گوناگون

معرفی انواع دستگاه سی ان سی و کاربرد آنها

در این مقاله از سیمای شهر قصد داریم در رابطه با انواع دستگاه سی ان سی و همچنین کاربرد آنها صحبت کنیم. شما با خواندن این مطالب می‌توانید به انتخاب و خرید دستگاه مورد نظر خود با توجه به حوزه کاری تان بپردازید.

انواع دستگاه سی ان سی کدامند؟

در ادامه می‌خواهیم انواع دستگاه سی ان سی را به همراه کاربرد آنها معرفی نماییم.

۱-دستگاه سی ان سی حکاکی، منبت و برش تخت: کاربرد این دستگاه جهت منبت کاری و کنده کاری روی شیشه، چوب، سنگ و غیره می‌باشد و امکان برش سایر مواد با این دستگاه وجود ندارد. چرا که به نحوی طراحی شده است که سبب ایجاد طرح دو یا سه بعدی با حذف و جدا کردن بخشی از کار می‌شود.

۲-دستگاه سی ان سی سنگ: این دستگاه گزینه مناسبی جهت کنده کاری و برش سنگ به شمار می‌رود و برای انجام کارهایی از قبیل ساخت مجسمه‌های سنگی، سنگ نوشته ها، سنگ قبر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

۳-دستگاه CNC چوب: کاربرد این دستگاه جهت برش‌ام دی اف و چوب بوده و برای ساخت لوازمی همچون صندلی، وسایل چوبی تزئینی، میز کامپیوتر، مبلمان، منبت کاری، تولید مجسمه‌های چوبی و غیره استفاده می‌شود.

۴-دستگاه سی ان سی برش پلاسما و CO2: برش ماده در این دستگاه با پلاسما صورت می‌گیرد. این فرآیند در درجه اول برای فلزات به کار می‌رود. ولی امکان استفاده از آن برای سایر سطوح نیز وجود دارد. در این دستگاه ترکیب پلاسما با قوس الکتریکی و گاز فشرده، نیروی لازم را جهت تولید گرما و افزایش سرعت جهت برش فلزات ایجاد می‌کند.

۵-دستگاه سی ان سی وایرکات: طرح مورد نظر بر روی قطعه، با کمک جرقه‌های الکتریکی توسط این دستگاه پیاده می‌شود. این دستگاه بر اساس تخلیه جریان میان دو الکترود عمل می‌کند و در نتیجه سبب حذف قسمت‌هایی از قطعه کار خواهد شد.  

۶-دستگاه سی ان سی فرز: عملکرد این دستگاه بر مبنای برنامه‌هایی شامل دستورات مبتنی بر حروف و اعداد بوده و به هدایت قطعات در فواصل مختلف می‌پردازد. برنامه‌های مورد استفاده برای دستگاه فرز می‌تواند هم بر مبنای جی کد و هم زبان برنامه نویسی نوشته شده توسط تیم مورد نظر باشد.  

انواع دستگاه سی ان سی کدامند؟
انواع دستگاه سی ان سی کدامند؟

۷-دستگاه سی ان سی واترجت: این دستگاه توانایی برش مواد سختی از قبیل فلز و گرانیت را با فشار بالای آب دارد. در برخی از مدل‌های این دستگاه، به علت ترکیب آب با شن یا هر ماده ساینده دیگر، شاهد عملکرد خشن‌تری از آن خواهیم بود. غالباً شکل دهی قطعات ماشین‌های کارخانه‌ای به وسیله این فرآیند صورت می‌گیرد. همچنین از دستگاه واترجت جهت برش موادی که از تحمل بالایی در مقابل حرارت زیاد سایر دستگاه‌ها برخوردار نیستند، استفاده می‌گردد. برای مثال یکی از کاربردهای این دستگاه در معادن و صنایع هوا فضا می‌باشد. علاوه بر آن، دستگاه واترجت جهت برش‌های پیچیده به کار می‌رود، چرا که گرم نبودن دستگاه از ایجاد هر نوع تغییری در مواد مورد نظر جلوگیری خواهد کرد.  

۸-دستگاه سی ان سی تراش: در این دستگاه، برش قطعات با ابزارهای قابل تقسیم به شکل دایره‌ای انجام می‌شود. سرعت و دقت بالایی در برش‌های این نوع دستگاه مشاهده می‌شود. همچنین امکان تولید طرح‌های پیچیده‌ای که با دستگاه‌های دستی قابل انجام نیستند، با سی ان سی تراش وجود دارد. کنترل دستگاه تراش سی ان سی همانند دستگاه فرز انجام می‌شود.  

نتیجه گیری

در این مقاله با انواع دستگاه سی ان سی و کاربرد آنها آشنا شدید. اگر که قصد خرید دستگاه سی ان سی، دستگاه برش لیزر فلزات، دستگاه چاپ سابلیمیشن و سایر ابزارها را دارید، می‌توانید به سراغ سایت مجموعه سیمای شهر بروید و به بررسی محصولات موجود در آن بپردازید.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا