تکنولوژی

سافت بانک، سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی‌اش را به یک‌چهارم کاهش می‌دهد

غول VC امسال افشا کرد که مهمترین صندوقش ۲۰ میلیارد دلار ضرر کرده است

شرکت سرمایه‌گذاری سافت بانک که یکی از غول‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در دنیا محسوب می‌شود اعلام کرد که میزان سرمایه‌گذاری‌اش برای یکسال آینده را بین ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

ماسایوشی سان مدیرعامل این شرکت در جریان اعلام گزارش مالی این شرکت اعلام کرد که این تصمیم به دنبال وضعیت اقتصادی بعد از کرونا اتخاذ شده و این شرکت تصمیم گرفته کمربندهایش را محکم‌تر ببندد.

سان گفت: بر اساس میزان ارزش طول عمر مشتری (LTV) در این شرکت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سراغ سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهیم رفت. بر این اساس میزان سرمایه‌گذاری ما در یکسال آینده معادل سرمایه‌گذاری ما در یک فصل یکسال گذشته خواهد بود.

وضعیت اقتصادی در یکسال اخیر باعث افت سرمایه‌گذاری جسورانه در دنیا شده است. بسیاری از شرکتهای استارتاپی بعد از سال ۲۰۲۱ مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی برای برای کاهش هزینه‌ها و حتی تعدیل نیرو شده‌اند.

شاخص‌های بورسی اخیرا افت قابل توجهی را در قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها نشان داده‌اند و از سوی دیگر برخی بازارها مانند کریپتو نیز تنها در روز پنج شنبه افت ۱۰ درصدی ارزش را شاهد بوده‌اند. این موضوعات باعث شده سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نسبت به بروز یک بحران دات کام جدید نگران شوند. دیوید ساکس یک سرمایه گذار جسورانه وضعیت فعلی را «هراس ۲۰۲۲» نامیده است.

این اوضاع به خصوص برای شرکت سافت بانک که به نوعی یکی از بزرگان سرمایه‌گذاری جسورانه در جهان محسوب می‌شود نگران کننده است. این شرکت که بسیاری از شرکتهای مشهور استارتاپی را در پورتفو خود دارد دارای یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری به نام Vision Found و یک صندوق۵۰ میلیارد دلاری به نام Vision Found ۲ است که سال ۲۰۲۱ فقط ۳۰ میلیارد دلار آن از سوی خود سافت بانک تامین شده است.

حالا اما برآیند اتفاقات چند ماه اخیر در اقتصاد جهان باعث شده که استراتژی این شرکت تا ۱۸۰ درجه تغییر جهت پیدا کند. سافت بانک اخیرا اعلام کرد که طی سال مالی اخیر این شرکت ۲۰.۵ میلیارد دلار ضرر کرده است. این موضوع باعث افت ارزش خود شرکت سافت بانک شد و باعث ضربه‌ای هم به بازار سرمایه گذاری جسورانه شد.

چنین اتفاقی منجر به تصمیم برای کاهش سرمایه‌گذاری این شرکت تا یک چهارم سال قبل شده است.

البته این نخستین باری نیست که سافت بانک با چنین اوضاعی روبه رو می‌شود. در سال ۱۳۹۸ این شرکت به دنبال سروصدای ایجاد شده پیرامون کشته شدن جمال خاشقچی با افت سهام ۲۰ میلیارد دلاری روبه رو شد اما به تدریج توانسته بود بر این مشکل غلبه کند.


مرتبط:

آمارهایی از سرمایه‌گذاری VC در جهان

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا