تکنولوژی

رشد تجارت پساکرونا در سایه فناوری

مصرف‌کنندگان خواستار راحتی و گزینه‌های بیشتری در فرآیند خرید هستند.

در سال 2020 به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-19، بسیاری از خدمات به صورت آنلاین انجام ‌گرفت و در ادامه آن رفتار مصرف‌کنندگان دستخوش تغییرات شد. در همان زمان تجارت نیز برای همیشه متحول گشت و حتی فرهنگ‌هایی مانند ایتالیا که مدت‌ها در برابر تجارت الکترونیک مقاوم بودند، به شکل آنلاین درآمدند. از آن زمان، مصرف‌کنندگان به سهولت و راحتی خرید عادت کردند؛ به همین دلیل خرده‌فروشان برای برآورده کردن انتظارات در حال تغییر مشتریان، استراتژی‌های خود را طوری تنظیم کردند تا ابعاد مختلف صنایع و محصولات جدید را شامل شود. پس از همه‌گیری، خرده‌فروشان در مقیاس‌های مختلف مجبور به ارزیابی مجدد فناوری شدند تا قادر به ادامه فعالیت‌های خود به مشتریان‌شان باشند. در همین زمینه، مجله فوربس نگاهی به رابطه بین مصرف‌کنندگان و فناوری در تجارت انداخته است.

 

عوامل تغییردهنده رفتار مصرف‌کننده

اگر به الگوهای خرده‌فروشی در دهه گذشته نظر کنید، به وضوح می‌توانید تغییر تدریجی در رفتار مصرف‌کنندگان را مشاهده کنید. در ابتدا تجربه خرید آنلاین محدود به روزهای جمعه سیاه و دوشنبه‌ سایبری بود. اما در سال 2005، فروشندگان برآن شدند تا مفهوم خرید آنلاین را ملموس کنند. پس از آن، تجربه خرید آنلاین در طول تعطیلات گسترش یافت و جمعیت بیشتری به استفاده از خدمات اینترنتی روی آوردند. اما در سال 2020، خرید اینترنتی به یک اصل تبدیل شد؛ چرا که ویروس کرونا به سرعت در حال شیوع بود و مردم ترجیح می‌دادند خریدهای خود را به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام دهند. بنابراین در سال 2021، استقبال از خریدهای اینترنتی افزایش یافت و مصرف‌کنندگان طبق عادت در هر زمان و هر کجا که می‌خواستند خرید آنلاین انجام می‌دادند.

در حالی که کووید-19 به تغییرات ناشی از بیماری همه‌گیر برای تجارت الکترونیک سرعت بخشید، مصرف‌کنندگان به میزان قدرت خرید خود پی بردند و انتظاراتشان از فروشندگان آنلاین روبه افزایش گذاشت. این امر باعث شد تا خرده‌فروشان در طول سال برای جلب توجه و پاسخ به تقاضای مصرف‌کننده در مناطق جغرافیایی مختلف، با یکدیگر رقابت کنند. در گذشته، خرده‌فروشان برای رونق کسب‌وکارهای خود به فناوری نیاز داشتند تا بتواند معاملات را هم به صورت حضوری در فروشگاه‌ها و هم از طریق یک وب‌سایت تجارت الکترونیک انجام دهند. اما فناوری مورد نیاز آنها تنها برای افزایش ترافیک در زمان‌های خاصی از سال مانند تعطیلات، جمعه سیاه و دوشنبه سایبری بود. حالا اما دنیا بسیار تغییر کرده و فناوری به طور دائم در حال تکامل است.

قبل از شروع همه‌گیری، بسیاری از شرکت‌ها بیشترین حجم ترافیک را در طول تعطیلات قبل از همه‌گیری تجربه می‌کردند؛ اما پس از شیوع ویروس کرونا، حجم زیادی از ترافیک خرید آنلاین، خارج از فصل تعطیلات رخ داده است. واضح است که روند کلی تجارت تغییر کرده و به این معنی است که فناوری خرده‌فروشی باید از چندین کانال حضوری و دیجیتالی استفاده کند تا محصولات خود را به مناطق جغرافیایی متعددی ارائه دهد و مدیریت لازم برای جهش‌های مکرر ترافیک در طول سال را پیاده سازی کنند. در حال حاضر تقاضای مصرف‌کنندگان افزایش‌ یافته و هر فناوری که تراکنش‌ها را ممکن می‌سازد، از پردازش پرداخت گرفته تا مالیات، تحت تأثیر قرار داده است. حالا دنیای تجارت برای برآورده کردن انتظارات و بکارگیری فناوری پشتیبان – که تراکنش‌های روزمره را تقویت می‌کند- باید هوشمندانه‌تر و عمل‌تر اقدام کند؛ به طوری که هر بخش از داده‌های تراکنش باید به راحتی بین سیستم‌ها جریان داشته باشد و برای تبادل آسان داده‌ها در یک محیط مبتنی بر فضای ابری عمل کند.

 

فضای ابری، ضرورتِ عصر تجارت

امروزه تجارت، ماهیت جهانی به خود گرفته؛ به این معنا که بسیاری از خرده‌فروشان از فناوری‌های متعددی برای تقویت کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. از سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) گرفته تا پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، خرده‌فروشان مدرن بر پایه فناوری‌های تخصصی شکل گرفته‌اند تا تجارت خود را در هر زمان و هر مکان ممکن ‌سازند. با این حال، کسب‌وکارها باید تکنولوژی‌هایی داشته باشند تا مقیاس‌پذیری، اطمینان، عملکرد، امنیت و قابلیت‌های اشتراک‌گذاری داده‌ها را برای عملکرد مؤثر در سراسر سیستم‌ها و کانال‌ها فراهم کند. درست در این نقطه است که فضای ابری وارد می‌شود. فناوری مالی مبتنی بر ابر می‌تواند با کاهش داده‌های اضافی و ایجاد خطوط ارتباطی بین سیستم‌ها، ردیابی همه چیز از موجودی تا تعهدات مالیاتی را برای مشاغل آسان‌تر می‌شود. قابلیت همکاری فناوری Backend – سرور یک برنامه و هر چیزی که بین پایگاه داده و مرورگر ارتباط برقرار می‌کند – هنگام مدیریت اطلاعات حیاتی پرداخت در کانال‌ها نیز ضروری است. برای مثال، داشتن نرخ‌ها و قوانین مالیاتی به‌روز در زمان واقعی، برای درست کردن مجموع مالیات و پرداخت‌ها لازم است. با این حال، این نرخ‌ها و قوانین هر روزه در حال تغییر هستند. به نظر می‌رسد ماهیت در حال تغییر و تنوع قوانین مالیاتی، مدیریت مالیات را بدون ارائه منظم محتوای دقیق به سیستم‌ها، غیرممکن می‌کند.

فناوری ابری همچنین به مشاغل این امکان را می‌دهد که سطوح بالایی از تراکنش‌ها را در هر زمانی از روز، به سرعت پردازش کنند. این مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان افزوده‌ای که ابر ارائه می‌کند، می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا عملیات‌های خود را برای هر گونه اختلال بزرگ در کسب‌وکار پس از بیماری همه‌گیر به پیش ببرند. به همین ترتیب، از آنجایی که راه‌حل‌های ابری میزبان داده‌های خارج از محل هستند، کسب‌وکارها را در برابر اختلالات یا تغییرات عمده در عملیات تجاری (مانند تغییر یک شبه و دورکاری به دلیل کووید-19) که ممکن است در آینده رخ دهد، مقاوم می‌کند.

در آخر باید گفت که تجارت همیشه فعال و پویا بوده است. مصرف‌کنندگان همچنان در تجارب خرید خود خواستار راحتی و گزینه‌های بیشتری هستند و همین موضوع، دلیلی واضح برای توسعه فناوری است. همانطور که خرده‌فروشان در مناطق جدید رشد می‌کنند و به کانال‌های جدید گسترش پیدا کرده و راه می‌یابند، فناوری تراکنش‌های انرژی هم باید در فضای ابری باشد. ایجاد یک پایه قابل اعتماد و مقیاس‌پذیر، موانع رشد فناوری‌های آینده را کاهش و احتمال موفقیت در دوران تجارت پس از همه‌گیری را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا