماینرها از مقادیر خیلی زیاد برق برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کنند. اگر قیمت برق پایین باشد، استخراج‌کنندگان می‌توانند سود بیشتری از بیت‌کوین ببرند. به این معنی که اگر پول کمتری برای برق بپردازند، احتمالاً بیت‌کوین خود را برای سود می‌فروشند. برعکس، اگر قیمت برق بیشتر از قیمتی باشد که ماینرها می‌توانند بیت کوین را برای کسب سود بفروشند، بهتر است که اصلا استخراج نکنند.

استخراج بیت‌کوین
استخراج بیت‌کوین

پیش‌بینی قیمت بیت کوین

زمان پاسخ دادن به این سوال کلیدی رسیده است؛ پیش بینی قیمت بیت کوین برای سال ۲۰۲۲ و سال‌های آینده چیست؟

در سال گذشته خیلی راحت می‌شد پیش‌بینی کرد که قیمت بیت کوین به ۱۰۰هزار دلار هم می‌رسد اما با سقوط ناگهانی بیت کوین به این سادگی نمی‌توان حدس زد. با این حال، کارشناسان و تحلیلگران اصرار دارند که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ تا ۳۵۰ درصد افزایش می‌یابد. طبق پیش‌بینی کارشناسان، ارزش بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ از مرز ۱۸۰هزار دلار عبور خواهد کرد.

از آنجایی که شرکت‌های بزرگی مثل نایک و سایر برندها به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد از محصولات خود در دنیای دیجیتال هستند همچنان امید به افزایش صعودی قمت بیت کوین وجود دارد.

کیانا دانیال، نویسنده کتاب «Invest Diva راهنمای کسب درآمد در فارکس» و بنیانگذار Invest Diva می‌گوید: «چیزی که از قیمت بیت کوین انتظار دارم، نوسانات در کوتاه مدت و رشد در بلندمدت است.»

چه کسانی قیمت بیت کوین را تعیین می‌کنند؟

هیچکس نمی‌تواند قیمت بیت کوین را به طور قابل توجهی تغییر دهد. البته این موضوع در مورد ایلان ماسک و مایکل سیلور صدق نمی‌کند. مقدار کل خرید و فروش از سوی همه سرمایه‌گذاران رمزارز چیزی است که قیمت بیت کوین را تغییر می‌دهد. اما برخی از سرمایه‌گذاران در فضای کریپتو تاثیر بیشتری بر قیمت بیت کوین نسبت به دیگران دارند. مثل ایلان ماسک که ۴۳۲۰۰ واحد بیت کوین و مایکل سیلور که ۱۷۷۳۲ واحد بیت کوین دارند.

به این افراد که مقدار زیادی بیت کوین دارند نهنگ می‌گویند. نهنگ‌ها در صورت خرید یا فروش بسیار زیاد، قیمت بیت کوین را می‌توانند جابه‌جا کنند. Bitinfo تأیید می‌کند که تعداد انگشت‌شماری از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال بیشتر بیت کوین موجود را در خود جای داده‌اند: ۹۹.۵ درصد کیف‌پول‌های بیت کوین دارای موجودی کمتر از ۱ بیت کوین هستند.

اخبار و رویدادهای جهانی چقدر روی تعیین قیمت بیت کوین تاثیر دارند؟

رسانه‌ها و اخبار در تلاش برای آگاهی‌رسانی به سرمایه‌گذاران و طرفداران ارزهای دیجیتال، هم به نفع و هم علیه قیمت بیت کوین کار می‌کنند. خبرهای خوب در مورد بیت کوین تقاضا را بالا می‌برد و منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. در حالیکه اخبار بد قیمت را پایین می‌آورد.

از نظر تئوری، به دلیل ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتالی، اخبار مرتبط با اقتصاد یا سیاست پولی نباید روی بیت کوین تأثیر بگذارد. با این حال، روند فعلی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

بیایید ببینیم چطور یکی از رویدادهای رخ‌داده در جهان می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد.

بعد از اینکه دولت چین استخراج بیت کوین را غیرقانونی اعلام کرد خیلی از ماینرها به قزاقستان (معروف به بهشت بیت کوین) مهاجرت کردند. در سال‌های اخیر، براساس نرخ هش، قزاقستان رتبه دوم استخراج بیت کوین در جهان را به خود اختصاص داده بود؛ اما در ۲ ژانویه ۲۰۲۲، ناآرامی‌ها در قزاقستان (به دلیل افزایش سوخت) باعث شد که دولت برای مدتی دسترسی به اینترنت را قطع کند. این یعنی ماینرها امکان استخراج بیت کوین را نداشتند و دنیای ارز دیجیتال با سقوط ۱۴ درصدی نرخ هش روبرو شد. در همان زمان آمریکا قوانین جدیدی مبنی بر اعمال محدودیت در بازار رمزارزها را به تصویب رساند. این دو اتفاق باعث شدند بیت کوین با کاهش ۸.۵درصدی قیمت روبرو شود و به ۴۲هزار دلار برسد.

معرفی صرافی او‌ام پی فینکس

تحریم‌های بین‌المللی باعث ایجاد دشواری در خرید و فروش بیت کوین شده است. اما صرافی او‌ام پی فینکس سعی کرده با ارائه بهترین خدمات زیرساختی برای بلاکچین و ارزهای دیجیتالی، محیط ایمن و شفافی فراهم کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند به سرعت و با خیال راحت ارز دیجیتالی را خرید و فروش کنند.

نحوه خرید و فروش بیت کوین در صرافی او‌ام پی فینکس

به دلیل الزام مراجع قانونی اول از همه اطلاعات شناسایی خود را کامل و دقیق وارد می‌کنید. بعد از احراز هویت در بازار اصلی می‌توانید با اطمینان کامل از محفوظ ماندن اطلاعات شناسایی شما به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا