گوناگون

راهنمای تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی

شارژر همراه، برق را در خود ذخیره کرده و این امکان را می دهد که در مکان هایی که برق وجود ندارد بتوانید گوشی موبایل خود را شارژ کنید، بنابراین اورجینال بودن آن بسیار اهمیت دارد؛ چرا که به طور مستقیم به دستگاه شما وصل شده و تقلبی بودن آن می تواند حتی منجر به منفجر شدن پاوربانک شود. 

همچنین شارژر تقلبی به باتری شما آسیب زده و مشکلات بسیاری برای آن به وجود می آورد. در ادامه به معرفی راه هایی برای  تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معایب پاوربانک تقلبی

  1. انفجار پاور بانک: 

اولین و بدترین مورد در پاور بانک‌ های تقلبی، خطر انفجار این محصول هاست. ذخیره شدن انرژی الکتریکی در این محصول ها، زمینه انفجار را برای آن ها محیا می کند.

  1. زیان های مالی:

مورد دوم، تلف کردن پول برای محصول غیر استانداردی است که به سرعت خراب و غیر قابل استفاده می شود. 

  1. آسیب دیدن باتری گوشی:

پاور بانک فیک، باتری گوشی شما را خراب می کند. بنابراین زیان مالی بیشتری به شما وارد خواهد کرد.

  1. کند شارژ شدن گوشی:

شارژر های همراه تقلبی، عدد ها و اطلاعات نادرستی بر روی خود دارند و معمولا با سرعت کمتری از پاور بانک های اصلی، گوشی شما را شارژ می کنند.

چگونه شارژر همراه اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

برخی از مواردی که به شما در تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی کمک می کند عبارتند از:

  • ظرفیت واقعی پاوربانک

پاوربانک ها دارای یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی هستند که ظرفیت واقعی معمولا 15 تا 25 درصد از ظرفیت اسمی کمتر است. این اختلاف در پاور بانک های فیک بسیار زیادتر می شود. در شارژر های همراه اصل این اختلاف بین 2 تا 3 هزار میلی آمپر است. یعنی با خرید یک پاوربانک 10000 میلی آمپری شما ظرفیتی حدود 8 هزار میلی آمپر را دارید.

هر آمپر (1000 میلی آمپر) به 1 ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد. پس اگر پاوربانک 10000 میلی آمپری شما در عرض 4 ساعت شارژ می شود، ظرفیت واقعی آن حدود 4000 میلی آمپر است و اصل نیست.

  • کابل شارژ راهی برای شناسایی پاوربانک تقلبی

کابل شارژر پاور بانک اورجینال معمولا برجستگی نداشته و سوکت شارژر آن منظم و مقاوم است. کابل شارژر فیک از نظر ظاهری معمولا به راحتی قابل شناسایی است.

  • غلط تایپی و املایی 

یکی از موارد آسان برای شناسایی محصولات تقلبی غلط تایپی، املایی و معنایی بر روی بدنه است. در صورت وجود این نوع غلط ها شک نکنید که محصول پیش رویتان تقلبی و فیک است. چرا که این مورد در محصولات اصلی بسیار غیر ممکن و نادر است. 

راهنمای تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی

  • بررسی کد امنیتی و شماره سریال در سایت سازنده

معمولا برند ‌های معتبر برای راحتی تشخیص پاوربانک تقلبی از اصل، کد امنیتی و شماره سریال منحصر بفردی تولید کرده‌اند. برای این کار به سایت سازنده شارژر همراه خود مراجعه کرده و شماره سریال و کد‌ امنیتی آن را وارد نمایید؛ اگر سریال در سایت سازنده موجود نبود، پاور بانک مورد نظر، تقلبی است.

برخی شرکت های فیک ساز، سریال ها را نیز کپی می کنند اما معمولا در وب سایت های شرکت های رسمی اگر کاربری پیش از این کد امنیتی و یا شماره سریال را وارد کرده باشد به شما اعلام می شود.

  • قیمت پاوربانک 

قیمت هر چیزی می تواند تا حدودی به شما در شناسایی فیک یا اصلی بودنش کمک کند. راحت ترین کار این است که قیمت پاور بانک مورد نظرتان را در سایت های معتبر غیر فارسی چک کنید و قیمت دلاری آن را در قیمت روز دلار ضرب کنید. اختلاف قیمت بیش از حد، نشان دهنده فیک بودن محصول مورد نظر است. 

  • وزن پاور بانک 

یکی از راه های آسان برای تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی، وزن آن است. بدیهی است که هرچه ظرفیت پاور بانک بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است. پاور بانک ها معمولا به ازای هر 2500 میلی آمپر 60 گرم وزن دارند. پس یک پاوربانک 20000 آمپری در حداقل حالت ممکن باید 480 گرم وزن داشته باشد.

راهنمای تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی

  • عدم تطابق ظرفیت پاوربانک با میزان شارژدهی

اگر گوشی شما باتری ای با ظرفیت 4000 میلی‌آمپر دارد، با یک پاوربانک 20000 میلی آمپری حداقل باید 4 بار بتوانید آن را فول شارژ کنید. اگر بازدهی پاوربانک شما کمتر از این میزان باشد، احتمال فیک بودن آن بسیار زیاد است.

  • تطابق سری رنگ

تولید کنندگان مطرح پاور بانک معمولا رنگ های موجود برای هر یک از مدل های پاوربانک خود را در وب ‌سایت رسمی خود اعلام می ‌کنند. اگر رنگ بدنه شارژر همراه با سری رنگ های موجود در وب‌سایت مطابقت نداشت، پاوربانک مورد نظرتان تقلبی است. 

  • تست شارژ پاوربانک با برنامه Ampere  

این برنامه، به شما امکان تست و بررسی شارژر همراهتان را خواهد داد. برای این کار پس از دانلود و نصب اپلیکیشن Ampere  از پلی استور، گوشی خود را به پاور بانک متصل کرده و برنامه Ampere را اجرا نمایید. اگر برنامه Ampere  اطلاعات باتری موبایل را به ‌صورت نارنجی نمایش داد، نشان ‌دهنده خوب شارژ نشدن باتری شما و در نتیجه فیک بودن منبع آن یا همان پاوربانک شماست. در این برنامه، آمپری که با آن گوشی شما در حال شارژ است نیز نشان داده می شود. 

  • چراغ LED راهنمایی برای شناسایی پاوربانک فیک

یکی از راحت ترین راه ‌های تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی چراغ LED پاوربانک است. چراغ LED پاوربانک های اصل معمولا لطیف و مات هستند؛ اما در پاوربانک های فیک، این نور، بسیار ضعیف یا براق است. در صورتی که پاور بانک T چراغ LED  نداشته باشد نیز قطعا تقلبی است. 

راهنمای تشخیص شارژر همراه اصلی از تقلبی

در پایان

یک پاوربانک تقلبی، می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای گوشی موبایل شما به همراه داشته باشد. به خواندن اطلاعات روی جعبه و حرف های فروشنده درباره شارژر همراه بسنده نکنید. با استفاده از ترفند های گفته شده، دستگاه را چک کرده و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا