گوناگون

۸ ترفند بی‌نظیر برای تقویت حافظه بزرگسالان

همه می‌توانند حافظه خود را بهبود ببخشند مگر اینکه به دلیل بیماری دچار از دست دادن بخشی از حافظه شده باشند. خاطرات بیوگرافی درونی ما را می‌سازند. آن‌ها به ما می‌گویند که در طول زندگی چه کار کرده‌ایم، با چه کسانی ارتباط داشته‌ایم یا چه اتفاقاتی برای ما رخ داده است. خاطرات نقش حیاتی در تبدیل شدن ما به یک انسان دارند؛ به همین علت وقتی به دلیل سن یا موارد دیگر دچار از دست دادن حافظه می‌شویم حس می‌کنیم بخشی از خودمان را از دست داده‌ایم. به نظر شما برای تقویت حافظه باید چه کار کنیم؟

۸ ترفندی که هیچ کس درباره روش تقویت حافظه به شما نگفته است!

اکثر مردم نگران کاهش حافظه خود هستند. فکر می‌کنید چه چیزی باعث می‌شود برخی از افراد در طول زمان از دست دادن حافظه را تجربه کنند در حالی که برخی دیگر حافظه تیز و قدرتمندی دارند؟ ژن‌ها به سالم ماندن حافظه کمک می‌کنند اما سبک زندگی هم تأثیر زیادی دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده دانشمندان فهمیدند یک رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، ورزش منظم، مراقبت از کلسترول/ فشار خون/سطح قند خون از حافظه محافظت می‌کند.

همان‌طور که ماهیچه‌ها با فعالیت بیشتر قوی‌تر می‌شوند حافظه و مهارت‌های شناختی هم بهبود می‌یابند. مغز انسان می‌تواند تغییر کند حتی در دوران پیری. مغز انسان پتانسیل ایجاد سلول‌ها و ارتباطات عصبی جدید را دارد به شرطی که محرک مناسب برای آن فراهم شود. اغلب افرادی که به دنبال تقویت حافظه بلند مدت هستند فراموش می‌کنند که عادت‌های روزانه آن‌ها تأثیر زیادی بر عملکردشان دارد. در ادامه روش‌هایی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند قدرت مغزتان را افزایش دهید.

۱. از یک رژیم غذایی تقویت کننده استفاده کنید

بدن برای عملکرد صحیح به سوخت نیاز دارد و این اتفاق برای مغز هم صدق می‌کند. خوردن غذاهای مقوی و اجتناب از غذاهای نامناسب استراتژی خوبی برای تقویت حافظه بزرگسالان است.

 غذاهای مخصوص قوی کردن حافظه

  • در تحقیقات انجام شده محققان فهمیدند مصرف گردو با بهبود حافظه، تمرکز و سرعت پردازش اطلاعات مرتبط است.
  • بلوبری علاوه بر اینکه عملکرد مغز را بهتر می‌کند به بهبود حافظه کاری، جریان خون رسانی به مغز و فعال شدن مغز هنگام انجام تست‌های شناختی کمک می‌کند.
  • لوتئین موجود در اسفناج / کلم پیچ / آووکادو یا تخم‌مرغ با پیری شناختی مقابله کرده و حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشد.
  • آووکادو عملکرد شناختی، حافظه، سرعت پردازش و سطح توجه را بهبود می‌بخشد.
  • دارچین باعث بهبود حافظه می‌شود و ممکن است اختلالات شناختی و بیماری آلزایمر را هدف قرار دهد.
  • کاکائو و شکلات عملکرد حافظه کاری و پردازش اطلاعات بصری را افزایش می‌دهند و با اختلالات شناختی مرتبط با محرومیت از خواب مقابله می‌کنند.
  • چای نعنا در مقایسه با بابونه به‌طور قابل توجهی حافظه طولانی مدت و کاری را بهبود می‌بخشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌عنوان سالم‌ترین رژیم غذایی روی کره زمین شناخته می‌شود. در این رژیم بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، غلات کامل، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل، ماهی و پروتئین بدون چربی تأکید می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بیماری‌های مزمن و شایع پیشگیری کرده و به شخص کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری زندگی کند. این مطالعات نشان داده‌اند این رژیم تأثیر مثبت و بلند مدتی بر عملکرد شناختی داشته و به بهبود حافظه و توجه کمک کرده است. بخش عمده‌ای از رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر مصرف «روغن زیتون» تاکید می‌کند. بر اساس یافته‌های علمی روغن زیتون تأثیر زیادی بر حفاظت از حافظه انسان دارد.

رژیم کتوژنیک

رژیم‌های غذایی کتوژنیک مدعی هستند که به کاهش وزن و بهبود سلامتی انسان کمک می‌کنند. این رژیم‌ها دارای کربوهیدرات کم و چربی زیاد هستند. کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی، بدن را در یک وضعیت متابولیک به نام «کتوز» قرار می‌دهد. کتوز نه تنها کارایی بدن را در سوزاندن چربی برای کسب انرژی بیشتر افزایش می‌دهد بلکه انرژی مورد نیاز مغز را تأمین می‌کند. بر اساس پژوهش‌های اخیر رژیم کتوژنیک توانست به افزایش حافظه حیوانات مسن‌تر کمک کند و با حفظ عملکرد مغز آن‌ها، شانس زنده ماندنشان را افزایش دهد.

۲. چرت بزنید

بزرگسالان برای حفظ سلامت جسمی و روانی به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب احتیاج دارند. این راهکار ساده و بدون دردسر به تقویت حافظه کمک می‌کند. جالب است بدانید بر اساس تحقیقاتی که انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند شرکت‌کنندگانی که در آزمون‌های حافظه حضور داشتند و بین یادگیری خوابیدند نسبت به گروهی که نخوابیده بودند توانستند ۱۰ تا ۱۶ کلمه را بیشتر به خاطر آورند.

۳. فعالیت بدنی داشته باشید

تحقیقی روی سلامت مغز افراد بالای ۵۰ سال انجام شد. بر اساس این تحقیق دانشمندان دریافتند فعالیت‌های هوازی و تمرینات مقاومتی قدرت مغز را افزایش می‌دهد؛ به عبارت دیگر فعالیت‌های هوازی توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشند در حالی که تمرین‌های مقاومتی حافظه، حافظه کاری و عملکرد اجرایی را بهتر می‌کنند. اگر به دنبال تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت هستید باید فعال باشید. ورزش سطح اکسیژن در مغز را افزایش می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد، سطح هورمون‌های استرس را پایین‌تر آورده و تأثیر مواد شیمیایی مفید برای مغز را افزایش می‌دهد.

تاثیر خواب بر تقویت حافظه
تاثیر خواب بر تقویت حافظه

هنگام ورزش ترشح هورمون‌های خاصی که گاهاً به آن‌ها «فاکتورهای رشد» می‌گویند افزایش پیدا می‌کند، همین امر باعث بهبود حافظه می‌شود. تحقیق جالبی انجام شد. بر اساس این آزمایش گروهی از افراد ۴ ساعت بعد از یک جلسه یادگیری ورزش کردند. دانشمندان بعد از تحقیق فهمیدند گروهی که ورزش کرده بودند در مقایسه با گروهی که ورزش نکرده بودند یا بلافاصله بعد از یادگیری ورزش کرده بودند توانستند ۲ روز بیشتر اطلاعاتشان را حفظ کنند. شما هم می‌توانید اگر چیزی را به تازگی یاد گرفته‌اید برای بهتر به خاطر سپردنش ۴ ساعت بعد ورزش کنید.

۴. مدیریت استرس را یاد بگیرید

استرس مزمن تأثیر نامطلوبی بر مغز دارد. با گذشت زمان استرس سلول‌های مغز را از بین می‌برد، به هیپوکامپ آسیب می‌رساند و باعث از دست دادن حافظه می‌شود؛ بنابراین مدیریت استرس یکی از مهارت‌های ضروری برای بهبود حافظه است. اگر به دنبال آموزش تقویت حافظه هستید پیشنهاد می‌کنیم مدیتیشن را یاد بگیرید و گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده گوش دادن به موسیقی باعث تسکین استرس می‌شود و عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. دانشمندان معتقدند فقط ۲۵ دقیقه مدیتیشن می‌تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو، تقویت عملکرد مغز و توانایی‌های شناختی داشته باشد.

۵. یک مهارت جدید یاد بگیرید

یادگیری یک مهارت جدید به تقویت حافظه کمک می‌کند. مهارتی که انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • چالش برانگیز باشد و ۰ تا ۱۰۰ توجه و تمرکز شما را به خودش اختصاص دهد.
  • چیزهای جدیدی را به شما بیاموزد و حدالامکان مباحثش برای شما ناآشنا باشد تا مغزتان را به فعالیت بیشتر وادار کند.
  • امکان پیشرفت در آن وجود داشته باشد. پیشنهاد من این است مهارتی را یاد بگیرید که از سطح آسان شروع شود و به تدریج سطحش دشوارتر شود.
  • و در نهایت یک پاداش در نظر بگیرید. هنگامی که توانستید فعالیت جدیدی را به‌طور کامل یاد بگیرید برای اینکه به خودتان روحیه و انگیزه بدهید پاداش کوچکی را در نظر بگیرید.

۶. بنویسید

هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد از افکار درست و نادرست گرفته تا ایده‌ها، سؤال‌ها یا دغدغه‌هایی که برایتان پیش می‌آید را روی کاغذ بنویسید. این کار تفکر منطقی را در شما پرورش می‌دهد. جالب است که بدانید افراد باهوش مانند داوینچی همیشه یک دفتر کوچک با خودشان داشتند و برنامه ریزی‌های خود را هر شب قبل از خواب در آن می‌نوشتند. این کار باعث می‌شد تا در طول روز کارآمدتر عمل کنند.

تاثیر نوشتن بر تقویت حافظه
تاثیر نوشتن بر تقویت حافظه

۷. مطالعه کنید

خواندن کتاب، مجله، روزنامه یا وبلاگ‌ها علاوه بر اینکه معلوماتتان را افزایش می‌دهد قدرت ذهن را بهبود می‌بخشد. اگر واقع بین باشید، می‌بینید که همیشه برای مطالعه وقت هست. بهترین زمان برای این کار صبح است زیرا مغز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. شما می‌توانید کتاب خواندن را حتی برای چند دقیقه به روتین صبحگاهی خود اضافه کنید. هنگام مطالعه، کتاب‌ها را با صدای بلند بخوانید؛ این کار مدارهای مغزی شما را بیشتر درگیر می‌کند، قدرت فن بیانتان را تقویت می‌کند، تمرکزتان را افزایش می‌دهد و حتی اطلاعات اطرافیان یا اعضای خانواده‌تان را بالاتر می‌برد.

۸. به مغز خود تمرین دهید

این روزها تمرین‌ها، برنامه‌ها، اپلیکیشن‌ها و پکیج‌های مختلفی برای بهبود و تقویت حافظه طراحی شده‌اند. شواهد نشان می‌دهند برخی از این برنامه‌ها می‌توانند به بهبود حافظه کمک کنند. پیشنهاد ما به شما «پکیج آموزشی مغز استاد جاوید به توان بی‌نهایت» است. در این پکیج علاوه بر اینکه نحوه فعال کردن قسمت‌های از کار افتاده مغز را یاد می‌گیرید به پیشگیری از بیماری‌های ذهنی یا آلزایمر کمک می‌کنید.

پیشنهاد آخر ما این است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کم‌تر کنید. شبکه‌های اجتماعی نه تنها زمان زیادی را از شما می‌گیرند بلکه ذهنتان را بیش از حد درگیر می‌کنند! اگر حضور در این فضاها را کم‌تر کنید علاوه بر اینکه ذهنتان بازتر و آزادتر می‌شود حافظه‌تان هم بهبود می‌یابد.

تقویت حافظه با استاد جاوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا