علمیفضا

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

ساعاتی پیش فضاپیمای مسافربری استارلاینر بوئینگ با موفقیت به ایستگاه فضایی بین المللی رسید

دستاوردی بزرگ که پس از سال‌های تاخیر و شکست در پرتاب، بالاخره محقق شد و نویدبخش آینده‌ای را می‌دهد که در آن، انسان‌ها می‌توانند قدم در این ایستگاه فضایی بگذارند. این کسپول فضایی که به نام CST-100 Starliner و در قالب ماموریتی تحت عنوان OFT-2 یا همان آزمایش پرواز مدار 2 به ایستگاه فضایی بین المللی رسید.

استارلاینز به عنوان بخشی از برنامه Commercial Crew ناسا طراحی و تولید شده و قرار است فضانوردان ناسا را به این ایستگاه فضایی برساند و یا از فضا به زمین برگرداند. در پرواز اخیر، این فضاپیما بدون سرنشین عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد تا ثابت کند تا نشان دهد که می‌تواند بدون نگرانی، انسان‌ها را به این ایستگاه فضایی منتقل کند.

بوئینگ در طی سال‌های اخیر، تلاش‌های زیادی را برای اثبات توانایی‌های استارلاینر صورت داده است؛ این ماموریت که OFT-2 نامیده می‌شود، در ادامه تلاش‌های این شرکت در سال 2019 است که در قالب ماموریت OFT آغاز شد.

به گفته بوئینگ، استارلاینر در طول ماموریت نخست (OFT)، طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته پرتاب شد اما بروز یک نقص نرم‌افزاری مانع از قرارگیری این کپسول در مدار مدنظر شد. بوئینگ نیز به ناچار استارلاینر را به محل نگهداری آن برگرداند تا این مشکل را برطرف کند.

حال پس از گذشت تقریبا دو سال و نیم از این اتفاق، این شرکت توانست با موفقیت استارلاینر را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند. این کپسول با کمک مجموعه‌ای از حسگرها، خود را به طور مستقل به ایستگاه فضایی بین المللی متصل کرد.

استیو سیلسوف، از مدیران بوئینگ در این رابطه گفت: فضاپیمای بوئینگ استارلاینر اولین فرآیند تاریخی اتصال خود را به صورت خودکار در ایستگاه فضایی بین المللی تکمیل می‌کند و راه جدیدی را برای دسترسی خدمه به آزمایشگاه در حال گردش هموار می‌کند.

تا پیش از این، نگرانی‌هایی در خصوص فرآیند اتصال استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی وجود داشت اما این شرکت توانست کپسول خود را سوار بر موشک Atlas V که توسط شرکت United Launch Alliance طراحی شده، به ایستگاه فضایی بین المللی برساند و به آن متصل کند.

پس از جدا شدن از موشک مذکور، استارلاینر می‌بایست از بوسترهای خود را برای قرارگیری در مدار مناسب برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی کمک می‌گرفت. با این حال، ناسا و بئوینگ هر دو تایید کردند که دو مورد از 12 بوسترهای این فضاپیما مطابق با انتظار عمل نکرد. اما سیستم کنترل پرواز این کپسول توانست وارد عمل شود و آن را به یک مدار پایدار برساند.

همچنین ناسا و بوئینگ تاکید کردند که این موضوع بر دیگر ماموریت‌های استارلاینر تاثیرگذار نخواهد بود. بوئینگ همچنین از تلاش مهندسان این شرکت برای بررسی یک «حلقه خنک‌کننده حرارتی» در این فضاپیما هستند که در طول این پرتاب مشاهده شد.

به گفته این شرکت، استارلاینر بین چهار تا پنج روز به ایستگاه فضایی بین المللی متصل خواهد بود و طی چند ساعت آینده، فضانوردان مستقر در این ایستگاه فضایی، دریچه این کپسول را باز و محموله‌های ارسالی را دریافت خواهند کرد.

همچنین در داخل این فضاپیما، مانکنی به نام Rosie the Rocketeer تعبیه شده که سوار شدن انسان در این فضاپیما را شبیه‌سازی می‌کند. استارلاینر پس از اقامات خود در فضا، از بوسترهای خود برای جداشدن از ایستگاه فضایی بین المللی کمک خواهد گرفت و خود را در مسیر زمین قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا