علمیفضا

ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری

تلکسوپ قدرتمند ETH توانستند تصویری از یک سیاهچاله بسیار بزرگ را که در مرکز کهکشان راه شیری در حال چرخش است، ثبت و منتشر کنند.

این تصویر سیاهچاله‌ای به نام Sagittarius A* را نشان می‌دهد که در قلب کهکشان راه شیری قرار دارد و برای ثبت آن، محققانی از کشورهای مختلف چند سال روی آن کار کردند تا بتوانند آن را ارتقا داده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، این سیاهچاله به طور دقیق قابل مشاهده نیست چرا که هیچ نور یا ماده‌ای قادر به فرار از چنگال گرانش آن نیست. با این حال، سایه این سیاهچاله توسط یک حلقه درخشان و تار از نور احاطه شده است.

تلکسوپ EHT، شبکه‌ای متشکل از هشت تلسکوپ رادویی قدرتمند است که در مناطق مختلفی از آمریکا تا اسپانیا و شیلی تعبیه شده‌اند. این تلسکوپ در سال ۲۰۱۹، اولین تصویر از یک سیاهچاله در کهکشانی به نام Messier ۸۷ را ثبت کرد.

پروفسور سارا مارکوف، ستاره‌شناس دانشگاه آمستردام و یکی از روسای شورای علمیEHT، در این رابطه گفت: سیاهچاله کهکشان راه شیری، هدف اصلی ما بود چراکه نزدیک‌ترین سیاهچاله بزرگ به ماست و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا روی آن کار کنیم. ثبت چنین چیزهایی به اکتشافات ۱۰۰ ساله نیاز دارد و بنابراین، دستاورد اخیر بسیار حائز اهمیت است.

به گفته دانشمندان، این سیاهچاله در فاصله تقریبی ۲۶ هزار سال نوری زمین قرار دارد و گفته می‌شود که جرم آن ۴ میلیون برابر جرم خورشیدی است که ما هر روز می‌بینیم. با این یافته مهم، محققان یک گام دیگر به سمت شناخت این سیاهچاله مرموز نزدیک‌تر خواهند شد.

مردیت کلارک پاول، محقق حوزه سیاهچاله در دانشگاه استنفورد معتقد است که هنوز بشریت به دانش نحوه تشکیل این سیاهچاله و یا چگونگی بزرگ شدن آنها دست نیافته است. بنابراین، این حوزه تحقیقاتی بسیار فعال است.

همانطور که اشاره شد، به دلیل آنکه هیچ چیز حتی نور هم نمی‌تواند از کشش گرانشی آنها فرار کند، نمی‌توان به طور مستقیم از یک سیاهچاله تصویری را ثبت کرد. آنچه می‌بینیم شبح یک سیاهچاله است که با حلقه‌ای از گاز و غبار احاطه شده و نوری درخشان را اطراف آن شکل می‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا