اپلتکنولوژی

اپل از پردازنده اختصاصی جدید M2 رونمایی کرد

۱۸ درصد توان پردازشی بالاتر و ۳۵ درصد توان پردازش گرافیکی بیشتری٬ ارمغان نسل جدید پردازنده اپل.

اپل ساعاتی پیش و در جریان کنفرانس WWDC ۲۰۲۲ از نسل جدید پردازنده‌های اختصاصی خود تحت عنوان M2 پرده برداشت.  

محصولی که قرار است راه مدل‌های قبلی این خانواده یعنی M1، M1 پرو، M1 مکس و M1 اولترا را ادامه دهد و به لطف مشخصات فنی قوی و قابلیت‌های متعدد خود، می‌تواند توان پردازشی بالایی را برای محصولات اپل به ارمغان آورد.  

همانند چیپست M1، پردازنده جدید M۲ نیز از سیلیکون سفارشی Arm اپل بهره می‌برد و طبق گفته این شرکت، مبتنی بر فناوری ساخت ۵ نانومتری با ۲۰ میلیارد ترانزیستور تولید شده که این میزان، ۲۵ درصد بیشتر از M1 است.  

این ترانزیستورها می‌توانند عملکرد تراشه را تقویت کنند و به گفته اپل، M2 می‌تواند تا ۱۸ درصد توان پردازشی بالاتر و ۳۵ درصد توان پردازش گرافیکی بیشتری را نسبت به نسخه قبل از خود به ارمغان آورد.

اپل از پردازنده جدید M2 رونمایی کرد

اپل همچنین اعلام کرد که عملکرد این چیپست حدود ۱.۹ برابر بیشتر از نسل جدید پردازنده‌های ۱۰ هسته‌ای مورد استفاده در رایانه‌های رومیزی است. از دیگر قابلیت‌های این پردازنده می‌توان به فازایش ۵۰ درصدی پهنای باند به نسبت نسخه M1 اشاره کرد به طوری که پنهای باند این تراشه برابر با ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و مموری آن نیز ۲۴ گیگابایت عنوان شده است.  

اپل در ساخت چیپست M2، از چهار هسته با توان پردازشی بالا به همراه چهار هسته با کارایی بهینه استفاده کرده است. این محصول همچنین از نسل جدید موتور عصبی (Neural Engine) به همراه نسخه ارتقایافته موتور رسانه‌ای بهره می‌برد که از فرمت ۸K H. ۲۶۴ و HVEC نیز پشتیبانی می‌کند.  

این یعنی دستگاه‌های مجهز به این پردازنده می‌توانند به صورت همزمان چند محتوای ۴K و ۸K را استریم کنند. در خصوص عملکرد گرافیکی نیز باید گفت که اپل بار دیگر توان پردازش گرافیکی این چیپست را ارتقا داده و تعداد هسته‌ها را از ۸ هسته (در M1) به ۱۰ هسته افزایش داده است.  

طبق گفته اپل این چیپست می‌تواند تا ۳۵ درصد عملکرد گرافیکی بهتر را نسبت به پردازنده قبلی این شرکت به ارمغان آورد. قرار است مک بوک ایر جدید اپل، به عنوان اولین مک مجهز به پردازنده M2 عرضه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا